کد خبر: ۶۶۵۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

بلاگرها کیستند و چگونه کسب درآمد می‎کنند؟!

باید دانست که یک بلاگر تاثیر ذهنی و روانی زیادی بر مردم می‌گذارد بطوری‌که فعالیت‌های یک بلاگر در صفحه خود دنبال‌کنندگان بسیاری را دارد و چنان عمل می‌کند که هر رفتار و گفتار وی مردم را نیز ترغیب و تحریک و متمایل به هدف بلاگر می‌کند و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بلاگرها کیستند و چگونه کسب درآمد می‎کنند؟!
آفتاب‌‌نیوز :

بلاگر واژه آشنایی که این روزها ذهن ما را بیشتر به خود معطوف کرده‌است. شاید پیش آمده‌باشد که بارها این واژه راشنیده‌باشید در صورتی‌که معنی آن را نمی‌دانید. با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت‌وسو را بیشتر کرد و با نگاه درآمد زایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادند.در واقع امروزه بلاگ و نوشتن و تولید محتوا و تبلیغات در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام بعنوان یک حرفه دنبال می‌شود.

بلاگرها کیستند و چگونه کار می‌کنند؟

با یک مرور ساده در خصوص نوع فعالیت های این چنینی می توان گفت که بلاگر یک فعال رسانه‌ای است که پل ارتباطی میان برندهاو مارک‌های معروف و مردم ایجاد می‌کند و شباهت یک بلاگر با اینفلوئنسر در تولید محتوا است. به تعبیری می‌توان گفت همان واسطه بین خریدار عامه و فروشنده معتبر می‌باشد. در عصر ارتباطات صاحبان مشاغل جهت پیشبرد اهداف خود و عرصه و تبلیغ محصول و خدمات خود به بلاگرها مراجعه می‌کنند تا برند خود را در سطح رسانه مطرح کنند و به‌الطبع به فروش و سوددهی بیشتری دست یابند.

باید دانست که هر فردی که صفحه‌ای در فضای مجازی می‌سازد و وارد فضای مجازی می‌شود بلاگر نیست بلکه یک فرد برای بلاگرشدن راه درازی را در پیش دارد و در وهله اول باید هدف خود را مشخص کند که خروجی بلاگ آن چیست و چه هدفی از انجام فعالیت‌های مجازی خود دارد.در این راستا باید فعالیت‌های منظم و جذب کننده‌ای برای ترغیب مخاطبان خود انجام دهد.

دیگر آنکه نام مناسبی برای صفحه خود انتخاب کند که هم تاثیر گذار باشد و هم در اذهان مردم ماندگار شود، پست‌ها و استوری‌های با کیفیتی را پردازش و منتشر کرده و سعی کند اغلب عکس‌هایی از خود و یا دوستانش در لوکیشن‌های مختلف و مناسب قرار دهد، البته می‌تواند برای افزایش سطح کیفیت محت ای خود از برنامه‌های فتوشاپ و ادیت عکس و ویدئو نیز استفاده کند.

نکته دیگر اینکه تخصص و اطلاعات کافی در زمینه فعالیت خود و اهداف و خروجی بلاگ خود داشته باشد، فعال باشد و هرروز و یا حتی‌الامکان هفته‌ای یکبار پست بگذارد و وقت زیادی را به بلاگری اختصاص دهد و همیشه محتواهای بروز و جامع و کاملی را منتشر کند، سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرد و تسلط کافی بر عملکرد خود داشته‌باشد، با نظرات منفی به درستی و خوش‌برخوردی پاسخ دهد و خود را بالاتر از جمع نداند.

بلاگر باید با مخاطبان خود ارتباط داشته‌باشد و اگر برایش امکان دارد استوری‌های آنها را ببیند و کامنت و نظرات خود را نسبت به آنها بیان کند تا اعتماد مردم از این طریق جلب شود وبه مخاطبینی وفادار مبدل گردند، از برترین‌ها بیاموزد تا رقیل آنها فرار گیرد نه اینکه با خمودی و سرکشی و خودبرتر بینی تمام موقعیت‌های خود را از دست دهد، سعی کند امانتدار مردم باشد و فعالیتی خلاف انتظار انها انجام ندهد.

همه این اقدامات برای داشتن وجهه فعال رسانه‌ای و معروفیت و موفق شدن در سطح رسانه لازم است، لذا بلاگری می‌تواند یک حرفه و منبعی برای کسب درآمد باشد اما این مسیر همیشه هموار نیست و بهتر است تا موفقیت کامل و مطرح شدن در میان مردم شغل دوم یک کاربر لحاظ شود.

حوزه‌های مختلف بلاگری

یک بلاگر بعد از تعیین هدف خود باید حیطه فعالیتش را مشخص کند و متناسب با آن حیطه نوع عملکردخود را نیز تنظیم نماید.از جمله رشته‌های مختلفبلاگری می‌توان به بلاگر فشن مد، بیوتی بلاگر، بلاگر سفر و گردشگری، بلاگر دکوراسیون، بلاگر غذا و خوراک، بلاگر خودرو، بلاگر طنز، بلاگر گیمر و بلاگر اقتصادی اشاره کرد که هر کدام حیطه تخصصی خود را دنبال می‌کنند و متناسب با موضوع انتخابی خود که در ان تخصص و سررشته مناسبی دارند به فعالیت می‌پردازند.

البته هر کدام از این رشته‌ها با دیگری کاملا متفاوت است و نحوه عملکرد و رویکرد و نوع تولید محتوای آنها نیز تفاوت دارد و تنها وجهه اشتراکی آنها در شمولیت نام بلاگر برای هر رشته خواهد بود.نکته حائز اهمیت آنکه خاطره‌نویس‌ها بلاگر محض هستند و بدون گرایش و محدودیت موضوعی خواهند بود.
تاثیرات بلاگری بر زندگی مردم

اکبر حمیدی یکی از فعالان فضای مجازی در همین رابطه گفت: باید دانست که یک بلاگر تاثیر ذهنی و روانی زیادی بر مردم می‌گذارد بطوری‌که فعالیت‌های یک بلاگر در صفحه خود دنبال‌کنندگان بسیاری را دارد و چنان عمل می‌کند که هر رفتار و گفتار وی مردم را نیز ترغیب و تحریک و متمایل به هدف بلاگر می‌کند و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های سنتی شده‌اند و با نهایت سرعت امکان ارتباط با سرتاسر جهان را تنها با یک کلیک برای مخاطب فراهم می‌کنند.معمولاً مردم شبکه‌های اجتماعی را مکان مناسبی برای خرید کالا و خدمات نمی‌دانند و در واقع اعتمادی به این فضا ندارند اما بحث بلاگرها جداست، یک بلاگر با قدرت نفود در اذهان عمومی و سیاست کاری خود ، خود را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که محبوب همگان واقع می‌شود و اعتماد مردم را به خود جلب می‌کند.

حمیدی اظهارکرد: تبلیع برندهای معتبر از یک سو و اعتماد مردم به بلاگر از سوی دیگر این مجال را فراهم می‌آورد که خریدهای اینترنتی با واسطه تبلیغاتی بلاگرها جایگزین روش‌های سنتی شود و مایحتاج زندگی مردم از سوی بعضی از همین بلاگرها تامین شود.گفته می‌شود که در این میان خانم‌ها بیشتر از آقایان به این کاربران اعتماد می‌کنند و ۸۱ درصد بانوان از طریق بلاگرهای مورد قبول خود وسائل مورد نیازشان را خریداری می‌کنند.

وی گفت: تاثیرات بلاگر بر تمام وجوه و ابعاد زندگی بشر چیره شده‌است که نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت، تا جایی که امکان دارد کسب سود بلاگرها در قبال تبلیغ کالایی بی ارزش و قیمتی فراتر ازقیمت اصلی خود باشد و در مواردی نیز به کلاهبرداری وسیعی حتی بعد از چندین سال بلاگری و حصول اطمینان حداکثری مردم و کسب پول هنگفتی منجر شود.

وی عنوان کرد: از دیگر تاثیرات منفی ترویج بلاگری اوج‌گیری مصرف‌گرائی مردم و توجه بیش از اندازه به مد روز خواهد بود و باز هم مواجهیم با اینکه خانم‌ها بیشتر درگیر این مسائل شوند و فریب تجمل‌گرائی این فضا را می‌خورند.می‌توان گفت گسترش جوامع مردم را با جرائم بالطبع گسترده‌تری نیز مواجه کرده‌است چرا که اگر این فضا موجود نبود بلاگری هم نبود و به دنبال آن جرمی هم در این خصوص همچون کلاهبرداری‌های مشهود رقم نمی‌خورد.

این فعال فضای مجازی یادآورشد: بلاگر در ازای تبلیغ یک محصول و خدمات هزینه دریافت می‌کند و شاید برای صرفاً یک استوری تبلیغاتی مبلغ زیادی را دریافت کند، اینکه بر چه اساسی این مبالغ پیشنهاد می‌شود و چه نظارتی بر این مسئله وجود دارد سوال برانگیز است و چه منطقی برای قیمت‌ها وجود دارد، چه بسا قیمتی که یک بلاگر برای تبلیغ محصولی واحد می‌گوید با یک بلاگر دیگر بسیار متفاوت است اما می‌توان اینطور توجیه کرد که مسلماً بازدهی تبلیغات در این تفاوت قیمت ملاک عمل بوده و بر اساس تجربه نتیجه به دست‌آمده در موارد مشابه این هزینه اعلام می‌شود اما وجود یک نهاد نظارتی همانند سایر کسب‌کارها هم برای جلب اعتماد مخاطب و هم برای عملکرد صحیح و منطقی بلاگر لازم است.

از سوی دیگر برخی بلاگری را بی محتوا تلقی می‌کنند که هیچ علمی به ما نمی‌دهد، اما باید گفت که یک بلاگر متخصص در رشته خود است و تا زمانی که از وجود تخصصی در خود مطمئن نباشد وارد عرصه عمل نخواهدشد. پس ممکن است برای افرادی که در آن زمینه خاص سررشته ندارند تولیدات بلاگری را بی محتوا بدانند در صورتی که هر کاری مخاطب خود را دارد و انتقاد افراد بی تخصص و ناآشنا با محتوا چیزی از ارزش بلاگ کم نمی‌کند.

اما به انصاف باید اذعان کرد که بلاگری تنها تاثیرات منفی ندارد و تاثیرات مثبت آن نیز به عینه مشهود است.در واقع هر جو و هر فضایی ظرفیت‌های خاص خود و کاربران مختلفی نیز دارد و نیک و بد در هر شرایطی موجود است پس نباید قطع به یقین نظر داد که در کل بلاگری شغل مناسب و در خوری نیست، لذا ممکن است در این بین افرادی نیز باشند که وجهه اخلاقی و انسان دوستانه خود را هیچگاه از دست نداده و هم به فکر درآمد خود بوده هم صلاح مخاطب را مدنظر قرار می‌دهند.

ظرفیت خوب و بد بودن و تاثیر گیری ازآنها در هر اجتماعی موجود است و ضربه خوردن از آن و یا در امان ماندن تنها به خود فرد و درک و فهم او بستگی دارد و نمی‌توان قوه اختیار را نادیده گرفت.علی رغم ادعایی که صرف که گفته می‌شود بلاگری هیچ علمی به ما نمی‌دهد و صرف مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کند، اما این توجیه درستی نیست و چه بسا تبلیغ محصول یا خدمات و یا مشاوره‌های مناسب توسط یک بلاگر زندگی افرادی را دگرگون و مسیر صحیح را برای او رهنمون کرده‌است پس نباید تاثیرات مثبت بلاگری را در زندگی روزمره و شغلی افراد جامعه فراموش کرد.

محتوای بلاگ‌ها

بلاگرها با تولید محتوا بصورت متن، عکس و ویدئو تلاش وافری در جذب مخاطب دارند و همواره سعی بر افزایش کیفیت و ارتقای محتوای بلاگ‌های خود داشته‌اند. قدرت یک بلاگر به تعداد دنبال کنندگان آن است و از این رو باید در جذب مخاطب موفق عمل کند. اینکه بگوئیم صرف محتوای یک بلاگ تجمل‌گرائی و مصرف گرائی است حرف درستی نخواهدبود چرا که اکثر بلاگرها اگر قرار باشد محصول برند خاصی را تبلیغ کنند بصورت شفاف به نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف آن می‌پردازند و هیچگاه بزرگ‌نمایی نمی‌کنند.

همچنین برندهایی که به بلاگرها رجوع می‌کنند برندهای معتبری هستند که آن بلاگر را قبول دارند و به ان اعتماد می‌کنند.هدف یک بلاگر بهبود سبک زندگی مخاطب است و لذا وجدان کاری را همواره سرلوحه خود قرار می‌دهند و می‌دانند که مخاطب آنها دقیقا چه کسانی هستند و برای آنها محتوای مناسب تولید می‌کنند، صادقانه نبودن یک نوشته باعث می گردد که کم کم دست بلاگر برای مخاطبان رو گردد و اگر چه مدتی شهرت بسیار پیدا می نماید اما این شهرت برای او پایدار نخواهد ماند و لازم است که محتوای یک بلاگ همواره صحت و سقم آن محرز شود.

برای مثال اگر مخاطب یک بلاگر خانم خانه‌داری باشد بلاگر سعی می‌کند بیشتر با او ارتباط بگیرد و از سبک و سلیقه وی آگاهی یابد تا متناسب با نیاز مخاطب به تولید محتوا بپردازد و از این طریق اعتماد آن را جلب کند و فنون خانه‌داری و هنر در منزل و تزئینات و دکور یک خانه شیک را برای او در نظر می‌گیرد.

پس باید دانست که محتوای هر بلاگی متناسب با نوع سلیقه و نیاز مخاطب است و هرچه بهتر با مخاطبین ارتباط گرفته‌شود موفق‌تر خواهد بود.

حامد حسابی، مشاور کسب‌کارهای اینترنتی(دیجیتال مارکتینگ) در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: فعالیت مشاوره‌ای در این حوزه شامل چند بخش می‌باشد، بخش اول در خصوص مشاوره و آموزش به اسپانسرها و مشاغلی است که نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و ما به آنها آموزش‌های لازم برای فروش بهتر و رونق کسب‌کارشان با ارائه پکیج‌های آموزشی برای فروش محصول در سایت‌ها و فضای مجازی می‌دهیم و یا ارتباطی میان تولید کننده محصول و مشتری برقرار می‌کنیم.

وی افزود: بخش دیگری از فعالیت ما برای فروشنده‌هایی است که نمی‌توانند مستقیما از طریق سایت‌های اینترنتی محصول و خدمات خود را ارائه دهند و به آنها کمک می‌شود که کسب‌کار اینترنتی خود را راه بیندازند و ما مستقیماً کار خدمات را برای این مشاغل انجام می‌دهیم.

حسابی با اشاره به تعریف بلاگر و اینفلوئنسر اظهار کرد: بلاگر کسی است که تخصص در زمینه‌ای خاص و مشخص دارد و در اینستاگرام این تخصص را بطور شخصی و پرسونال برندی ارائه می‌دهد و به اشتراک می‌گذارد، اما اینفلوئنسر بلاگری است که علاوه بر تخصص در یک زمینه خاص بر مخاطبین خود نیز تاثیرگذار است و تبلیغ دادن به اینفلوئنسرها بیشتر جواب می‌دهد چرا که محبوب و تاثیرگذار در جامعه هستند.

وی ادامه داد: یک بلاگر یا ایفلوئسر نباید هر چیزی را تبلیغ کند و به نوعی سبک خود را حفظ کند، برای مثال اگر امروز یک کلینیک دندانپزشکی را تبلیغ کرد فرداروز کلینیک دیگری را تبلیغ نکند و صاحب سبک باشد تا بهتر جواب بگیرد.

این مشاور دیجیتال مارکتینگ درخصوص مشاغل اینترنتی ایجاد شده ابراز کرد: امروزه کسی نمی‌تواند ادعا کند که شغلی برای من نیست و لذا گستره مشاغل به‌قدری زیاد است که برای افراد حق انتخاب قائل شده‌اند، لذا اینترنت و فضای مجازی جوی را ایجاد کرده که حتی بدون سرمایه هم می‌توان درآمدزایی کرد و لازمه استفاده از این فرصت‌ها فکر و هوش اقتصادی و درایت شغلی است.

وی تصریح کرد: بطور قطع به یقین نمی‌توان گفت که اینترنت چه مشاغلی را ایجاد می‌کند چرا که هرکس با هر تخصصی و فرصتی که برایش پیش می‌آید می‌تواند هر شغلی را که بخواهد با توجه به تخصص خاصی که دارد یا خدماتی که ارائه می‌دهد و یا تبلیغاتی که انجام می‌دهد و پل ارتباطی فروشنده و خریدار واقع می‌شود انتخاب کند و تنها بسته به درایت فکری و موقعیت‌سنجی فرد خواهدبود.

حسابی با اشاره به تولید محتوایی که دیجیتال مارکتینگ برعهده دارد گفت: لازمه تولید محتوا این است که افراد ما را متخصص بدانند و تخصص ما برای مخاطبین محرز شود، برای مثال اگر من داخل صفحه خود ویدئوهای آموزشی منتشر می‌کنم مخاطب من را یک متخصص می‌شناسد و اگر پکیج آموزشی در این خصوص تبلیغ کنم مسلماً مردم به اعتبار تخصص من آن را دنبال کرده و محصول تبلیغی من که متناسب با آموزش‌هایی که تاکنون منتشر کنم را خریداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر نمایاندن تخصص به مخاطب در تولید محتوا آموزشی می‌توان محصول و خدمات را نیز به آنها نشان داد و تولید محتوای مشاهده‌ای داشته‌باشیم، نوع دیگر تولید محتوا گیمیفیکیشن ( بازی در فضای غیربازی) است که مخاطب را سرگرم می‌کنیم و مستقیماً محصول خود را تبلیغ نمی‌کنیم، مانند مسابقات اینستاگرامی که با تگ کردن نفرات زیر یک پست وعده برنده شدن می‌دهند، در واقع درپی این مسابقات خودشان نیزبهره می‌برند و محصول خود را رونمایی می‌کنند.

به هر ترتیب با گسترش وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت جوامع کم‌تر کسی را می‌توان دید که گوشی هوشمند در اختیار نداشته‌باشد و یا از اینترنت و فضای مجازی استفاده نکند، اینترنت فرصتی طلایی برای همه مشاغل ایجاد کرده از یک آرایشگر گرفته که مدل‌ها و ویدئوهای آموزشی خود را برای تبلیغ و جلب مشتری منتشر می‌کند تا حتی یک مکانیک که روند کار خود را در صفحه‌اش قرار می‌دهد و لذا کاربری به نام بلاگر که از خود این فضا درآمد زایی می‌کند و ارتباط سهل‌تر تولیدکننده و مصرف کننده را فراهم می‌آورد.

پس نتیجه این که بسترسازی مناسب مشاغل با اینترنت به آسانی امکان‌پذیر خواهد بود. دریافتیم که بلاگری یک حرفه اینترنتی است و هرکس متناسب با آشنایی خود با کسب‌کارهای اینترنتی می‌تواند از فرصت‌های پیش رو استفاده کند و در کارش موفق شود، فلذا بلاگر تنها یک تبلیغاتچی نیست و هویت مستقلی برای خود دارد و تنها بخشی از فعالیت آن را تبلیغات در بر می‌گیرد، بطوریکه یک بلاگر میتواند تنها محتوای آموزشی بدون هیچ تبلیغی تولید کند و حتی موفق‌تر از یک تبلیغاتچی عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین