کد خبر: ۶۶۱۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

خوزستان از شنبه با گرمای شرجی نارنجی می‌شود

اداره کل هواشناسی استان خوزستان از افزایش دما تا ۵۱درجه و شرجی بودن و رطوبت بالای ۹۰ درصد هوا از هفته آینده در این استان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد سبزه زاری»، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان افزود: این پدیده از روز شنبه ۲۸ تیرماه شروع می‌شود و تا سه‌شنبه ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت که پیرو آن پدیده شرجی و رطوبت هوا، همراه با افزایش دما در مناطق جنوبی احساس خواهد شد. این میزان از افزایش دما به ۴۹ و بعضاً ۵۱ درجه خواهد رسید. همچنین رخداد پدیده شرجی هم دربرخی نقاط استان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اظهار داشت: شرجی بودن هوا، رطوبت و گرمای زیاد بیشتر در مناطق جنوبی استان رخ خواهد داد و دمای هوای مناطق مرکزی، غربی و شمال استان هم از روز یکشنبه هفته آینده به احتمال زیاد به ۵۱ درجه می‌رسد. وی اظهار داشت: همچنین از امروز پنجشنبه شاهد افزایش رطوبت و شرجی بودن هوا در نوار ساحلی و بعضاً مرکز استان خواهیم بود.

خوزستان از شنبه با گرمای شرجی نارنجی می‌شود

خوزستانی‌ها تردد غیر ضروری نکنند

با توجه به پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی استان مدیریت بحران استانداری هم از دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با این موضوع درخواست کرد با توجه به اینکه هشدار‌ها به سطح نارنجی خواهد رسید؛ نسبت به برخی فوریت‌ها دستورات و اقدامات لازم را انجام دهند.

«امید بن عباس»، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره موج گرما و رطوبت بالایی که از روز شنبه در استان رخ خواهد داد، گفت: در کل استان بخصوص در جنوب آن، هم افزایش دما را داریم که احتمالاً به ۵۱ درجه هم خواهد رسید و هم افزایش رطوبت بالای ۹۰ درصد را داریم که در مجموع فضای استان را کمی نامناسب خواهند کرد؛ بنابراین مراکز و دستگاه‌هایی که حضورشان در مواقع بحرانی ضروری است باید به حالت آماده باش باشند و کشیک شبانه روزی در محل فعالیتشان مستقر شود. شهروندان بخصوص بیماران، کودکان، سالمندان، روستاییان، عشایر، افراد شاغل در فضا‌های باز و ساکنین مناطق در معرض خطر زمان وقوع افزایش دما و رطوبت بالا توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند و در صورت امکان از تردد غیرضروری بویژه از حوالی ظهر تا غروب آفتاب در خیابان‌ها خودداری کنند و در صورت ضروری بودن حتماً از وسایل ایمنی مناسب مانند کلاه، عینک آفتابی و نظیر آن استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به ضروری بودن اتخاذ تدابیر لازم به جهت پایداری شبکه برق‌رسانی و جلوگیری از قطع برق اظهار داشت: از شهروندان و همه دستگاه‌ها و ادارات می‌خواهیم در این مدت نسبت به صرفه‌جویی درمصرف آب و برق بویژه درساعات اوج مصرف دقت و توجه داشته باشند. از مردم در خواست می‌شود مانند هرسال که در این ایام گرم همراه و همکار ما بودند در مصرف آب و برق بخصوص مصرف برق در ساعات پیک صرفه‌جویی کنند تا همکاران ما در اداره برق مجبور به قطع برق نشوند. با کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی هم که مصرف برقشان بالاست هماهنگی‌هایی انجام شده تا در ساعات اوج، مصرف برقشان را کاهش دهند تا مجبور به قطع برق مناطق مسکونی نشویم، زیرا مناطق مسکونی در اولویت هستند.

بن عباس خطاب به شعب هلال‌احمر و شهرداری‌ها نیز متذکر شد: از این دستگاه‌ها و همچنین مراکز درمانی خواسته شده تا در مناطق پرتردد حتماً مراکز درمانی سیار مستقر کنند و انجام اقدامات لازم را مد نظر قرار دهند، زیرا احتمال مراجعه‌کنندگان به‌دلیل گرمازدگی و تنگی نفس به این مراکز زیاد است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره احتمال وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی، باغی، دام، طیور و آبزیان پرورشی هم گفت: اتخاذ تدابیر لازم به جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت به بخش‌های زراعی و باغی و دام، طیور و آبزیان پرورشی هم اعلام شده است. تمهیدات لازم به جهت پایداری شبکه آب‌رسانی هم باید انجام شود. همه دستگاه‌های فعال نیز باید در این ایام سعی کنند با اداره کل مدیریت بحران استان ارتباط مستمر داشته باشند تا در صورت اعلام هر نوع حادثه احتمالی دستگاه‌های مربوطه آماده خدمات‌رسانی شوند.

بن عباس اتخاذ تمهیدات لازم با توجه به افزایش احتمال وقوع حریق در جنگل‌ها، مراتع، مزارع و مکان‌های صنعتی را هم یادآور شد و در این باره تصریح کرد: به دستگاه‌های آتش‌نشانی و منابع طبیعی استان نیز هشدار داده‌ایم تا دیده بان‌هایی را در نقاط جنگلی؛ مراتع و مزارع جهت اطلاع‌رسانی از حریق‌های احتمالی به جهت افزایش دما مستقر کنند تا در صورت نیاز اقدامات لازم هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین