کد خبر: ۶۶۱۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

سفر اروپایی مشاور امنیت ملی ترامپ برای اجماع علیه پکن

تیم مشاوران امنیت ملی کاخ سفید به ریاست «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی ترامپ عازم اروپا شد تا بار دیگر در چارچوب سیاست‌های مغرضانه واشنگتن علیه پکن طرف‌های اروپایی را به اجماعی بین‌المللی در جهت تحقق آروزهای تمام نشدنی «دونالد ترامپ» برای غلبه بر دومین قدرت اقتصادی جهان ترغیب کند.
آفتاب‌‌نیوز :

اوبراین به همراه «متیو پوتینگر» معاون مشاور امنیت ملی و تنی چند از خبرنگاران آمریکایی از روز دوشنبه گذشته برای سفری سه روزه عازم پاریس شد تا با همتایان انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی خود در زمینه های گوناگون از جمله چین و نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت و گو کند.

یکی از محوری ترین اهداف این سفر، گفت و گو با طرف های اروپایی درباره طیفی از مسائل مربوط به چین عنوان شده بود؛ به نوشته «پولیتیکو»، این ملاقات‌ها تا امروز - چهارشنبه - در برخی از ساختمان‌های دولتی در پاریس انجام شد که از هفته‌ها قبل درمورد مکان این مذاکرات برنامه ریزی شده بود.

سفر اروپایی مشاور امنیت ملی ترامپ برای اجماع علیه پکن

این تارنمای خبری آمریکایی همچنین گزارش کرده بود که اوبراین به طور جداگانه دیدارهایی با چند تن از مقامات دولتی فرانسه هم خواهد داشت.

یکی از پیامدهای این سفر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تازه تر علیه شرکت هوآوی و ممانعت اروپایی‌ها در بهره‌مندی از اینترنت نسل پنجم این شرکت در شبکه‌های ارتباطی خود بوده است؛ وزیر فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی، این شرکت از مشارکت در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم منع خواهد شد.

«اولیور داودن» در مجلس عوام انگلیس گفت که از پایان امسال تمام خریدهای فنی از هواوی ممنوع و تجهیزات این شرکت باید تا سال ۲۰۲۷میلادی از زیرساخت‌های شبکه مخابراتی انگلیس حذف شود.

به گفته او، این تصمیم فرآیند ارتقاء شبکه اینترنت انگلیس را دست کم ۲ تا ۳ سال به تاخیر انداخته و حدود ۲ میلیارد پوند خسارت می‌زند.

دولت انگلیس بهمن ماه گذشته با وجود فشارهای کاخ سفید با مشارکت هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور موافقت کرده بود. براساس این تصمیم، هوآوی به صورت محدود در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت انگلیس مشارکت داده شد.

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» روز چهارشنبه در این باره نوشت: «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی ترامپ روز سه‌شنبه گفت که تصمیم انگلستان نشان‌دهنده یک اجماع بین‌المللی در حال گسترش درباره این واقعیت است که هوآوی و دیگر بازیگران تهدیدی برای امنیت ملی هستند چرا که آنها مدیون حزب کمونیست چین هستند.

این روزنامه فرانسوی افزود:‌ تحت فشار آمریکا و با خطرناک دانستن برای امنیت خود، لندن تصمیم گرفت غول چینی تجهیزات ارتباطی را برای حضور در شبکه ارتباطی آن کشور ممنوع کند.

موضع سخت‌گیرانه‌ای که برای دولت ترامپ جذاب است

لو پاریزین نوشت:‌ اگر فرانسه هوآوی را به طور کامل از شبکه نسل پنجم خود محروم نکرده اما دولت انگلیس روز سه‌شنبه این غول مخابراتی چینی را به دلیل خطری که برای امنیت این کشور می‌داند، مستثنی کرد. موضع سخت‌گیرانه‌ای که برای دولت ترامپ جذاب است.

لو پاریزین تصریح کرد:‌ کاخ سفید از ایجاد اجماع بین المللی در مورد غول چینی استقبال کرد.

این روزنامه فرانسوی نوشت: تصمیم لندن «سیاسی شده» و «ناامیدکننده» تلقی شده است. سفیر چین در لندن این مساله را سوال برانگیز خوانده و می‌گوید انگلیس هنوز می‌تواند تجارتی آزاد، ‌ منصفانه و بدون تبعیض را برای شرکت‌های دیگر کشورها فراهم کرد.

در پی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی، این شرکت از مشارکت در طرح راه‌اندازی اینترنت پر سرعت نسل پنجم منع خواهد شد.

آمریکا شرکت هوآوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم و تهدید کرده که سپتامبر آینده(شهریور) تحریم‌های جدیدی را علیه این شرکت وضع خواهد کرد. به این ترتیب، هواوی از دسترسی به بازار آمریکا محروم شده و ناگزیر نیاز خود را از بازارهای داخل تامین خواهد کرد.

انگلیس معتقد است که تجهیزات چینی در فناوری هوآوی تهدیدی برای شبکه مخابراتی انگلیس به شمار می‌رود.

مداخله در روابط چین و هند برای تحقق دوستی بزرگ دهلی‌نو - واشنگتن

یکی دیگر از مواضع تند اوبراین در خصوص روابط پکن و دهلی نو بود که در این باره مدعی شده اقدام‌های چین علیه هند بسیار تهاجمی است. او در این باره به درگیری نیروهای چینی و هندی در شرق «لداخ» منطقه‌ای در شمالی‌ترین نقطه هند و شمالی‌ترین قسمت ایالت جامو و کشمکیر و همچنین اقدام‌های چین در دریای چین جنوبی و هنگ کنگ اشاره کرد.

اختلاف دیرین بین چین و هند در منطقه مرزی هیمالیا و درگیری اخیر نیروهای طرفین باعث نگرانی جامعه جهانی نسبت به خطر بحران و جنگ دیگری در این منطقه شده است.

در درگیری‌های مرگبار اخیر نیروهای مرزی دو کشور در منطقه مرزی مورد مناقشه هیمالیا که روز دوشنبه ۲۶ خرداد روی داد شماری کشته شدند. در این باره سخنگوی وزارت دفاع چین گفته بود: مسوولیت درگیری های مرزی میان چین و هند کاملاً به عهده هند است و پکن امیدوار است صلح و ثبات را در مناطق مرزی حفظ کند.

به گفته «وو چیان»، حادثه دره گالوان کاملاً ناشی از تحریک یک جانبه طرف هندی و نقض توافق های دوجانبه بوده است.

اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ در گفت و گوی روز سه‌شنبه خود با فاکس نیوز گفت: این اختلافی بین هند و چین است اما چین به آنچه وعده داده بود عمل کرده است. سربازان چینی به کمین سربازهای هندی می‌نشینند. آنها ۲۰ نفر را به کام مرگ کشاندند.

او در عین حال در پاسخ به سوالی در خصوص مناسبات دوجانبه واشنگتن - دهلی نو گفت: هند یک دموکراسی و دوست بزرگ آمریکاست.

با وجود این که روابط دهلی‌نو-پکن در سال‌های اخیر تقریبا پایدار بوده، اما تنش‌هایی نیز بین طرفین رخ داده است. دلیل این امر این است که چین درحال رقابت با آمریکا به‌عنوان شریک تجاری برتر هند است. دیگر اینکه؛ دولت این کشور مانع توسعه نظامی و اقتصادی چین در منطقه، به ویژه پاکستان می‌شود و واشنگتن نیز در این زمینه با دهلی‌نو همکاری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین