کد خبر: ۶۶۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

تشخیص آسیب مغزی کودکان تنها با یک آزمایش خون

محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک آزمایش خون شده‌اند که به گفته آنها می‌تواند آسیب مغزی کودک را تنها چند ساعت پس از تولد تشخیص دهد.
تشخیص آسیب مغزی کودکان تنها با یک آزمایش خون
آفتاب‌‌نیوز :

انجام این آزمایش خون پس از تولد می‌تواند تشخیص دهد که کودکانی که در بدو تولد اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی جدی مانند فلج مغزی و صرع هستند یا خیر.

آزمایش مذکور با بررسی روشن و خاموش شدن ژن‌های خاصی که با اختلالات عصبی مرتبط هستند قادر به پیش بینی این موضوع است. تحقیقات بیشتر در مورد این ژن‌ها ممکن است اهداف جدیدی را برای درمان آسیب‌های مغزی قبل از پیشرفت روند بیماری ارائه دهد. محققان کالج سلطنتی لندن طی این مطالعه با محققان کشورهایی از جمله هند، ایتالیا و ایالات متحده همکاری کردند و یافته‌های خود را در مجله "Science Reports" منتشر کردند.

این تحقیق در بیمارستان‌های هند انجام شده است، جایی که سالانه حدود ۵۰۰ تا یک میلیون نوزاد مبتلا به "اختناق بدو تولد"(birth asphyxia) شناسایی می‌شوند. تغییرات بیماری‌شناختی ناشی از فقدان اکسیژن در هوای تنفسی را اِختِناق یا آسفیکسی(asphyxia) می‌گویند.

نوزادان به دلایل مختلف ممکن است از کمبود اکسیژن در بدو تولد رنج ببرند که از آن دلایل می‌توان به زمانی که مادر اکسیژن خیلی کمی در خون دارد، عفونت یا عوارض بند ناف هنگام تولد اشاره کرد.

در پی محرومیت از اکسیژن در بدو تولد، آسیب مغزی می‌تواند در طی ساعت‌ها تا ماه‌ها بعد رخ دهد و مناطق مختلفی از مغز را تحت تأثیر قرار دهد، در نتیجه نوزاد ممکن است بعدها دچار بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، صرع، ناشنوایی یا نابینایی شود. طی این مطالعه محققان ۴۵ کودک که از بدو تولد دچار کمبود اکسیژن شده بودند را مورد بررسی قرار دادند و متوجه تغییراتی در برخی از ژن‌های موجود در خون کودک شدند که این تغییرات می‌تواند جهت پیشرفت بیماری‌های عصبی که کودک ممکن است در آینده به آنها مبتلا شود را به محققان نشان دهد.

محققان شش ساعت پس از تولد این نوزادان از آنها آزمایش خون گرفتند و آنها را تا ۱۸ ماهگی مورد بررسی قرار دادند تا ببینند کدام بیماری عصبی در آنها ایجاد شده است. برای تعیین تفاوت در بیان ژن، محققان نوزادانی که در حال ابتلا به بیماری‌های عصبی بودند را با آن دسته از نوزادان که به علائم آن مبتلا نشده بودند مقایسه کردند. محققان دریافتند که ۸۵۵ ژن بین این دو گروه از نوزادان متفاوت بیان شده است که از آن میان دو ژن به طور کاملا متفاوت بیان شده است که به طور خاص بررسی این دو ژن و اینکه چه چیزی سبب تفاوت در بیان آنها شده است، می‌تواند منجر به درک عمیق تر محققان از دلایل ایجاد بیماری‌های عصبی مانند اختناق در بدو تولد و به طور بالقوه بروز اختلال در آنها شود.

در گام بعد محققان این آزمایش خون را بر روی تعداد بیشتری از نوزادان انجام خواهند داد و ژن‌هایی را که به نظر می‌رسد بیشترین تفاوت را بین این گروه‌ها دارند، بررسی خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین