کد خبر: ۶۶۵۵۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

قرصی که نیم ساعته می‌کشد!

همین چند روز پیش بود که دو دختر ۱۴ و ۱۵ ساله در بابل، با قرص برنج خودکشی کردند و به زندگی خود در نوجوانی پایان دادند، موضوعی که این سوال را اذهان ایجاد کرده، مگر فروش قرص برنج ممنوع نیست، پس چگونه دو نوجوان به آسانی توانسته‌اند آن را تهیه و استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند کرونا در مازندران مجال خودکشی با قرص برنج را نداد و بر اساس اظهارات مدیرکل پزشک قانونی این استان، خودکشی با این ماده سمی و خطرناک، ۵۲ درصد کاهش یافته، اما پاسخ به این سوال بسیار مهم و حیاتی است که چرا این قرص به آسانی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارد.

پزشکان معتقدند مرگ بر اثر مصرف قرص برنج، مرگی دردناک است، فرد عطش زیادی دارد و تا وقتی زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند؛ این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفس و قلب را دچار مشکل کرده و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.

قرصی که نیم ساعته می‌کشد!

این ماده شیمیایی جذب پوستی نداشته و راه اصلی تماس آن برای ایجاد مسمومیت، مسیر خوراکی و تنفسی است، اصولا کشاورزان به ویژه در گذشته برای نابودی حشرات از این قرص استفاده می‌کردند اما متاسفانه به دلیل عواملی مانند میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم از چند سال قبل، آمار نسبتا بالا از مسمومیت‌های ناشی از این عوامل در کشور به ویژه در برخی استان‌ها از جمله مازندران گزارش شده است.

مرگ ۱۳ مازندرانی طی ۹۰ روز در مازندران

بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باورند که، نوع کشنده قرص برنج نباید بدون داشتن مجوز به فروش برسد، بر این اساس و بنا به اظهار علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران ۱۳ نفر در اثر مسمومیت ناشی از قرص برنج در سه ماهه امسال در استان فوت کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ۵۲ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی مازندران، از مجموع ۱۳ نفری که ‌جان خود را از دست دادند، ۸ نفر زن و مابقی مرد هستند، تصریح کرد: بیشترین آمار فوتی ناشی از مصرف قرص برنج در شهرستان‌های بابل با ۴، آمل، قائمشهر و نوشهر هر کدام با ۲ نفر ثبت شده است‌.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اعلام اینکه در همه ماه های سال مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج در استان وجود داشت افزود: سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۵ نفر بیشترین و ۶۱ سال به بالا با یک نفر کمترین آمار را به خود اختصاص دادند.

عباسی خاطرنشان کرد: خرداد با ۶ مورد، اردیبهشت با ۴ و فروردین با ۳ مورد بیشترین ماه‌هایی بود که در آن مسمومیت با قرص برنج ثبت شد.

هرچند باید این را مدنظر قرار داد مرگ همین ۱۳ نفر هم نباید اتفاق بیفتد؛ شاید کرونا یکی از عوامل کاهش مرگ بر اثر قرص برنج باشد اما سازمان غذا و دارو موظف است مکان‌هایی که قرص برنج سمی را به فروش می‌رسانند شناسایی کرده و با آن‌ها به شدت برخورد کند، چرا که بر اساس قانون، قرص برنج سمی، به هیچ عنوان نباید به راحتی در دسترس افراد قرار گیرد و در صورت شکایات از فروش آن سازمان غذا دارو باید آن را سریعا پیگیری کند.

برخوردی که جدی نیست!

همچنین در انتهای سال ۱۳۹۶ وزیر بهداشت از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا با عرضه کنندگان این سم قاچاق به شکل جدی برخورد شود و افرادی که این ماده سمی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، در مرگ ناشی از مسمومیت مصرف کنندگان سم شریک محسوب شوند و عواقب قانونی و مجازات ناشی از آن را بپذیرند اما متاسفانه هنوز به سهولت این قرص در دسترس افراد قرار می گیرد.

بنا به گفته سازمان غذا و دارو عرضه فرم قرص سم فسفید آلومینیوم یا قرص برنج در فروشگاه های عرضه کننده سموم دفع آفات نباتی و همچنین عطاری های، تخلف محسوب می شود و مشمومل مجازات است.

شهربانو فرحمند کارشناس کشاورزی چندی پیش گفته بود که، اشتباه بزرگی است که یک سم آفات کشاورزی با نام قرص عرضه شود، نام علمی این قرص فسفیدآلمینیوم بوده، ماده ای که با ترکیب فسفید به صورت قرص های سه گرمی و به رنگ های خاکستری تیره در بسته های استوانه ای به میزان ۱۰ قرص در هر بسته عرضه و با قیمت نازلی به فروش می رسد.

وی ادامه داد که، گاز خارج شده از این قرص باعث از بین رفتن حشرات و آفات غله می شود و باید توجه کرد که، این قرص هیچ فایده ای جز کنترل و از بین بردن حشرات ندارد و هیچ گونه علائم نشاط انگیز یا توهم زایی ایجاد نمی کند.

امینی یک پزشک داروساز نیز گفته بود که، این قرص ماده شیمیایی خطرناکی که استعمال و حتی استنشاق آن پرخطر است و چند دهه ای به عنوان راهی برای خلاص شدن از زندگی به کار می رود.

وی معتقد است برگشت شخص مصرف کننده قرص برنج بسیار پایین و نحوه مرگ با این قرص درناک و زجرآور است، چرا که قرص برنج با تولید گاز فسفین سبب نارسایی و مسمومیت کبد، نارسایی کلیه، تخریب سلول های ریه، سکته قلبی و در نهایت در عرض نیم ساعت به مرگ ختم می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
2
4
ما پزشک داروساز نداریم کلمه داروساز درست می باشد در بکار بردن کلمات دقت فرمایید ، داروسازی هیچ ربطی به پزشک و پزشکی ندارد حتی مشابهات درسی هم ندارند.
Fatmh_S_Niku
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
15
خیلیم خوبه ... مرگ در عرض نیم ساعت
پایان دادن ب زندگی ......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
7
10
برین با طناب بکشین که کلا ۳ دقیقه هم طول نمیکشه
پاسخ ها
حزب الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
چرا مرگ .؟؟؟؟؟خداوند به ما نعمت زندگی عطا کرده .خودش هم باید اون را با مرگ از ما بگیرد ..اگر ما سختیها را تحمل کنیم بلا خره یه روزی آسانی هم میاد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین