کد خبر: ۶۶۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

مسافرت بیماران کرونایی ممنوع یا در صندلی خاص؟

افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا حق مسافرت ندارند و اگر بیماری خود را مخفی کند و سفری انجام دهد مرتکب جرم شده و با آن‌ها برخورد می‌شود، این سخنان وزیر راه و شهرسازی در روز گذشته بود که به نظر می‌رسد با برخی قوانین پروازی مغایرت دارد چرا که پیش از این اعلام شده بود که برای این دسته از مسافران صندلی خاص در نظر گرفته شده که ردیف آخر کابین هواپیما است.
مسافرت بیماران کرونایی ممنوع یا در صندلی خاص؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان و جان باختگان در کشور قوانین و مصوبات جدیدی از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام شد که می توان به استفاده اجباری از ماسک اشاره کرد که نیمه تیرماه امسال از سوی رئیس جمهوری اعلام شد.

حسن روحانی در جلسه ۱۴ تیرماه ستاد مقابله با کرونا در این باره گفت: از فردا استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: ما باید فرهنگ را بالا ببریم. هرکسی مبتلا شد وظیفه دارد که بگوید و خود را برای ۱۴ روز قرنطینه کند. آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های ما موظف هستند که اعلام کنند. کسی که آلوده‌ است نباید به جامعه بیاید و دیگران را آلوده کند. نمی‌شود که در این مواقع همکاری نکرد. من که بیماری ام را مخفی می‌کنم و نمی‌گویم؛ نسبت به خانواده، دوست، همکار، سایر افراد مسئولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم درست نیست. باید این فرهنگ را جا بندازیم که ماسک استفاده کنیم و بیماری خود را اطلاع دهیم تا از بیماری عبور کنیم.

این اظهارات رئیس جمهور در حالی صورت گرفت کرد که با وجود اجباری شدن ماسک برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بعضا مشاهده می شد که پروتکل های بهداشتی در بعضی از پروازها رعایت نمی شود و جالب تر این که رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به ایسنا گفت: برخی رعایت‌ها در زمینه پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شخصی است و افراد هر یک باید خودشان رعایت کنند. البته از زمانی که مسافران از پله‌های هواپیما بالا می آیند تا زمانی که سرجای‌شان می نشینند، راهنمایی می شوند اما ممکن است لحظه‌ای فاصله آن‌ها کم شود اما ماسک دارند و این مسئله ایرادی ندارد. گرچه ساعت و تاریخ این پرواز در فضای مجازی مشخص نشده است اما به همه شرکت‌های هواپیمایی الزام کردیم تا در پروازها حتما دو ردیف از انتهای کابین هواپیما را خالی نگهدارند که اگر مسافر مشکوکی بود آن را به این محل منتقل کنند و اقدامات و رسیدگی‌های بعدی را برای آن مسافر انجام دهند.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حاشیه جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اگر بیماران کرونایی بیماری خود را افشا نکنند و اقدام به جابجایی و مسافرت کنند مرتکب جرم شده و با آنها برخورد می شود. چرا که هر گونه مسافرت و جابجایی بیماران کرونایی ممنوع است.

با توجه به این اظهارات مشخص نیست که افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا اگر مسافرت و جابجایی شان ممنوع است چرا باید به آنها سرویس داده شده و دو ردیف از کابین هواپیما را برای آنها خالی نگه داشته شود؟ همچنین بهتر است در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور برای ۱۵ استان در وضعیت قرمز و برای ۱۱ استان دیگر در وضعیت هشدار قرار دارد پروتکل ها و قوانین سخت گیرانه تری در زمینه های مختلف به ویژه تردد و سفرهای بین استانی به ویژه با وسایل حمل و نقل عمومی تدوین و تصویب کرد تا در هفته های و ماه های آینده شاهد کاهش ابتلا به کووید ۱۹ در کشور باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین