کد خبر: ۶۶۳۹۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی

درست کردن خمیر پیتزای خانگی اصلا کار سختی نیست. اگر روش کار را بلد باشید خیلی راحت می‌توانید با صرف زمانی اندک، خمیری خوشمزه درست کنید. در این مطلب طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی با روشی آسان و سریع آموزش داده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی اصلا کار سختی نیست. اگر روش کار را بلد باشید خیلی راحت می‌توانید با صرف زمانی اندک، خمیری خوشمزه درست کنید و شام درجه‌یکی برای خود ترتیب بدهید یا خمیر را درون فریزر بگذارید و بعدا در فرصتی مناسب پیتزایی خوشمزه و عالی با آن فراهم کنید.

در ادامه طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی ترد و پفکی را با روشی آسان و سریع آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی

مراحل و طرز تهیه خمیر پیتزا

۱- حل کردن مایه‌ خمیر در آب

مایه‌ خمیر را در آب حل کنید. آب را در یک کاسه یا ظرفی با اندازه‌ متوسط برای مخلوط کردن بریزید. مایه‌ خمیر و آب را با هم مخلوط کنید و ۳ تا ۵ دقیقه به آن زمان بدهید تا مایه‌ خمیر در آب حل بشود.

۲- ورز دادن خمیر

نمک، آب و خمیرمایه حل‌شده در آب را به آرد اضافه کنید تا خمیر به دست آید. خمیر را به‌مدت ۵ دقیقه ورز بدهید تا یک گلوله خمیری یکدست و کمی چسبناک درست شود که کش می‌آید. ورز دادن خمیر به‌مدت ۵ تا ۸ دقیقه با دست روی پیشخوان یا به کمک همزن با درجه سرعت متوسط به شکل‌گیری خمیری خوب کمک می‌کند. اگر خمیر به دست یا کاسه می‌چسبد و مانند یک آدامس بادکنکی شده، بهتر است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید، البته ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید تا کار با آن ساده‌تر بشود. یادتان باشد در اضافه کردن آرد زیاده‌روی نکنید.

بعد از درست شدن خمیر، چند انتخاب پیش رو دارید:

۱- بلافاصله از خمیر استفاده کنید.

اگر عجله دارید، خمیر را بلافاصله بعد از درست کردن استفاده کنید. اما یادتان باشد که خمیر پُف نکرده و اگر با آن پیتزا درست کنید، خمیری نازک و تُرد خواهید داشت.

۲- اجازه بدهید خمیر یک تا یک ساعت و نیم استراحت کند.

کاسه‌ مخلوط کردن خمیر را تمیز کنید، سپس کاسه و خمیر را کمی با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را به کاسه بازگردانید، روی آن را بپوشانید و یک ساعت تا یک ساعت و نیم ساعت صبر کنید تا خمیر پُف کند.

۳. خمیر را در فریزر نگهداری کنید.

خمیر و ظرفی که می‌خواهید خمیر را در آن نگهداری کنید کمی با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را می‌توانید تا ۳ روز در فریزر نگهداری کنید. اگر زمان کافی در اختیار دارید، قبل از فریز کردن خمیر، ۳۰ دقیقه اجازه بدهید که پُف کند و بعد آن را در فریزر بگذارید. البته اگر زمان ندارید و نمی‌توانید ۳۰ دقیقه صرف پُف کردن خمیر کنید هم اشکالی ندارد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

آماده‌سازی فِر برای پختن پیتزا

اگر خمیرتان را از فریزر بیرون می‌آورید، باید یک ساعت صبر کنید تا یخ آن باز شده و آماده‌ پختن شود. سینی فِر را به‌صورت برعکس در قسمت پایینی فر گذاشته و تا ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۲٫۲ سانتیگراد گرم کنید.

شکل دادن به خمیر پیتزا

خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. اگر خمیر حالت چسبنده دارد، باید کمی آرد به آن بپاشید. هر قسمت از خمیر را به‌طور جداگانه آماده کنید. ابتدا یکی از قسمت‌های خمیر را بردارید. آن را بکشید و با وردنه صاف کنید. سپس آن به‌شکل دایره‌ ۲۵٫۵ سانتی دربیاورید. بعد آن را روی کاغذ روغنی ۳۰٫۵ سانتی‌متر مربعی پوشیده از آرد ذرت پهن کنید.

چیدن مواد روی خمیر

خمیر را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون چرب و آن را با کمک کاغذ روغنی به سینی فِر که از قبل داغ شده منتقل کنید. به‌اندازه‌ یک‌چهارم فنجان سُس گوجه‌فرنگی را به‌شکل ورقه‌ای نازک روی خمیر دربیاورید، دو سانتی‌متر از لبه خمیر را با سس نپوشانید. روی خمیر می‌توانید پنیر پیتزا و چیزهای مختلفی که دوست دارید بریزید. این دیگر به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد.

پختن پیتزا

حالا باید پیتزا را به‌ مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزید؛ یعنی تا زمانی که خمیر به‌رنگ قهوه‌ای-طلایی درآید و پنیر روی آن کاملا آب و برشته شود. بعد از پخت کامل، پیتزا را از فر بیرون بیاورید و بگذارید تا به‌مدت ۵ دقیقه کمی سرد بشود.

یادتان باشد که…

حدودا ۴۵۰ گرم خمیر برای ۲ نفر کافی است و اصطلاحا در دستور آشپزی‌های غربی به آن پیتزای ۱۰ اینچی می‌گویند.

قبل از شکل دادن به خمیر، ریختن مواد روی آن و پختن، اجازه بدهید که خمیر نیم تا یک ساعت پُف کند.
در مورد پختن پیتزا هم بدانید که ابتدا فر را خوب داغ کنید (حداقل ۲۶۰ سانتیگراد، از این داغ‌تر هم اشکالی ندارد). این کار باعث می‌شود که پیتزا سریع پخته شود و خمیر آن از بیرون برشته، طلایی و زیبا و از درون نرم و باب دندان باشد. هر چقدر، مواد روی سطح خمیر بیشتر باشد، پختن بیشتر طول می‌کشد. ضمن این‌که مواد بیشتر باعث می‌شود پیتزا به حد کافی برشته و خوشمزه نشود و حالت شُل و نامطلوبی پیدا کند. پس بهتر است روی آن را خیلی شلوغ نکنید و به پنیر با کیفیت و مقداری ماده‌ دلخواه خوشمزه اکتفا کنید.

 چند نکته مهم برای تهیه خمیر پیتزای خانگی

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید خمیر تردی داشته باشید بهتر است آن را در یخچال بگذارید تا به‌آرامی ور بیاید. با این روش عمل ور آمدن کندتر انجام می‌شود ولی خمیر تردتر می‌شود.

اکثر رستوران‌ها هم خمیر پیتزا را از شب قبل آماده می‌کنند و در یخچال می‌گذارند.

شیر هم باعث تردتر شدن و مزه بهتر خمیر می‌شود.

وقتی که خواستید خمیر را استفاده کنید، یکی‌دو دقیقه ورز بدهید تا حجمش کم شود.

این خمیر برای دو یا سه پیتزای متوسط کافی است.

توجه داشته باشید موقع پهن‌کردن، ضخامت کلفت‌ترین قسمت پیتزا بیشتر از دو سانتی‌متر نشود.

طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ثنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
مرسی..
شاه محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
2
سلام چرا انداره مواد رانگفتید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین