کد خبر: ۶۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۵

25 عضو طالبان کشته شدند

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ جری اوهارا، يکی از سخنگويان ارتش آمريکا در افغانستان اعلام کرده که محل بمباران شده، قرارگاه طالبان بوده و بمباران از طريق بمبهای هدايت شونده و بر اساس اطلاعاتی که به صورت سری گردآوری شده صورت گرفته است.

اما يکی از مقام های امنيتی افغانستان که خواست نامش فاش نشود به بی بی سی گفت که هواپيماهای آمريکايی پس از آنکه خانه ای در روستای چچل را بمباران کردند دوباره بازگشتند و هنگامی که مردم روستا در حال کمک رسانی به زخميان و بيرون کشيدن اجساد بودند بار ديگر اقدام به بمباران کردند که اين بار تعدادی از مردم بيگناه نيز جان خود را از دست دادند.

به گفته يکی ديگر از مقامهای افغان، در نقطه ای ديگر در افغانستان هيجده تن از افراد طالبان طی درگيری ای در مرکز اين کشور کشته شده اند.

گروهی از نيروهای ويژه آمريکايی روز سه شنبه گذشته (28 ژوئن) پس از اعزام به عمليات تجسسی در ولايت کنر همراه با راهنماهای افغانشان ناپديد شدند.

يک فروند هليکوپتر شنوک که برای بازگرداندن آنها به منطقه اعزام شده بود ظاهراً در حمله ای در حوالی اسدآباد در غرب ولايت کنر که طالبان مسئوليت آن را به عهده گرفته است ساقط شد و کليه شانزده خدمه آن جان باختند.

نيروهای آمريکايی اکنون سرگرم جستجو برای يافتن سربازان ناپديد شده اند و می گويند از کليه امکانات موجود، از جمله هواپيماهای تجسسی بدون سرنشين و شمار زيادی نيروی پياده نظام استفاده می کنند اما هوای نامساعد تلاش آنها را بشدت مختل کرده است.

باران های سيلابی اواخر روز جمعه گذشته منطقه را فراگرفت و عمليات جستجوی تيمهای پياده در اين ناحيه صعب العبور کوهستانی دشوارتر شد.

وضعيت نامناسب هوا همچنين پرواز هليکوپترها را ناممکن کرده است.
کسانی که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کنند می گويند که يک سرباز آمريکايی را اسير کرده اند اما هيچ دليلی برای اين ادعا ارائه نکرده اند.

هنوز معلوم نيست آيا اگر چنين اسيری وجود داشته باشد سرنشين هليکوپتر ساقط شده است يا يکی از اعضای تيم مفقود تجسسی، با اين حال، ارتش آمريکا اعلام کرده که اجساد کليه خدمه آن هليکوپتر را کشف کرده است و مقامهای آمريکايی از اظهار نظر درباره ادعای طالبان داير بر اسارت يک سرباز آمريکايی خودداری کرده اند.

مقام های نظامی به اندرو نورث، خبرنگار بی بی سی که در پايگاه اصلی نيروهای آمريکايی در شرق افغانستان به سر می برد گفته اند که چندين سرنخ در دست دارند که حاکی از زنده بودن نيروهای مفقود شده است اما اين سرنخها را فاش نکردند.

در کابل، سرهنگ جيم يونتز، يکی ديگر از سخنگويان ارتش آمريکا در افغانستان گفته دليلی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن سربازان مفقود شده را مرده فرض کرد.

وی در عين حال از تأييد يا تکذيب ادعای قبلی طالبان داير بر اينکه جنگجويانشان هفت "جاسوس" آمريکايی را پيش از ساقط کردن هليکوپتر شنوک کشته اند خودداری کرد.

مقامهای آمريکايی می گويند هنوز سرگرم تحقيق درباره علت دقيق سقوط آن هليکوپترند.

ژنرال جيمز کانوی، مدير عملياتی ستاد مشترک ارتش آمريکا در واشنگتن می گويد نشانه ها حاکی از اين است که اين هليکوپتر با شليک گلوله آر پی جی ساقط شده و برخورد چنين گلوله ای به هليکوپتر در حال پرواز خودشانسی بزرگی برای حمله کنندگان است.

درگيری ميان نيروهای تحت فرماندهی آمريکا و افراد طالبان و ديگر گروههای مسلح مخالف دولت افغانستان در سال جاری در شرق و جنوب اين کشور رو به افزايش بوده است.

سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) قصد دارد در سال آينده مسئوليت حفظ امنيت در جنوب افغانستان را به دست گيرد و نيروهای آمريکايی را بتدريج از اين وظيفه فارغ کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین