کد خبر: ۶۶۵۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸

کرونا در کمین دیابتی‌های چاق است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری اینکه همه دیابتی‌ها پرخطر محسوب نمی‌شوند و فقط افراد دارای دیابت کنترل نشده و چاقی مفرط در خطر بیشتری هستند، توصیه کرد: زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و قرار داشتن در جریان هوا از ملزوماتی است که این افراد باید بیشتر توجه کنند.
کرونا در کمین دیابتی‌های چاق است
آفتاب‌‌نیوز :

مینو محرز روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی برای همه افراد جامعه الزامی است و خطر ویروس کرونا را دور می کند، اظهار داشت: بیماران دارای دیابت کنترل نشده در رده بیماران پرخطر (های ریسک) قرار دارند و باید در رعایت پروتکل ها دقت بیشتری داشته باشند.

وی توضیح داد: این افراد باید حتی الامکان از تماس با افراد دیگر پرهیز کنند و خانه ماندن را بر امور دیگر ترجیح دهند. در صورتی که مجبور به بیرون رفتن هستند حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله فیزیکی را با سایرین رعایت کنند. ضمن اینکه در محیط کاری مشغول باشند که سیستم تهویه مناسب داشته باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی با تاکید بر اینکه این بیماران، افرادی هستند که احتمال ابتلا به کرونا در آنان بالاست و به اصطلاح «های ریسک» محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: سایر افراد پرخطر، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دارای فشار خون بالا و کنترل نشده، بیماران کلیوی که دیالیز می شوند یا افرادی که سرطان دارند و شیمی درمانی می شوند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند هستند که اگر به ویروس مبتلا شوند ریسک خطر مرگ در آنان بالاست و باید در رعایت پروتکل ها دقت بیشتری داشته باشند.

چاقی یکی از ریزفاکتورهای ابتلا به بیماری کرونا

محرز با یادآوری اینکه همه افراد دیابتی پرخطر محسوب نمی شوند و فقط افراد دارای دیابت کنترل نشده و چاقی مفرط در خطر بیشتری هستند، توصیه کرد: چاقی یکی از ریز فاکتورهای مهم در ایجاد بیماری شدید است و مراجعه کنندگانی داشتیم که هیچ بیماری زمینه ای نداشتند اما به دلیل چاقی مفرط مبتلا به ویروس شده و جان خود را از دست داده اند.

گرفتن یا نگرفتن کرونا ربطی به گروه خونی ندارد

محرز در پاسخ به این پرسش که گروه خونی نقشی در ابتلا به این ویروس دارد یا خیر؟ تصریح کرد: افراد دارای گروه خونی نوع A ممکن است شدیدتر به ویروس مبتلا شوند اما اینکه مابقی گروه خون ها مبتلا نمی شود کذب است.

وی تاکید کرد: همه انواع گروه خونی در معرض ابتلا هستند اما گروه خونی A پرخطر هستند.

جمع‌آوری زباله های بیماران کرونایی با پروتکل های بهداشتی

محرز درباره جمع آوری زباله های بیماران کرونایی نیز توصیه کرد: مبتلایان به کرونا باید دستمالی که استفاده می کنند را در ظرف دردار بیاندازد که کیسه زباله در آن گنجانده شده باشد. همچنین کسی که این ظرف را جمع می کند باید ماسک بزند و کیسه نایلون را گره زده از خانه خارج کند.

وی ادامه داد: با رعایت نکات بهداشتی، ویروس در سایر فضای خانه منتشر نمی شود ضمن اینکه تاکید می کنیم اتاقی که بیمار کرونایی در آن قرنطینه شده، باید از سیستم تهویه خوبی برخوردار باشد و محل عبور هوا داشته باشد.

قدرت سرایت ویروس کرونا تشدید شده است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی دیگر از این گفت وگو با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا 10 برابر شده، دلیل آن را اینگونه عنوان کرد: جهش ژنتیکی این ویروس باعث شده که قدرت سرایت آن بیشتر شود.

وی ادامه داد: بیماری سخت تر نشده اما قدرت سرایت و انتقال از فردی به فرد دیگر چندین برابر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین