کد خبر: ۶۶۳۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
نیروهای فدرال از پورتلند خارج می‌شود

در پورتلند آمریکا چه خبر است؟

بر اساس توافقی که میان دولت آمریکا و مسئولان ایالت اورِگِن حاصل شده نیروهای فدرال ظرف بیست و چهار ساعت آینده پورتلند را ترک خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

کیت براون،‌ فرماندار ایالت اورِگِن چهارشنبه شب با اعلام این مطلب تصریح کرد که برخی نیروهای فدرال که مسئولیت حفاظت از یک ساختمان وزارت دادگستری در شهر پورتلند را برعهده داشتند به زودی این شهر را ترک می‌کنند.

پورتلند از جمله شهرهای ایالات متحده است که تظاهرات بر ضد نژادپرستی و خشونت‌های نیروهای امنیتی علیه اقلیت سیاه‌پوست همچنان پس از آغاز جنبش موسوم به «جان سیاه ارزش دارد» در آن جریان دارد.

در پورتلند آمریکا چه خبر است؟

مسئولان دموکرات ایالت اورِگِن، جایی که پورتلند در آن واقع شده همانند دیگر ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها به شدت مخالف رویکرد مصرانه دولت ترامپ برای اعزام نیروهای فدرال به مناطق تحت نظارت آنها جهت مهار و سرکوب اعتراض‌ها به برخوردهای تبعیض آمیز و نژادپرستانه است که پس از مرگ جرج فلوید،‌ جوان سیاه پوست آمریکایی بسیاری از شهرهای ایالات متحده را فرا گرفت.

برغم توافق صورت گرفته برای خروج نیروهای فدرال از پورتلند،‌ دولت همچنان اصرار دارد که برخی از این نیروها برای کنترل اوضاع در ساختمان‌های وزارتخانه‌های دادگستری و امنیت داخلی بمانند و حتی در صورت نیاز از نیروهای فدرال برای مهار ناآرامی‌ها در سراسر شهر استفاده شود، مساله‌ای که موجب سردرگمی معترضان شده است.

اصرار دونالد ترامپ بر اعزام نیروهای فدرال به ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها برای سرکوب تظاهرات و ناآرامی‌های مرتبط با جنبش مبارزه با نژاد پرستی و مخالفت سرسختانه مسئولان این ایالت‌ها سبب شده که به طور ویژه در مورد پورتلند هر دو طرف پس از حصول توافق یاد شده از پیروزی دم بزنند.

فرمانداری ایالت اورِگِن از پایان یک «اشغال» و خروج «نیروهای اشغالگر» سخن به میان آورده در حالی که وزارت امنیت داخلی آمریکا به نوعی «همکاری» اشاره کرده که انتظار می‌رفت از مدت‌ها پیش میان دو طرف حاصل شود.

کیت براون، فرماندار ایالت اورِگِن در شمال غرب ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی گفتگو با معاون رئیس جمهوری و مسئولان دولت، دولت فدرال درخواست من را پذیرفت و قرار شد تا نیروهایش را به تدریج از روز پنجشنبه ۳۰ ‌‌ژوئیه از پورتلند خارج کند.»

از سوی دیگر چاد ولف، کفیل وزارت امنیت داخلی آمریکا با اشاره به اینکه نیروهای پلیس فدرال همیشه در پورتلند حضور داشته‌اند، یادآور شده که این نیروها تا زمانی که آرامش در شهر برقرار شود و ساختمان دادگستری هدف حمله معترضان واقع نشود به کلی شهر را ترک نخواهند کرد.

بر اساس گزارشی که رسانه‌ها از این توافق منتشر کرده‌اند خروج نیروهای فدرال به صورت تدریجی خواهد بود و از بیست و چهارساعت پس از اعلام توافق یاد شده آغاز می‌شود.

انتشار خبر حصول توافق میان مسئولان ایالت اورِگِن و دولت برای خروج نیروهای فدرال از پورتلند با توجه به سخنان تازه دونالد ترامپ در خصوص «پاکسازی شهرها» در کل بسیار غافلگیرکننده بود.

آقای ترامپ که کارزار انتخاباتی خود برای دوره دوم ریاست جمهوری را بر پایه محور «قانون و نظم» بنا نهاده پیش از رسانه‌ای شدن توافق یاد شده گفته بود مقامات محلی باید قبل از هر چیز به «پاکسازی» شهرها اقدام کنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین تاکید کرده بود: «اگر آنها به زودی امنیت شهرهای خود را تامین نکنند ما چاره‌ای نداریم جز آنکه برای پاکسازی به آنجا برویم؛ ما این کار بلدیم و آنرا به راحتی انجام خواهیم داد.»

دونالد ترامپ در ادامه از «کار خارق‌العاده» نیروهای فدرال که از ابتدای ماه جاری میلادی برای سرکوب نارآرامی‌ها به نقاط مختلف کشورش اعزام شده اند، تمجید کرد و بار دیگر معترضان به برخوردهای تبعیض آمیز پلیس را «آنارشیست و برهم زننده نظم» خواند.

مرگ جرج فلوید، جوان سیاه پوست آمریکایی-آفریقایی که به‌واسطه خشونت یک مامور پلیس پس از دستگیری در شهر مینیاپولیس جان باخت، نقطه آغاز اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا بود که پس از چندی جامعه بین‌المللی را نیز با خود همراه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین