کد خبر: ۶۶۲۲۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹

عکس| دیدار ذوالنوری با خانم سفیر

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با لیندال جین ساکس سفیر استرالیا در جمھوری اسلامی ایران دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

در ابتدای این دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشینه روابط جمهوری اسلامی ایران و استرالیا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط همه جانبه با استرالیا است و همواره تهران از ارتقاء مناسبات و گسترش همکاری‌ها در حوزه های مختلف با کانبرا استقبال می کند.

ذوالنوری نقش همکاری‌های پارلمانی ایران و استرالیا را در تقویت روابط دو کشور مهم دانست و ابراز کرد: ایجاد گروه دوستی پارلمانی فی‌مابین به توسعه و تقویت روابط پارلمانی و تعاملات این گروه‌ها، به ارتقاء سطح مناسبات دو کشور خواهد انجامید.

عکس| دیدار ذوالنوری با خانم سفیر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این دیدار از پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکا در منطقه به بهانه امنیت دریانوردی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: امنیت منطقه نه قابل واردات و نه قابل خریداری است، بلکه تأمین امنیت منطقه با نقش آفرینی، تعامل و مشارکت کشورهای منطقه حاصل می‌شود و حضور آمریکا و کشورهای بیگانه و فرامنطقه‌ای به افزایش ناامنی و بی‌ثباتی دامن زده است.

وی همچنین تأکید کرد: حضور آمریکا و قدرت‌های سلطه گر در منطقه جز جنگ و رشد تروریسم ارمغانی نداشته و حضور نیروهای دریائی ایران تأثیر زیادی در محدودسازی شرارت‌های دزدان دریائی در اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج عدن داشته و کمک شایان به امنیت منطقه کرده است.

ذوالنوری پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکائی را باعث خدشه‌دار شدن حیثیت استرالیا در نگاه ملت‌ها و تخریب روابط این کشور با ایران دانست.

وی در ادامه اظهار نگرانی نخست وزیر استرالیا نسبت به کاهش اجرای تعهدات برجامی ایران را که طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور اسلامی ایران رخ داده است را مایه تأسف دانست و گفت: نخست وزیر استرالیا بجای این کار، باید با ترامپ و سران اروپائی مکاتبه داشته و از آنها می خواست که با امتناع از اجرای تعهدات برجامی خود، این معاهده جهانی را در معرض خطر قرار نداده و با تحمیل تحریم‌های ظالمانه مردم ایران را تحت فشار اقتصادی و داروئی قرار ندهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران ھمواره به تمامی تعهدات و تکالیف برجامی عمل کرده و عهدشکنی آمریکا و مسئولیت گریزی اروپا باعث ضایع شدن حقوق مسلم برجامی ملت ایران شده و طبیعی و منصفانه است که تا بازگشت طرف مقابل به انجام تعهدات خود، ایران نیز سطح اقدامات برجامی خود را کاهش دهد.

نماینده قم در مجلس با اشاره به موقعیت ویژه ایران در منطقه خاورمیانه اظھار داشت: جایگاه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و ھمچنین ثبات و امنیت منطقه ای، مسیر همواری را برای سرمایه گذاری و توسعه تعاملات تجاری و بازرگانی و گردشگری با استرالیا به وجود آورده است.

وی یادآور شد: دو کشور با وجود تنگناهای موجود می توانند با ارائه برنامه منسجم، سطح همکاری های فیمابین را گسترش داده و تعاملات را افزایش دهند. ذوالنوری همچنین حضور انبوه ایرانیان و دانشجویان ایرانی در استرالیا را پشتوانه خوبی برای همکاری فرهنگی، اجتماعی و تجاری فیمابین دانست. بنا بر این گزارش، لیندال جین ساکس، سفیر استرالیا این دیدار را فرصت خوبی برای تقویت همکاریهای و گسترش تعاملات در سطوح مختلف پارلمانی دانست و ابراز کرد: نقاط مشترک بسیاری برای توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور وجود دارد. وی تصریح کرد: تعاملات پارلمانی نقطه عطف مناسبات فیمابین است و گسترش تعاملات و تبادلات دو کشور از طریق پارلمان اهمیت بسیاری خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
0
این ملاقات ها خوب است اما آیا اثر مثبتی هم دارد؟ اولویت های سیاست خارجی ایران را چه کسی ترسیم می کند؟ آقای ذوالنوری؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین