کد خبر: ۶۶۳۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

توضیح یک مدیر سینمایی درباره صدور مجوز فیلمسازی "شاخ اینستاگرامی"

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: برای صدور مجوز ساخت فیلم و کارگردانی با کسی رفاقت یا دشمنی نداریم بلکه براساس ضوابط و مهم‌تر از هر چیز نمونه کار تصمیم‌گیری می‌کنیم.
توضیح یک مدیر سینمایی درباره صدور مجوز فیلمسازی
آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پی حواشی پیش آمده پس از صدور مجوز ساخت فیلمنامه‌ای که کارگردانش یکی از فعالان فضای مجازی (اینستاگرام) است، بیان کرد:‌ ما به طور کلی درشورای پروانه ساخت به نمونه‌کارها ، سوابق علمی و حرفه‌ای کسی که درخواست مجوز کارگردانی می‌کند نگاه می‌کنیم. در حوزه کارگردانی سوابق تحصیلی و نمونه کارهای ارائه شده ملاک است و درخواست هر کارگردانی از جمله شخص مورد بحث بر همین اساس بررسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تایید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلا این درخواست کننده را نمی‌شناخت، صرفا با دیدن نمونه کارها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد.

او درباره انتقادهایی که در این باره مطرح شده که چرا برخی دستیاران کارگردان‌ها یا کسانی که در حوزه فیلمسازی کوتاه فعالیت داشتند برای گرفتن پروانه ساخت و کارگردانی فیلم‌های اول خود با مشکلات زیاد یا عدم صدور مجوز روبرو شده‌اند، گفت: حتما نمونه کارها ضعیف بوده چون ما که مشکلی با کسی نداریم. ما خیلی از کسانی را که برای پروانه ساخت فیلمنامه خود اقدام می‌کنند، اصلاً نمیشناسیم و فقط بر اساس نمونه کارها و بعد سابقه علمی کارشان را بررسی می‌کنیم. درواقع الان بیش از 70 درصد قضاوت ما بر اساس نمونه کار است و ۲۵ تا ۳۰ درصد بقیه بر اساس جمیع جهات دیگر که شامل تحصیلات و سابقه دستیاری و فعالیت‌ها سینمایی می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ نکته دیگر این است که در این باره نماینده کانون کارگردان، آقای جیرانی هم در شورای پروانه ساخت حضور دارد و در تایید صلاحیت کارگردانی حجت برای همه ما، نظر آقای جیرانی است و اگر نظر همه مثبت باشد و نظر ایشان منفی، بقیه تجدید نظر می‌کنند اما در این موردی که الان مطرح شده،همه اعضا موافق بودند.

شورای ساخت سازمان سینمایی اخیرا مجوز ساخت فیلم «حکم تجدید نظر» را به تهیه‌کنندگی رضا کریمی، کارگردانی و نویسندگی محمد امین کریم پور صادر کرده است که این موضوع با توجه به اینکه این شخص از جمله فعالان تولید فیلم در اینستاگرام است، واکنش های را از سوی دست اندرکاران سینما در فضای مجازی به دنیال داشته است.

خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با صنوفی چون کارگردانان و تهیه کنندگان سینما است تا واکنش آنها را نسبت به این اتفاق جویا شود، این در حالی است که سال های قبل تر، کانون کارگردانان سینمای ایران،مجوز کارگردانی برای فیلم سازان اولی را می داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین