کد خبر: ۶۶۵۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴

همه کسانی که از دولت ترامپ کنار کشیدند

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حالی که کمتر از سه ماه به پایان دوره ریاست جمهوری وی باقی هست هنوز نتوانسته به ترکیب تیم مطلوب خود دست یابد. تعداد زیادی از همکاران ترامپ تاکنون از همراهی با وی کنار کشیده‌ یا توسط او کنار گذاشته شدند.
همه کسانی که از دولت ترامپ کنار کشیدند
آفتاب‌‌نیوز :

از همان ابتدای آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده روشن بود که کار کردن با وی با شخصیت منحصر به فردی که دارد، کار ساده ای نیست. در حالی که تنها سه ماه تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است هنوز ترامپ نتوانسته به ترکیب تیم مطلوب خود دست یابد و هنوز تغییرات در دولت وی ادامه دارد. دونالد ترامپ افرادی را که با او مخالفت کنند تحمل نمی کند او نشان داده که در قربانی کردن مقامات برای نجات خود تعلل نمی کند. او حتی در آخرین ماه‌های دور اول ریاست جمهوری خود نیز در تغییر کارکنان خود تعلل نمی‌کند.

آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید، تنها پس از دو هفته از دولت ترامپ کناره گیری کرد یا کی تی مک فارلند، قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور نیز چهار ماه در دولت ترامپ دوام آورد. تعداد زیادی از مقامات دولت‌آمریکا در این مدت خود خواسته یا به دستور ترامپ از دولت کناره گیری کردند.

آخرین تغییر در دولت ترامپ کناره گیری برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران است. برایان هوک، ۵۲ ساله که سال ۲۰۱۸ به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران منصوب شد، مجری سیاست فشار حداکثری علیه ایران بوده است. وی که از دستیاران ارشد رکس تیلرسون اولین وزیر خارجه دونالد ترامپ بود که علیرغم کنار گذاشته شدن تیلرسون، به فعالیت های خود در وزارت خارجه ادامه داد. به گفته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، الیوت آبرامز، نماینده فعلی وزارت امور خارجه آمریکا در امور ونزوئلا، در دوره انتقالی مسئول امور ایران را نیز به عهده خواهد داشت. لیست چهره هایی که از تیم ترامپ کنار کشیده اند لیست بلند بالایی است. با توجه به سوابق و رویکردهای سیاسی این چهره ها به نظر می رسد دلیل عمده این جابجاییها شخصیت ترامپ است که باعث شده کمتر کسی حاضر به همکاری با وی باشد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی: بولتون یکی از چهره‌های ضد ایرانی است که چند ماه قبل با انتشار توییتی توسط دونالد ترامپ برکنار شد. ترامپ در این توییت نوشته بود که با بسیاری از پیشنهادهای او به عنوان مشاور امنیت ملی مخالف بوده است. موضوع اختلاف نظر بین دونالد ترامپ و جان بولتون، مدت‌ها در رسانه‌های آمریکا بازتاب داشت. با وجود این اخراج یا کناره‌گیری جان بولتون از مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای بسیاری از تحلیلگران غافلگیرکننده بود. او سومین مشاور امنیت ملی بود که توسط ترامپ برکنار شد. نظرات جان بولتون درباره سازمان‌های بین‌المللی، و علاقه وافرش به قدرت نظامی او را در رسانه ها خبرساز کرده بود.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا: خبر استعفای کوتس همدر توییتی توسط ترامپ اعلام شد. کوتس و ترامپ در مورد مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله روسیه، کره شمالی و ایران دچار اختلاف نظر بوده‌اند. ترامپ ارزیابی‌های کوتس را بارها زیر سوال برد و او را فردی منفعل و زودباور خواند.

الکس آکوستا، وزیر کار: الکس آکوستا در جریان پرونده آزار جنسی میلیاردری به نام جفری اپستین تحت فشار بود و از مقام خود کناره‌گیری کرد. او متهم شده بود که در جریان محاکمه جفری اپستین که در نهایت به حکمی سبک برای آن سرمایه‌دار منجر شد، نقش داشته است.

کرستین نیلسن، وزیر امنیت ملی: نیلسن مسئول اجرای بعضی از سیاست های جنجالی ترامپ در امور مرزی بود نیلسن از دسامبر سال ۲۰۱۷ وزیر امنیت ملی بود او به دلیل دفاع جانانه از بعضی از سیاست های مرزی ترامپ با انتقادهای شدیدی مواجه شده بود. نیلسن در استعفانامه اش نوشت که اکنون وقت مناسبی برای ترک این پست است.

جیمزماتیس، وزیر دفاع: دونالد ترامپ که به جای رسان‌های رسمی اغلب تصمیمات خود را در توییتر اعلام می کند، خبر بازنشستگی جیمز ماتیس را هم از این طریق اعلام کرد. این ژنرال سرشناس سابق نیروی دریایی از زمان روی کار آمدن ترامپ به این سمت منصوب شده بود. خبر استعفای ماتیس پس از اعلام تصمیم ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه منتشر شد. ماتیس اخلاف نظرهای بسیاری با ترامپ داشت یکی از این اختلاف نظرها خروج از توافق هسته ای با ایران بود.

راین زینکی، وزیر کشور: ترامپ در توییتی اعلام کرد که زینکی در پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۸) از مقامش کناره گیری می‌کند. جزییاتی در مورد علت کناره گیری او عنوان نشد. زینکی تقریبا دو سال در این سمت بود.

جان کلی، رئیس دفتر رئیس جمهور: این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی در سال ۲۰۱۷ به این سمت منصوب شد و ترامپ شخصا اعلام کرد که کلی پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۸) سمتش را ترک می کند. در رسانهها مطرح شده بود که او ترامپ را احمق خطاب کرده است اگرچه او در برابر دوربین‌ها این موضوع را تکذیب کرد. جان کلی، حدود یک سال و پنج ماه این سمت را در اختیار داشت.

جف سشنز، دادستان کل: سشنز سناتوری جمهوری خواه و از حامیان ریاست جمهوری ترامپ بود. در دوران مبارزات انتخاباتی هم از مشاوران وی بود. سشنز در نامه استعفایش بوضوح بیان کرد که این تصمیم او نبوده و نوشت: رئیس جمهور عزیز، به درخواست شما استعفا می‌دهم.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل: هیلی فرماندارسابق ایالت کارولینای جنوبی و اولین زن غیرسفید پوست بود که در کابینه ترامپ به کار مشغول شد. هیلی مواضعی انتقادی و تند به ساختار و عملکرد سازمان ملل داشت. خبر غیرمنتظره استعفای او خبرساز شد.

اسکات پروییت، مسئول سازمان حفاظت محیط زیست: او به گفته ترامپ به دلیل اخبار رسواییهای اخلاقی و حملاتی که به او می شد استعفا داد او پیش از آن دادستان کل ایالت اوکلاهما بود.

اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی: مک مستر، سپهبد نیروی زمینی ارتش آمریکا که در جنگ عراق و افغانستان شرکت داشت چهره دیگری بود که از تیم ترامپ کنار کشید. مجله تایم مک مستر را به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. دلیل استعفای او مشخص نشد اما ظاهرا ترامپ خواهان استعفای او شده بود.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه: یکی از شخصیتهای مهمی که از تیم ترامپ کنار کشید رکس تیلرسون بود. تیلرسون تا زمانی که در دولت ترامپ حضور داشت حاضر به همراهی بی قید و شرط با او نشد. در نهایت ترامپ در توییتی تیلرسون را برکنار و مایک پومپئو را به جای او انتخاب کرد. یکی از مهمترین موارد اختلاف بین تیلرسون و ترامپ پرونده هسته ای ایران بود.

گری کوهن، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور اقتصادی: کوهن زمانی استعفا داد که ترامپ تصمیم گرفت بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کند او طراح اصلی برنامه اصلاحات مالیاتی ترامپ بود که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ به تصویب کنگره آمریکا رسید.

افراد بسیار دیگری مانند هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید، اندرو مک‌کیب، معاون پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، تام پرایس، وزیر بهداشت، استیو بنن، استراتژیست، آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید، راینس پریبوس، رئیس دفتر کاخ سفید، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید و پریت بهارا، دادستان فدرال نیویورک در دولت ترامپ استعفا دادند یا برکنار شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین