کد خبر: ۶۶۱۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

5 دلیل سیاه شدن ناخن انگشت پا

انگشت پای دونده که به واسطه دویدن زیاد رخ می دهد، شبیه یک کبودی زیر ناخن پا به نظر رسیده و بیشتر در انگشت شست و انگشت دوم پا دیده می شود.
5 دلیل سیاه شدن ناخن انگشت پا
آفتاب‌‌نیوز :

ناخن ها می توانند اطلاعات بسیاری را درباره وضعیت سلامت شما ارائه کنند. تغییر رنگ، شکنندگی، و یا تغییر ضخامت ناخن ها می توانند نشانه هایی از بروز مشکل در بدن باشند.

به گزارش "پریونشن"، سیاه شدن رنگ ناخن پا یکی از مواردی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. اگرچه این شرایط می تواند به واسطه برخی دلایل خوش‌خیم شکل بگیرد، اما می تواند نشانه ای از یک مشکل بالقوه جدی نیز باشد.

دلایل سیاه شدن ناخن پا
از جمله دلایل سیاه شدن ناخن پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زگیل
زگیل ها از جمله توده های پوستی هستند که به واسطه یک نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شکل گرفته و به طور معمول بی ضرر هستند. اما زگیل هایی که زیر ناخن های پا شکل می گیرند موجب بلند شدن ناخن از روی پوست شده و از این رو، درمان آنها اهمیت دارد. به طور خاص، زگیل های دور ناخن می توانند ظاهری شبیه به گل کلم به ناخن بخشیده، ضخامت پوست اطراف ناخن را افزایش داده و موجب ترک شوند. در شرایطی که این زگیل ها به طور معمول قهوه ای یا زرد هستند، اما به واسطه انباشت بقایا می توانند سیاه شوند.

درمان زگیلی که زیر ناخن شکل گرفته است می تواند دشوار باشد. تزریق های زیر ناخن و داروهای خوراکی از جمله گزینه هایی هستند که می توانند طی چند هفته تا چند ماه به بهبود زگیل کمک کنند. زگیل ها حتی طی دوران درمان نیز می توانند مسری باشند.

عفونت قارچی
قارچ ناخن پا یکی از دلایل بی ضرر سیاه شدن ناخن محسوب می شود. زمانی که قارچ به دلایلی مانند پوشیدن جوراب مرطوب در طول روز، عرق کردن پاها، یا گذراندن زمان زیاد در آب زیر ناخن پا رشد می کند، ممکن است موجب یک عفونت شده که می تواند به تغییر رنگ ناخن و اغلب شکننده یا ضخیم شدن ناخن ها منجر شود.

درمان های خانگی مختلفی مانند قرار دادن انگشت های تحت تاثیر قرار گرفته در سرکه برای بهبود این شرایط وجود دارند، اما در صورت تداوم آن، متخصص پوست می تواند بهترین گزینه درمان را برای مشکل خاص شما انتخاب کند. بهبود عفونت قارچی می تواند به شش ماه زمان نیاز داشته باشد.

انگشت پای دونده
انگشت پای دونده که به واسطه دویدن زیاد رخ می دهد، شبیه یک کبودی زیر ناخن پا به نظر رسیده و بیشتر در انگشت شست و انگشت دوم پا دیده می شود. بیش از حد بلند بودن ناخن یا تنگ بودن کفش احتمال مواجهه با انگشت پای دونده را بیشتر می کند.

انگشت پای دونده به طور معمول طی چند هفته یا چند ماه و بی نیاز از درمانی خاص بهبود می یابد، اما باید توجه داشت که احتمال از دست دادن ناخن پا نیز وجود دارد که در این مورد، برای پرهیز از عفونت باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

یک خال بی ضرر
درباره خال خوش خیمی که زیر ناخن پا ایجاد شده است کار چندانی نمی توانید انجام دهید. همانند خال هایی که در دیگر نقاط بدن ظاهر می شوند، نمونه هایی که زیر ناخن پا شکل می گیرند نیز همواره همراه شما خواهند بود. با این وجود، مراجعه منظم به متخصص پوست برای بررسی شرایط خال و حصول اطمینان از این که عامل خطرناکی نیست، توصیه می شود. اگر خال های زیر ناخن ظاهر ناخوشایندی ایجاد کرده اند می توانید با استفاده از لاک ناخن آنها را بپوشانید.

یک خال سرطانی
تمام لکه های تیره روی پوست نباید موجب وحشت شما شوند، اما اگر با خالی نامتقارن، بزرگ، چند رنگ، یا در حال تغییر به هر روش مواجه هستید، بررسی دقیق آن برای این که نشانه ای از سرطان پوست نباشد، اهمیت دارد. ملانوما که مرگبارترین نوع سرطان پوست محسوب می شود می تواند به صورت خطی عمودی و تیره زیر ناخن پا آغاز شود.

اگر متخصص پوست به ملانوما مشکوک باشد، ممکن است بیوپسی از بستر ناخن را تجویز کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر با سیاه شدن ناخن انگشت پای خود مواجه هستید باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. امکان اتخاذ یک تصمیم پزشکی در خانه وجود ندارد. بدون تشخیص مناسب، گزینه درمان مناسب را در اختیار نخواهید داشت و همچنین از این که مشکل زمینه ای می تواند جدی باشد یا خیر نیز آگاه نخواهید شد.

پزشک می تواند تشخیص دهد آیا سیاه شدن ناخن پای شما به مساله ای جدی اشاره دارد یا خیر و با بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه درمان را ارائه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین