کد خبر: ۶۶۴۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

در مبتلایان بهبودیافته از بیماری کووید-19، کمبود انرژی، نفس‌نفس زدن و از دست دادن اشتها گزارش می‌شود و با توجه به صدمات ناشی از ویروس به ریه‌ها و سایر اندام‌ها ، بدن نیازمند زمان برای بهبودی و بازگشت به حالت سابق خود است. تا آن زمان، فرد باید به میزان ایمنی بدن خود توجه و فاصله اجتماعی را حفظ کند زیرا احتمال بازگشت بیماری ویروسی وجود دارد.
توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

توصیه می‌شود برای ارزیابی بهترین مسیر در بازیابی توانایی بدن، با یک متخصص تغذیه معتبر مشورت کنید. اگر فرد به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری‌ شده باشد، متخصصان رژیم غذایی در بیمارستان به تهیه برنامه غذایی برای وی کمک می‌کنند.

یکی از اولین مراحل بهبودی، ارزیابی کامل از تغذیه است. این ارزیابی ممکن است یک بررسی از داده‌های بیوشیمیایی و تکمیل ارزیابی فیزیکی محور از مواد مغذی برای شناسایی کمبودهای احتمالی مواد مغذی باشد.

متخصص رژیم غذایی، برنامه‌هایی را برای تغذیه شخصی تهیه می‌کند که اطمینان حاصل کند که یک فرد از غذای کافی برای کمک به بدن طی دوره بازیابی برخوردار است یا خیر. این برنامه‌ها علاوه بر تاکید بر تراکم مواد مغذی، منابع غذایی، وضعیت سلامتی و دسترسی به مواد غذایی را نیز موردتوجه قرار می‌دهند.

برخی از درمان‌های توصیه‌شده هنگام بهبودی از کووید-19 ممکن است شامل تقویت مواد غذایی با مواد مغذی باشد به‌گونه‌ای که هر وعده غذایی حاوی مواد مغذی متراکم باشد یا استفاده از یک مکمل غذایی خوراکی برای افزایش مصرف غذایی ارائه می‌شود.

تغذیه برای حفظ ماهیچه‌ها و جلوگیری از ایجاد اختلال در سوخت‌وساز بدن بسیار حیاتی است و هنگامی‌که بیماران حدود دو هفته را در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند ، این موارد می‌توانند به موارد بسیار جدی تبدیل شوند.

مشکلات تنفسی پیچیدگی بیشتری ایجاد کرده و مانع از آن می‌شود که بیماران به‌طور موثر غذا بخورند. بخش عظیمی از بیماران نیازمند به دستگاه تنفسی دارند، استفاده از مکمل‌های غذایی و خوراکی برای این افراد به دلیل دستگاه دشوار است. این بدان معنی است که تغذیه باید به بخش مهمی از بهبودی بیماران کووید-19 تبدیل شود.

در حال حاضر، تمرکز اغلب روی کمک به بیماران است که آیا در مرحله حاد بیماری بحرانی قرار دارند یا خیر و برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و همچنین بیمار و خانواده بیمار ترخیص از بیمارستان بسیار تسکین‌بخش است.

تاثیر طولانی‌مدت بستری آنها در مراقبت‌های ویژه ‌گاهی اوقات دست‌کم گرفته می‌شود و ممکن است بر چگونگی درک نیازهای توان‌بخشی تاثیرگذار باشد.

می‌دانیم برای بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه مصرف خوراکی از طریق دهان می‌تواند پس از خارج کردن دستگاه از دهان ناکافی باشد. ممکن است افراد نتوانند طی دوره بهبودی غذای کافی بخورند تا بتوانند نیازهای غذایی خود را برآورده کنند و این مورد، باعث از بین رفتن بیشتر ماهیچه‌ها و لاغری می‌شود و ممکن است روزانه حداکثر یک کیلو کاهش وزن را تجربه کنند.

تضعیف ماهیچه شایع‌ترین عارضه بیماری کووید-19 است که در 50 درصد بیماران رخ می‌دهد و می‌تواند به‌طورجدی زمان بهبودی را کاهش دهد، ایمنی را مختل کند، خطر عفونت را افزایش داده و باعث ایجاد جراحت و زخم شود و حتی در برخی موارد موجب مرگ‌ومیر شود.

در اوایل بیماری همه‌گیر، حال بسیاری از بیماران به‌سرعت وخیم می‌شد، به این معنی که به دستگاه تنفس نیاز داشتند. بنابراین ، اکثر افراد به‌محض بستری در بیمارستان، غذا خوردن را متوقف کردند و همچنین قادر به تحمل ورود مواد غذایی از دهان نبودند.

ازآنجاکه همه‌گیری پیشرفت کرده است، ما به‌طور فزاینده شاهد بیماران بسیار مسن و کسانی هستیم که از شرایط اساسی بهداشتی مانند چاقی و دیابت رنج می‌برند.

برای این گروه‌های بیمار، تغذیه بسیار پیچیده است. نگهداری از این بیماران در شرایط پایدار دشوار است و آنچه باعث ایجاد اختلاف در این تعادل می‌شود، حمایت مناسب و به‌موقع تغذیه است.

چگونه تغذیه مناسب می‌تواند بهبودی را تسریع کند؟

مرخص شدن از بخش مراقبت‌های ویژه فقط شروع بهبودی است و تغذیه پزشکی در هنگام ادغام در برنامه‌های بهبودی بیمار می‌تواند بر نتایج بهبودی و همچنین کیفیت زندگی بیماران تاثیر داشته باشد. ما در حال حاضر می‌دانیم که تغذیه پزشکی می‌تواند با نتایج و بیماری‌های مختلف به نتایج بالینی کمک کند. متاسفانه، آگاهی حرفه‌ای از مراقبت‌های بهداشتی و نقش تغذیه در پزشکی هنوز کمرنگ است.

در زمان بهبودی کووید-19 راهنمای بالینی عملی اندکی برای مراقبت‌های تغذیه‌ای وجود دارد و این مورد می‌تواند بر زمان بهبودی و توانایی افراد در بازگشت به انجام کارهای گذشته تاثیر داشته باشد.

چالش‌هایی در ادغام تغذیه در برنامه‌های درمانی و بهبودی در بیشتر بیماری‌ها وجود دارد اما متاسفانه، هنوز هم در محیط بیمارستان تغذیه کاملا موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

به‌طورکلی، ادغام مواد غذایی در یک برنامه بهبودی بسیار ساده است. بر اساس تجربیات به‌دست‌آمده تاکنون ویروس به‌طور نامتناسب روی سالمندان و افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق و مبتلابه دیابت و فشارخون تاثیر دارد. این دو گروه ازنظر جمعیتی بسیار متفاوت هستند، اما آنچه آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد، نیاز به مداخله تغذیه‌ای است.

برای کسانی که مدت‌زمان قابل‌توجهی را در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و با کمک دستگاه‌های تنفس می‌گذرانند، می‌توانیم نتایج مثبت را زمانی مشاهده کنیم که تغذیه بخشی از برنامه درمانی و بهبودی بیمار باشد.

آنچه ما تجربه کرده‌ایم این است که وقتی پشتیبانی تغذیه‌ای در مراحل اولیه هرگونه بیماری پاتولوژی ازجمله کووید-19 انجام شود، می‌تواند یک تفاوت واقعی در زمان بهبودی بیمار ایجاد کند.

تغذیه برای حفظ ماهیچه‌ها و جلوگیری از اختلال در سوخت‌وساز بدن بسیار حیاتی است. وقتی بیماران حدود دو هفته را در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند، می‌توانند به مشکلات جدی تبدیل شود چون مشکلات تنفسی مانع از آن می‌شود که بیماران به‌طور موثر غذا بخورند.

این مهم است، افرادی که از عفونت‌های کووید-19 غیر شدید بهبود یافتند، استراحت کنند و خوب غذا بخورند، به این معنی که آگاه باشند که خوردن کافی بخشی از بهبودی آنان است و نباید نادیده گرفته شود.

یکی از محققان توان‌بخشی در بیمارستان مراقبت از مبتلایان به کرونا توصیه می‌کند برای بهبود پنج راهبرد ذیل را رعایت کنید:

حرکت کنید

هر چه بیشتر حرکت کنید زودتر بهبود می‌یابید، اما هر فعالیت بدنی باید بر اساس علائم و سطح عملکرد فعلی باشد. خستگی، تنگی نفس و سرگیجه باعث توقف ورزش می‌شود.

حرکات استقامتی انجام دهید

هنگام ادغام حرکت در روال بازیابی، تمرین‌های مبتنی بر استقامت را که بزرگترین گروه‌های عضلانی بدن شما را به چالش می‌کشد در اولویت قرار دهید. وی می‌گوید: تکمیل سه تمرین 15 دقیقه‌ای در هفته، شروع بسیار خوبی است و بیماران با پیشرفت بهبودی می‌توانند تکرار و مدت‌زمان را افزایش دهند.

توجه ویژه‌ای بر روی باسن، ران، همچنین کمر و شانه‌ها داشته باشید، زیرا این گروه‌های عضلانی بیشترین قدرت را در بیماران کووید-19 از دست می‌دهند و تاثیرات گسترده‌ای بر توانایی ایستادن دارند. پیاده‌روی کنید و کارهای روزمره را انجام دهید.

برای تقویت قسمت تحتانی بدن ، تمریناتی مانند اسکوات، پل گلوت و موارد دیگر را امتحان کنید. برای قسمت بالای بدن، نیز ورزش‌های بازو و شانه انجام دهید. برای وزن بدن، دمبل‌های سبک و نوارهای مقاومت بسیار عالی عمل می‌کنند.

پروتئین را در اولویت قرار دهید

پروتئین برای ساخت، ترمیم و حفظ ماهیچه‌ها و همچنین برای حمایت از تولید آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی بدن لازم است. متاسفانه، میزان دریافت پروتئین معمولا در بیماران کووید-19 پایین‌تر است. وی می‌گوید: درحالی‌که بیماری می‌تواند اشتها را کاهش دهد، بسیاری از افراد مسن که در معرض خطر ابتلا به از بین رفتن ماهیچه‌ها و عوارض جانبی آن هستند، دستورالعمل فعلی فدرال را برای دریافت پروتئین روزانه رعایت نمی‌کنند. در صورت امکان 25 تا 30 گرم پروتئین در هر وعده غذایی را با خوردن گوشت، تخم‌مرغ و لوبیا یا استفاده از یک مکمل غذایی خوراکی تامین کنید. البته موارد دیگری نیز برای تامین پروتئین وجود دارد.

مصرف ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهید

ویتامین A ،C ،D و E و روی برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند، آن‌ها هم در سلامتی عضلات و هم در انرژی نقش دارند. وی توصیه می‌کند: شیر، ماهی‌های چرب، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و لوبیا را در رژیم بهبودی خود قرار دهید. اگر در آشپزی در خانه مشکل‌دارید، سعی کنید از خدمات تحویل غذای سالم برای کمک در دریافت طیف گسترده‌ای از مواد مغذی استفاده کنید.

حتی با بهترین تلاش‌ها در مورد غذاهای کامل، ممکن است برخی از افراد در حفظ بهینه سطح تغذیه دچار مشکل شوند. این امر به‌ویژه در مورد ویتامین D که پوست از طریق نور خورشید جذب می‌کند، صادق است.

با گروه پزشکی خود مشورت کنید

بیماران کووید-19 که مدت طولانی در بیمارستان یا بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان بستری بوده‌اند ، گروه‌های درمانی را برای کمک به آنها اختصاص داده‌اند. این گروه‌ها متخصصان مختلفی را تشکیل دادند که منابع بسیار خوبی هستند که بیماران باید برای طی مراحل بهبودی از آنها استفاده کنند.

همکاری مکرر بیمار و پزشک مهم است. در مورد نگرانی‌های خود برای حفظ سلامتی ماهیچه‌ها با آنان صحبت کنید و برای رفع مشکلات خود کمک بگیرید. این‌که آیا شما درگرفتن مواد مغذی موردنیاز خود و یا دردی که باعث محدود شدن تمرینات شما شود، دچار مشکل می‌شوید را باید با آنان در میان بگذارید.

محققان تحقیق، برایان مونی ، فیزیوتراپ گروه توان‌بخشی تغذیه‌ای و جسمی بیماران کووید-19 در بیمارستان، سوزته پریرا، محقق سلامت شرکت جهانی مراقبت از سلامتی و دکتر ریکاردو کاکالیانزا، مدیر واحد رژیم غذایی و تغذیه بالینی بیمارستان تحقیقاتی ایتالیا هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین