کد خبر: ۶۶۴۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
آمار نگران‌کننده کرونا در کادر آی‌سی‌یو

بیماران بدحال کرونا افزایش یافته/ با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه هستیم

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: الگوی ورود بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانها تغییر کرده و تعداد بیماران بدحال که نیازمند آی سی یو هستند، بیشتر شده است به همین علت با کمبود تخت آی سی یو در کشور مواجه هستیم.
بیماران بدحال کرونا افزایش یافته/ با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا سلیمی معاون سازمان نظام پزشکی در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: الگوی مراجعه به بیمارستان‌ها تغییر کرده است در اسفند با توجه به این‌که علم کمتری درباره کرونا وجود داشت مراجعان عمومی مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها بیشتر بودند، اما اکنون افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند عموما افراد بدحال هستند که مراقبت‌های ویژه نیاز دارند به همین علت با کمبود تخت مراقبت ویژه مواجه‌ایم.

به گفته وی، تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در کشور را بر پایه یک زندگی عادی و نیازهای عادی دیده بودیم، اما اکنون شرایط فرق کرده و سخت‌تر شده است و این تعداد نیرو و وسایل جوابگو نیست. تا این لحظه همکاران ما بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در ایران هیچ گزینشی برای پذیرش بیماران در آی‌سی‌یوها انجام نداده‌اند، البته به طور طبیعی تعداد بیماران بدحال سالمند و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند بیشتر است.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: لحظات سختی را برای تصمیم‌گیری خالی کردن تخت‌های آی‌سی‌یو و انتخاب بیماران جدید سپری می‌کنیم به هر حال باید این بخش‌ها را مدیریت کنیم. یکی از کمبودهایی که اکنون جدی است مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است و این کمبود اعم از پرستار و پیراپزشکان است. این نیروها خسته و فرسوده شده‌اند، خستگی ایمنی بدن را پایین می‌آورد و امکان ابتلا به بیماری با وجود وسایل محافظت شخصی بیشتر می‌شود.

سلیمی افزود: اولین کمبود در بخش‌های آی‌سی‌یو کمبود نیروی انسانی است و بعد از مشکلات تاخیر در پرداخت معوقات کادر درمانی است که ماه‌ها به تعویق افتاده است و توجه به رفاهیات و پرداخت به موقع معوقات در این شرایط بسیار مهم است.

شرایط سخت کادر آی‌سی‌یو

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: مشکلات مالی و سختی کار به خصوص برای دستیاران بسیار بیشتر است و امیدواریم مسئولان با درایت در وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به وضعیت این نیروها توجه کنند.

وی توضیح داد: در شرایط پاندمی میزان فرسودگی و ابتلا در افراد و کادر درمان بیشتر است. افرادی که در آی‌سی‌یو کار می‌کنند ۳ برابر افراد عادی به بیماری مبتلا می‌شوند. افرادی که بیمار می‌شوند ممکن است بعد از یک دوره ۱۴روزه آزمایش کرونای آنها منفی شود، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا دوباره به شرایط عادی برگردند و توان کار لازم را پیدا کنند.

سلیمی گفت: تاکنون پرسنل ‌آی‌سی‌یوها و متخصصان بیهوشی با افزایش تعداد شیفت‌ها که یک نوع ایثار است خلأ کمبود نیرو را پر کرده‌اند. افرادی را داریم که ۲۱ روز در بیمارستان مانده‌اند که یک ازخودگذشتی فوق‌العاده است یا از شهرهای که وضعیت بهتری بوده همکاران به کمک آمده‌اند تا رسیدگی به بیماران دچار خدشه نشود. مشکل فرسودگی و خستگی نیروها در بیمارستان‌ها جدی است و به تدبیر مسئولان نیاز دارد.

رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود: پیشنهاد ما این است که در شرایط پیش رو مرزبندی‌های بین تخصص‌ها تا حدودی برداشته شود و برای احیای بیماران همه همکاران پزشک دخیل شوند حتی اگر نیاز باشد دوره‌هایی برای پزشکان عمومی در نظر گرفته شود تا این نیروها نیز با آموزش‌های لازم بتوانند خدمات لازم را به بیماران کرونا در بیمارستان‌ها ارائه کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از همکاران متخصص بیهوشی به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. تاکنون ۸ نفر از متخصصان بیهوشی کشور بر اثر ابتلا به کرونا شهید شده‌اند و آخرین آن‌ها همین دیشب بود که بعد از یک دوره طولانی بستری در آی‌سی‌یو از بین ما رفت. در حالی که برای حفاظت در برابر انتقال ویروس فاصله دومتری لازم است متخصصان بیهوشی از فاصله ۱۰ سانتی‌متری برای بیماران بدحال کرونا لوله تراشه می‌گذارند و در معرض خطر بالای ابتلا قرار دارند.

وی گفت: از مسئولان انتظار داریم حمایت همه‌جانبه‌ای از پزشکان داشته باشند قدردانی در سطوح بالای مسئولان از پزشکان انجام شده و نهایت تشکر را داریم، اما انتظار داریم در سطوح مدیریتی پایین‌تر گام‌های عملی برای قدردانی از پزشکان اجام شود و مشکلات حل شود. معوقات پرداختی و مشکلات مالیاتی نباید لحظه‌ای ذهن جامعه پزشکی را در این شرایط سخت به خود اختصاص دهد.

جامعه پزشکی ۱۵۰ شهید کرونا تقدیم کرد

به گفته سلیمی، در تمام دنیا ابتلای افرادی که در خط اول رسیدگی به بیماران کرونا قرار دارند چندین برابر افراد معمولی است. ابتلای جامعه پزشکی به کرونا در ایران نیز بسیار زیاد است. فقط در تهران بیش از ۶ هزار نفر مبتلا شده‌اند و ۱۵۰ نفر شهید شده‌اند.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: از مردم می‌خواهم به عنوان افراد کلیدی در این مبارزه با جامعه پزشکی کمک کنند. ماسک بزنید فاصله دو متری را حفظ کنید و دست‌ها را بشویید این شعار اول است اما کمی عمیق‌تر می‌گوییم به مراسم عزا و عروسی نرویم و کارهای اضافه را حذف کنیم و جامعه خسته و فرسوده پزشکی را حمایت کنیم.

دورکاری شاغلان، فشاری کاری و خستگی کادر درمان را کم می‌کند

سلیمی ادامه داد: نقش مسئولان هم بسیار مهم است برای هر کاری نیاز به آماده شدن پایه‌های لازم است. اگر قرار است کمتر مسافرت درون‌شهری داشته باشیم دلایل سفر شهری را باید بررسی کنیم بیشترین علت رفتن به سر کار است با جابه‌جا کردن ساعت شروع و پایان کار و کاهش ساعت حضور و افزایش فرهنگ دورکاری عمیق‌تر می‌توانیم مبارزه کنیم

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستانی تا حدودی با توجه رفتار ویروس و مشکلات در بیمارستان‌ها نسبت به اسفند تغییراتی داشتیم. در اسفند هجوم ویروس را داشتیم، اما تعداد زیادی از بیماران حال عمومی خوبی داشتند، اکنون بیماران بدحال بیشتر مراجع می‌کنند و به تخت ‌آی‌سی‌یو و مراقبت ویژه بیشتر نیاز دارند.

وی افزود: در این شرایط بیش از تخت‌های عادی به افزایش تخت‌های مراقبت ویژه نیاز داریم، نمی‌توانیم عددی اعلام کنیم چون نیاز به این تخت‌ها شناور است و به افزایش و کاهش ورودی بیماران مربوط می‌شود اما هر چه تعداد تخت‌های ‌آی‌سی‌یو در این شرایط بیشتر بشود لازم است.

سلیمی درباره این‌که چرا برخی جانباختگان جامعه پزشکی شهید کرونا محسوب نمی‌شوند، گفت: به برخی از این افراد عنوان شهید به آن‌ها اطلاق نمی‌شود نظر سازمان نظام پزشکی این است که هرچه می‌توانیم برای تجلیل از این پزشکان انجام شود.

معاون سازمان نظام پزشکی افزود: آموزش عمومی برای مردم و آموزش‌های تخصصی برای کادر درمان و استخدام بیشتر نیرو در بیمارستان‌ها به بهبود وضعیت کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی درباره کرونا در دنیا انجام می‌شود و یافته‌های جدید باید به پزشکان و کادر درمان منتقل شود. هرچه تجربه ما بیشتر شود شانس درمان بهتر بیشتر می‌شود.

به گفته وی، پذیرش بیماران در آی‌سی‌یو شاخص‌های علمی دارد. سن شاید تا حدودی موثر است. در افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر است شاخص انتقال به آی‌سی‌یو وضعیت جسمانی آن‌هاست. وضعیت ریه در بالین تشخص داده می‌شود میزان اکسیژن و میزان درگیری ریه توسط آزمایش‌های پاراکلینیک بررسی می‌شود و با تشخیص پزشک متخصص فرد بدحال به آی‌سی‌یو ارجاع می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین