کد خبر: ۶۶۵۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد:

کاهش فوتی‌های کرونا در تهران/ پیشنهاد تمدید محدودیت‌ها/ خطر سفر در تعطیلات پیش‌رو

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران با بیان اینکه شرایط تهران همچنان قرمز است، گفت:‌ درخواست ستاد کرونا تهران و استانداری تهران که در کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی وزارت کشور مطرح شد و امیدواریم مورد تایید ستاد ملی نیز قرار بگیرد این است که کلیه محدودیت‌های اعمال شده تاکنون در تهران برای هفته آینده نیز تمدید شود. همچنین از شهرداری خواستیم تا طرح ترافیک را یک هفته دیگر تعلیق کند.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار وضعیت کرونا در استان تهران با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته بالغ بر 500 بیمار جدید بستری شدند، گفت: از این تعداد 122 نفر مستقیما در بخش‌های ویژه بستری و۵۹۲ بیمار ترخیص شدند و خوشبختانه در طی دو هفته اخیر امروز اولین روزی است که تعداد ترخیصی‌ها از تعداد بستری‌ها پیشی گرفته است.

آمار ابتلا و بستری استان تهران

وی با مقایسه آمار سه روز اول هفته جاری با روزهای مشابه هفته قبل در زمینه مراجعین سرپایی، گفت: در شاخص مراجعین سرپایی تقریباً بین ۵ تا ۱۳ درصد کاهش را تجربه کردیم، در زمینه افراد بستری در بخش‌های عادی در یک مقایسه تطبیقی در استان تهران بین ۴ تا ۱۱ درصد کاهش را شاهد بودیم.

کاهش فوتی‌های کرونا در تهران/ پیشنهاد تمدید محدودیت‌ها/ خطر سفر در تعطیلات پیش‌رو

کاهش 10 درصدی آمار متوفیان نسبت به هفته گذشته

وی همچنین با بیان اینکه در مورد متوفیان کرونا نیز آمار شیب ملایم‌تری پیدا کرده و تقریبا 10 درصد آمار متوفیان نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است، گفت: همچنین در رابطه با شاخص بیماران بستری در بخش‌های ویژه نسبت به هفته قبل بین ۱ تا ۸ درصد کاهش داشته‌ایم.

زالی تصریح کرد: مشاهده این آمار نشان می دهد که اولین آثار و تغییر در مراجعین سرپایی و بعد از آن در بستری در بخش‌های عادی رخ داده و تغییر در آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و متوفیان دیرتر حاصل می‌شود که البته این آمار با منحنی اپیدمیولوژی ترسیم شده در تهران همخوانی دارد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران با بیان اینکه برای تمام شاخص‌های مطرح شده دو عدد تحت عنوان عدد "دو برابر شدن یا دابلینگ تایم" و عدد "هافینگ تایم یا نصف شدن" داریم، گفت: در بررسی‌های اپیدمیولوژیک در تهران، بالاترین میزان نصف شدن یا نیمه شدن در منحنی های اپیدمیولوژیک تهران، ابتدا در حوزه فوتی‌ها و بعد در بخش مراقبت‌های ویژه بوده است.

بیشترین و کمترین آمار ابتلا در مناطق مختلف استان تهران

وی همچنین با اشاره به بررسی تحلیلی تهران طی دو هفته اخیر در رابطه با میزان ابتلا، گفت: کماکان بیشترین میزان ابتلا مربوط به منطقه 4 بوده و بعد از آن منطقه ۲ و بعد مناطق ۱۴ و ۱۵ بوده است. پایین‌ترین میزان ابتلا در هفته جاری نیز اگر لواسانات را در نظر نگیریم که دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده، در بررسی سایر مناطق مشاهده می‌شود که برای اولین بار منطقه یک تهران دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده؛ در حالیکه این آمار در گذشته مربوط به منطقه 22 بوده و در هفته اخیر منطقه ۲۲ رتبه دوم در پایین‌ترین آمار ابتلا و فوتی پیدا کرده است.

بیشترین میزان ابتلا و فوتی مربوط به مناطق شرقی تهران

به گفته زالی، کماکان بیشترین میزان ابتلا و فوتی مربوط به مناطق شرقی، جنوب شرقی و بخش مرکزی شرق تهران یعنی منطقه 4، 14 و 15 می باشد. البته منطقه ۴ و ۲ چون بیشترین جمعیت را در استان تهران دارند به طور طبیعی میزان ابتلا در این مناطق بیشتر است. همچنین مناطق شمالی و غربی تهران در طول دو هفته اخیر نسبتاً از نظر آمار ابتلا شیب ملایم تری داشته‌اند.

پیشگیری از شکل گیری خوشه‌های جدید بیماری

وی با اشاره به نکته مهم بعدی درباره استان تهران، گفت: در رابطه با مناطقی در تهران که از میزان ابتلای کمتری برخوردارند از جمله مناطق 21 و 22 باید از شکل گیری خوشه‌های جدید بیماری در این مناطق پیشگیری کنیم که بخشی از آن به اقدامات بهداشتی و مراقبت‌های ما و بخش دیگر به همکاری خود مردم بستگی دارد.

هشدار نسبت به تبعات سفرهای بین شهری در تعطیلات پیش رو

زالی با اشاره به اینکه در آستانه روزهای تعطیل هستیم، با تاکید بر ضرورت اجتناب مردم از مسافرت های بین شهری و عدم شرکت در تجمعات، اظهار کرد: امیدوارم شاهد امواج جدید سفرهای بین استانی نباشیم؛ چراکه در حال حاضر ۱۷۰ شهر کشور قرمز بوده و اکثر شهرها فاقد مصونیت از این بیماری هستند، خطری که ممکن است در طی هفته‌های آینده ما را دچار مشکل کند همین چند روز تعطیلی است که خدایی نکرده با سفرهای بین استانی روبه‌رو شویم.

باید مراقبت کنیم تجمعات آتی به کانون‌های ابتلا تبدیل نشوند

وی ادامه داد: همچنین نگرانی‌هایی راجع به تجمعات آتی وجود دارد که باید مراقبت کنیم این تجمعات به کانون‌های ابتلا تبدیل نشوند.

وی با اشاره به آزمون‌هایی که قرار است طی این چند هفته برگزار شود، گفت: عدم توجه به پروتکل‌ها در برگزاری این آزمون‌ها ممکن است سیمای بیماری در استان تهران را دستخوش تغییراتی کند که در آینده باید تحلیل و نتایج آن اعلام شود.

زالی ادامه داد: اگر تجمعات و سفرها اتفاق نیافتد و تغییر خاصی ایجاد نکند، پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آینده باید سیر ملایم‌تری از این بیماری را به سمت نزول شاهد باشیم.

پیشنهاد تمدید محدودیتهای کرونایی استان تهران

وی با بیان اینکه شرایط تهران همچنان قرمز است، گفت:‌ درخواست ستاد کرونا تهران و استانداری تهران که در کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی وزارت کشور مطرح شد و امیدواریم مورد تایید ستاد ملی نیز قرار بگیرد این است که کلیه محدودیت‌های اعمال شده تاکنون در تهران برای هفته آینده نیز تمدید شود.همچنین از شهرداری خواستیم تا طرح ترافیک را یک هفته دیگر تعلیق کند.

تشکیل کارگروهی برای بررسی نتایج تعلیق طرح ترافیک

وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه مشترک بین شهرداری، استانداری و ستاد کرونا تهران، گفت:‌این کارگروه آثار تعلیق طرح ترافیک را از مبانی اپیدمیولوژیک بررسی می کند و در نهایت اگر هدف اصلی ما از این تعلیق یعنی کاهش بار بر ناوگان عمومی حمل و نقل و سفرهای غیرضروری محقق نشود، طبیعتاً ممکن است تصمیمات متفاوت‌تری در استان تهران اتخاذ شود؛ چراکه اگر با تعلیق طرح ترافیک، با افزایش سفرهای غیرضروری درون شهری و در پی آن افزایش آلاینده‌ها روبرو شویم، ممکن است مضرات تعلیق طرح از مزایای آن بیشتر باشد. بنابراین قرار شد تمامی ابعاد این مساله در کارگروه مشترکی بررسی شود، اما به دلیل اینکه تهران کماکان شهر قرمز است درخواست ما از شهرداری، وزارت کشور و ستاد ملی این بود که برای هفته آینده هم این فرصت به تهران داده شود و طرح ترافیک تعلیق شود.

در استان تهران شهر سفیدی نداریم

زالی در ادامه با بیان اینکه تقریباً در استان تهران شهر سفیدی نداریم، گفت: با این حال از نظر کم بودن ابتلا، در شهر پردیس در شرق تهران، فیروزکوه، ری و بخش‌هایی از اسلام شهر و رباط کریم آمار ابتلا کمتر است که البته نسبی بوده و با توجه به پیوستگی کالبد استان تهران و ترددهای زیاد بین شهرهای آن، ممکن است این تصویر در 24 ساعت آینده تغییر کند، بنابراین درباره تهران خیلی قائل به این طبقه‌بندی نیستیم. نکته مهم بعدی این است که استان البرز نیز به عنوان استان همجوار تهران از این مساله تاثیرپذیر است. بنابراین به دلیل تاثیرات و کنش‌های این دو استان بر روی هم، استان البرز هم قرمز تلقی می‌شود و قرمز بودن هر یک از این دو استان بر روی دیگری تاثیر می‌گذارد.

از انجام مراسمات جمعی در شرایط فعلی اجتناب شود

زالی همچنین در رابطه با پیشنهادات ستاد کرونا درباره مراسم عید غدیر گفت:‌ از آنجا که میزان تجمعات و ظرفیت‌های اجتماعی آن قابل پیش‌بینی نیست، پیشنهاد و توصیه ما همانگونه که بارها اعلام شده این است که از تجمعات و اجتماعات پرهیز شود به خصوص اینکه تهران وضعیت قرمز دارد و اگر برای بهبود این وضعیت و کاهش آمار دست به دست هم ندهیم و با کاهش تجمعات شیب بیماری در تهران را تقلیل ندهیم با امواج جدید و شعله ور شدن بیماری روبرو خواهیم شد. ترجیحا توصیه ما به شهروندان و مومنان این است که از انجام مراسمات جمعی در شرایط فعلی اجتناب کنند.

هرگونه تجمع می‌تواند به افزایش موارد ابتلا منجر شود

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای قرمز هرگونه تجمع می‌تواند به افزایش موارد ابتلا منجر شود، گفت: هفته‌های پایانی ماه ذی الحجه و در آستانه ماه محرم و صفر که معمولاً ایرانیان از یک احساسات مهرورزانه بالاتری برخوردارند به خصوص به خاطر اشتیاقی که به مکتب امام حسین(ع) دارند، پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به محدودیت‌هایی که در رابطه با برگزاری مراسمات جمعی مطرح شده، توصیه اکید ما این است که از توزیع فیزیکی مواد غذایی و نذورات غذایی نیز اجتناب شود.

راه‌اندازی کمپین نذر سلامت در استان تهران

رییس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران گفت: از همه عزیزان خواهش می کنیم که با پیوستن به کمپین خودجوش و مردمی نذر سلامتی در این زمینه ما را یاری کنند. هدف از راه‌اندازی این کمپین در استان تهران این است که در مرحله اول ماسک و سایر وسایل محافظتی برای اقشار ضعیف تامین شود و در مرحله بعد نیز بخشی از نیازهای ناوگان خدمات بهداشت درمانی در استان تهران با مشارکت مردم تجهیز شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین