کد خبر: ۶۶۴۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

سفیر روسیه در لندن: روابط با انگلیس نزدیک به انجماد است

فرستاده روسیه در لندن هشدار داد روابط میان دولت انگلیس و مسکو "نزدیک به انجماد" است و روسیه هم برای کاستن از تنشها "عجله ای ندارد".
سفیر روسیه در لندن: روابط با انگلیس نزدیک به انجماد است
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه دیلی میل، آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس در اولین مصاحبه خود با یک نشریه مشهور از زمان انتصاب در این سمت در سال گذشته میلادی ادعاها در مورد اینکه کشورش در سیاست داخلی انگلیس دخالت کرده را رد کرد.

کلین با رد اتهامات در خصوص اینکه کرملین دست به یک کمپین هک و مداخله علیه انگلیس زده تصریح ساخت: من احساس می کنم که انگلیس در خصوص جایگاهش در تفکر روسیه خیلی زیاد اغراق می کند.

او همچنین اینکه مسکو با هک کردن حساب پست الکترونیکی لیام فاکس، وزیر تجارت سابق انگلیس اقدام به افشای اسناد حساس کرده و یا برای دزدیدن نتایج تحقیقات انگلیسی ها درباره واکسن کروناویروس تلاش کرده را رد کرد.

او این ادها که روسیه در همه پرسی مربوط به بریگزیت مداخله کرده و ادعای مربوط به پرتاب یک سلاح فضایی در ماه گذشته میلادی را هم تکذیب کرد.

کلین در ادامه اظهاراتش انگلیس را متهم به "لجن پراکنی" در مسیر روابط لندن و مسکو کرد و گفت: من نمیگویم که سطح این روابط هم اکنون به صفر رسیده اما می گویم که نزدیک به منجمد شدن است.

کلین همچنین گفت در پی حادثه مسموم کردن سرگئی اسکریپال، یک جاسوس سابق روسیه و دخترش در سالیزبری انگلیس امیدوار به بهبود روابط کشورش با انگلیس بوده اما در عین حال اذعان داشت که این مسیر هموار نیست.

کلین در پاسخ به مجموعه اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه کشور تاکید کرد: این نوع نگرش قرار نیست هیچ میلی را برای ارتقاء گفتگو یا روابط در مسکو تحریک کند. ما صبور هستیم و هیچ عجله ای هم نداریم.

او در عین حال از اقدام اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در نامزد کردن اِوگنی لِبِدِف، میلیاردر اصالتا روسی برای ورود به مجلس اعیان استقبال کرده و گفت: این می تواند اتفاق خوبی باشد. حتی مجلس اعیان و پارلمان انگلیس نیاز دارند به این که طیف متنوعی از دیدگاه ها و آرای جایگزین را داشته باشند.

کلین در عین حال به گزارش اطلاعاتی اخیر انگلیس که در آن روسیه متهم به تلاش برای اعمال نفوذ بر مقامهای تشکیلات حاکم بر این کشور از جمله اعضای مجلس اعیان شد واکنش نشان داده و تصریح کرد: من احساس می کنم که بریتانیا خیلی زیاد نسبت به جایگاهش در تفکر روسیه اغراق می کند. ابعاد و جایگاه "بریتانیای کبیر" در سیاست روسیه انقدر هم بزرگ نیست. ما مشکلات دیگری در ابعاد خیلی بزرگتر داریم.

کلین ادعاهای کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس در گزارشش درباره اینکه الیگارشیهای روس در حال استفاده از لندن به عنوان ماشین پولشویی برای پولهای کثیف هستند را کم اهمیت دانست. او گفت: الیگارشیها به معنی افراد ثروتمندی هستند که می توانند بر رئیس جمهور اعمال نفوذ کنند. آخرین الیگارشی به حدود ۲۰ سال پیش بر می گردد. این افراد ثروتمندی که اینجا در انگلیس زندگی می کنند بخش عمده شان از روسیه فرار کردند چون از بابت فرار مالیاتی، تقلب و دیگر جرایم تحت تعقیب قرار گرفته بودند.

وی عنوان کرد: همه آنها کشور را صرفا به خاطر فرار از پیگرد قانونی ترک کردند. اگر مقامهای انگلیسی تصمیم به دادن اطلاعات به ما درباره این افراد و یا دادن جواب مثبت به درخواستهای ما برای استرداد آنها بگیرند ما از این کار استقبال کرده و به آن سلام می فرستیم.

کلین تاکید کرد روسیه خودش در محاصره حملات سایبری قرار داشته و در همین راستا در یک روز در ماه ژوئن هدف ۵۰۰۰۰۰ مورد حمله برآمده از انگلیس قرار گرفت.

کلین در پاسخ به سوالی درباره مداخله مسکو در همه پرسی بریگزیت با رد چنین مداخله ای عنوان کرد: خیر چون به لحاظ سیاسی ما علاقه ای به آن نداریم. برای ما انتخاب یک طرف معنایی ندارد.

او همچنین گزارش ها درباره تهدید شدن صلح در فضا از سوی روسیه با آزمایش یک پرتابه شبه موشک در ماه گذشته میلادی را هم کم اهمیت خوانده و رد کرد.

او در مورد گرم شدن یخ روابط کشورش با انگلیس گفت: ما قطعا روی قاره یکسانی به سر می بریم و دیر یا زود البته مجبور خواهیم شد به عادی سازی روابطمان برگردیم و این غیرقابل اجتناب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین