کد خبر: ۶۶۵۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
با حضور نارندرا مودی نخست وزیر هند صورت گرفت؛

تصاویر| نصب سنگ بنای معبد هندوها به جای مسجد تخریب شده

نخست وزیر هند در مراسم نصب سنگ بنای معبد جدید هندوها شرکت کرد. این مکان تاریخی که هم هندوها و هم مسلمانان نسبت به آن ادعا دارند در سال 1992 و در حالی که کاربری مسجد داشت از سوی هندوهای متعصب تخریب شد و در نتیجه آن حملات حدود 2 هزار مسلمان کشته شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

نارندرا مودی نخست وزیر در مراسم نصب سنگ بنای معبد جدید هندوها در آیودا که برای سالها محل مورد مناقشه مسلمانان و هندوها بوده است حاضر شد.

برگزاری این مراسم در حالی صورت می‌گیرد که میزان شیوع ویروس کرونا در هند افزایش چشمگیری یافته است. منطقه اطراف برگزاری مراسم بسته شده و تنها 310 نفر به مراسم دعوت شده‌اند اما شمار زیادی از مردم برای تماشای مراسم در محل حضور دارند که بیشتر آنها ماسک نداشتند.

این مکان تاریخی که هم هندوها و هم مسلمانان نسبت به آن ادعا دارند در سال 1992 و در حالی که کاربری مسجد داشت از سوی هندوهای متعصب تخریب شد و در نتیجه آن حملات حدود 2 هزار مسلمان کشته شدند.

بعد از آن ماجرا، حقوق مربوط به ساختمان و مکان تا سال گذشته در اختیار هندوها بود تا آنها بتوانند در آن مکان معبد خود را احداث کنند. این مناقشه همچنان ادامه داشت تا اینکه دیوان عالی هند سال گذشته طی حکمی این مکان را متعلق به هندوها اعلام کرد و به آنها اجازه داد در این مکان معبد خود را احداث نمایند. همچنین قرار شد مسلمانان در مکان دیگری برای خود مسجد احداث نمایند.

مسلمانان می‌گویند تا سال 1949 زمانی که هندوها مجسمه رام را در این مسجد گذاشتند در آن عبادت می‌کردند.

این مکان تاریخی از دیرباز میان مسلمانان و هندوها مورد مناقشه بوده است. در سال 1528 و در زمان حکومت بابر، اولین امپراتور مغول هند، این مسجد برای مسلمانان ساخته شد. این در حالی بود که هندوها اعتقاد دارند این مسجد در محلی احداث شده که یکی از پادشاهان مقدس هندوها به نام رام در آنجا متولد شده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در گذشته معبدی در آن مکان برای بزرگداشت رام ساخته شده است. مسلمانان در مقابل می‌گویند نسل‌های متمادی در این مسجد عبادت کرده‌اند.

در دسامبر سال 1949 فعالان هندو، بت‌های رام را وارد مسجد بابری کرده و عملا این مکان مسلمانان را تصرف کردند.

ساخت این معبد برای راما از خدایان هندو از وعده‌های انتخاباتی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا، حزب ملی‌گرای حاکم به رهبری مودی بوده است.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین