کد خبر: ۶۶۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰

آتش‌سوزی و قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های هیرکانی

مدیر کل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی گفت: جنگل‌های هیرکانی با قدمت چند میلیون‌ سال در سال ۹۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و مخاطراتی که این اثر ارزشمند را تهدید می‌کند، شامل آتش‌سوزی، آفات و امراض، قاچاق چوب، ریختن زباله و شکار بی‌رویه است.
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی پورعلی افزود: آسیب‌های حوزه جنگل‌های هیرکانی به حدی رسیده که علاوه‌ بر از بین‌ رفتن مقداری از این جنگل‌ها، خطر خروج این اثر جهانی از فهرست یونسکو نیز وجود دارد؛ خطری که سایر آثار ثبت‌ شده از سوی ایران در فهرست جهانی را نیز تهدید می‌کند؛ حوزه‌ای که نیازمند تلاش‌های مجدانه برای ثبت سایر میراث گرانب‌های کشور در این عرصه است؛ امری که می‌تواند جنبه‌های جهانی پیدا کرده و به جذب بیشتر گردشگر در این دوران سخت اقتصادی کمک کند.

او افزود: با ثبت جهانی این سایت ارزشمند قطعاً مدیریت بهتری انجام می‌شود و طبق برنامه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بر اساس برنامه مدیریت مندرج در پرونده ثبتی جهانی این اثر ارزشمند و تصمیمات شورای راهبردی سه‌جانبه بین سازمان جنگل‌ها و مراتع، حفاظت محیط‌ زیست و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قطعاً در راستای حفاظت بهتر این سایت تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

آتش‌سوزی و قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های هیرکانی

پورعلی با اشاره به این‌که کدام آثار ثبت‌شده در فهرست جهانی در خطر خروج از ثبت قرار دارند، گفت: در حال‌ حاضر هیچ اثری در خطر خروج از ثبت قرار ندارد. در این حوزه، پرونده بم و منظر فرهنگی آن پس از زلزله به منظور استفاده از کمک‌های جهانی در فهرست در خطر ثبت شده بود که به‌واسطه اقدامات حفاظتی و برنامه مدیریتی مناسب و بعد از مشارکت‌های کارشناسی جهانی این اثر از فهرست آثار در خطر خارج شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نیز دو پرونده تحت عنوان‌های نقالی و مهارت سنتی لنج‌سازی و دریانوردی با آن در خلیج فارس در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری ثبت شده بود.

آشنایی با سازمان حفاظت محیط زیست
وی گفت: در گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه برای احیای این دو میراث که سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شد، درخواست کردیم با توجه به اقدامات پاسدارانه مناسبی که انجام و موجب احیای این دو میراث شده است، این دو اثر نیز از فهرست در خطر خارج و به فهرست معرف اضافه شوند. این گزارش در حال بررسی است و در آذر ماه سال جاری در اجلاس جهانی در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

پورعلی با ذکر قوانین در این حوزه گفت: طبق قوانین کنوانسیون ۲۰۰۳ این امکان وجود دارد در شرایطی که اثر در فهرست در خطر میراث جهانی یونسکو ثبت شده باشد و اقدامات پاسدارانه موفق درخصوص حفظ و احیای آن انجام شود و در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، می‌تواند از فهرست در خطر خارج و به فهرست معرف اضافه شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در پایان درخصوص ثبت غذاهای ایرانی در فهرست جهانی اذعان کرد: ما در حال تحقیق و برنامه‌ریزی برای انتخاب غذایی هستیم که در راستای مهم‌ترین هدف کنوانسیون که انسجام اقوام است، حوزه جغرافیایی وسیعی را شامل شود و غذای مشترک اکثریت اقوام ایرانی باشد. در گذشته این کار انجام شده و فرهنگ مشترک نان‌های نازک مانند لواش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از طرفی باید به این نکته توجه کنیم که از عنوان‌هایی که بیش از حد فراگیر هستند استفاده نکنیم، چراکه استفاده از این‌گونه عنوان‌ها موجب ردشدن پرونده خواهد شد.

منبع: سبزینه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین