کد خبر: ۶۶۵۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳

پشت پرده افشاگری پرویز فتاح/ چه اسنادی علیه فتاح رو شد؟ درباره بنیاد مستضعفان چه می‌دانیم؟

پرویز فتاح یکی دو سال گذشته چهره خبرسازی بوده اما آنچه نام او را بیش از همیشه در رسانه‌ها مطرح کرد، افشاگری‌های اخیر او علیه بسیاری از چهره‌های سیاسی بود. اقدامی که بسیاری آن را آغاز فعالیت رسمی فتاح برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی از اموال و املاکی خبر داد که سال‌هاست در اختیار افراد و جریان‌های سیاسی است. اموالی که برخی برگردانده شده و برخی آماده تخلیه است و برخی هم آنهایی است که «بنیاد هم حریف آنها نمی‌شود.»

فتاح در سخنان خود هم سه اظهاراتی درباره روسای جمهور قبلی داشت و هم برخی چهره‌های سیاسی. گفته‌هایی که بدون واکنش نماند و آن افراد هم علیه فتاح اسنادی رو کردند تا نشان دهند اظهارات او اشتباه بوده و احتمالا کارکرد انتخاباتی دارد.

پشت پرده افشاگری پرویز فتاح/ چه اسنادی علیه فتاح رو شد؟ درباره بنیاد مستضعفان چه می‌دانیم؟

اما فتاح در سخنان خود به چه افراد و مواردی اشاره کرد؟

هاشمی و کاخ مرمر:

کاخ مرمر آنگونه که فتاح گفته «سال‌ها در تملک هاشمی‌رفسنجانی و سپس در اختیار مجمع تشخیص بوده و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت، با همکاری حسن روحانی، بازپس‌گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود». اما این بنا در آن سال‌ها تغییراتی اساسی و نامتجانس را به خود دیده و هم مجهز به «آسانسور» شده و هم «حمام و جکوزی».

حدادعادل و ساختمان فرشته:

به گفته فتاح حداد عادل ملکی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در خیابان فرشته برای مدرسه فرهنگ گرفته با اجاره‌ای که که «به‌روز نبود و باملاحظه بود». این جدای از ملک ۸۰۰۰ متری دیگری است که در منطقه هروی قرار دارد و حداد عادل می‌خواسته در آن مدرسه بسازد اما چون مجوز نگرفته آن را پس داده است.

احمدی‌نژاد و ملک ولنجک:

ملک ۱۸۰۰ متری در ولنجک سال‌هاست که در اختیار احمدی‌نژاد و نزدیکانش قرار داشته و هنوز هم هست. ملکی با ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان. البته آنگونه که فتاح گفته احمدی‌نژادی‌ها حاضرند این ملک را تحویل دهند و به ملکی در مرکز یا پایین شهر منتقل شوند.

خاتمی و بنیاد باران:

آنگونه که فتاح گفته ملکی هم در اختیار رئیس جمهور اسبق بوده که همزمان با ورود فتاح به بنیاد مستضعفان تخلیه شده. همان ملکی که بنیاد باران در آن است.

اما افشاگری درباره اصلاح‌طلبان به خاتمی محدود نشد. معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی هم دو فرد دیگری بودند که فتاح به آنها اشاره کرد و گفت: «ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند» اگرچه فتاح گفته ۵ میلیارد تومان گرفته‌اند تا ملک را تخلیه کنند!

کاخ نیاوران و مجلس:

ملک ۱۲ طبقه‌ای در منطقه نیاوران هم در اختیار مرکز تحقیقات استراتژیک و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. ملکی که قبلا «در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام» بوده و «زمین آن متعلق به بنیاد بوده و ۱۲طبقه در آن ساخته شد» و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است. فتاح البته گفته با توجه به شخصیت «ارزشی و بسیجی زاکانی» رییس جدید این مرکز امیدوار است که این ملک سریع‌تر تخلیه شود.

نظامیان و کوهک:

گروه آخر هم نظامیان و ارتشی‌ها بودند. آن گونه که فتاح گفته «یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده‌اند، سرلشکر باقری هم امضا کرده اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است.» همچنین ملکی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در منطقه شمال شهر تهران در اختیار «سپاه ولی‌امر» است و نه‌تنها «آن ‌را به بنیاد پس نمی‌دهد»، بلکه حتی خود فتاح را هم «به این ملک راه نداده‌اند» و فتاح و بنیاد هم حریف آنها نمی‌شود.

‌گر حکم‌ شود که مست گیرند

اما این سخنان فتاح بدون جواب نماند. افراد و نهادها هم ادعا کردند که سخنان فتاح اشتباه بوده و یا آنها اموال مذکور را پس داده‌اند یا آماده تخلیه بوده و کسی به آنها حکم تخلیه نداده است.

بنیاد باران جزو اولین جاهایی بود که به سخنان فتاح واکنش نشان داد و ضمن رد اظهارات او، مالک ملک بنیاد باران را موسسه تنظیم و نشر آثار امام دانست و گفت: به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند.

محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: «در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است.»

احمدی‌نژادی‌ها هم بلافاصله پاسخ دادند و گفتند «ملک مذکور از آبان‌ماه ۹۲ با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است و از سال ۹۶ آماده تخلیه است اما خود بنیاد تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارایه نداده است.»

معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری هم خواست که صدا و سیما فرصت پاسخگویی روی آنتن زنده را به او بدهد و اودر توییتی نوشت: صحبت دیشب شما اشتباه زیاد داشت. ساختمان اوایل دهه ۷۰ به موسسه مطالعات زنان داده شد و ما آن زمان مسوولیتی نداشیم.

شهیندخت ملاوردی، معاون سابق امور زنان هم در توییتر خود نوشت «کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌های‌تان بیش از پیش دقیق‌تر و مسوولانه‌تر باشید تا با مغلطه ‌طوری وانمود نشود ‌گر حکم‌ شود که مست گیرند… منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.»

روابط عمومی ارتش هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این مکان، از پیش از انقلاب در اختیار این نیرو بوده و بعد از انقلاب نیز به‌عنوان ستاد فرماندهی از آن بهره‌برداری می‌کند. قرار بود اراضی پادگان کوهک بالمناصفه بین نیروی دریایی ارتش و بنیاد مستضعفان تقسیم شود اما کارشناس منتخب بنیاد مستضعفان، منصفانه و عادلانه عمل نکرده و موجب توقف هرگونه اقدام در پرداخت ارزش واقعی حاصل از عرصه و اعیان به نیروی دریایی ارتش شد که همین امر توقف اجرای مصوبه ابلاغی را بدنبال داشت.

اظهارات درست اما انتخاباتی

واکنش به اظهارات فتاح محدود به افرادی نشد که مورد اتهام بودند. برخی از چهره‌های سیاسی هم به این گفته‌ها واکنش نشان دادند.

حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در توییتی نوشت: «فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند اما نفرمودند با آنان‌که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»

امیرحسین قاضی زاده، نایب رییس مجلس در حمایت از فتاح نوشت: «اینکه رییس بنیاد مستضعفان در صدا و سیمای مردمی، نهادها و مسوولان نظام را به حساب می‌کشد؛ از مردم سالاری اسلامی است که امام خمینی آن را با انقلاب۵۷ به ایران سزاوار اعطا کرد.»

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای نوشت: «پرویز فتاح از املاکی سخن گفته که متعلق به بنیادمستضعفان است و بعضا زورش نمی‌رسد آنها را پس بگیرد. آقای فتاح! اگر زورتان به دیگران نمی‌رسد، به شرکت ایرانسل متعلق به بنیاد هم نمی‌رسد که تعرفه‌های اینترنت خود را برخلاف کلیه مقررات کشور ۲ برابر کرده و به مستضعفان گران‌فروشی می‌کند؟»

صادق زیباکلام هم گفته : «شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و این انتقادات آغاز ثبت‌نام او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.»

پرویز فتاح کیست؟

پرویز فتاح قره‌باغی متولد ۱۳۴۰ در ارومیه است. سیاستمداری ۶۰ ساله که از وزارت تا ریاست بنیاد مستضفعان و بنیاد تعاون سپاه را در کارنامه خود دارد. او ابتدا در سپاه فعالیت می‌کرد و با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور، به وزارت نیرو رفت. اما به دلیل برخی اختلافات در دولت دوم دیگر در دولت نماند و به سپاه برگشت و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه شد، بعد از آن چند سالی در کمیته امداد بود و بعد به بنیاد مستضعفان رفت.

فتاح چهره‌ای اصولگراست که تا قبل از رفتن به کمیته امداد، چندان رسانه‌ای نبود. اما حضور او در کمیته امداد، آغاز فعالیت‌های رسانه‌ای او بود. به گونه‌ای که برخی گمان می‌کردند شاید فتاح در انتخابات ۹۶، رقیب جدی روحانی باشد.

اما با وجود اتفاقات اخیر و روند فعالیت‌های او، بسیاری می‌گویند فتاح یکی از مهم‌ترین کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است و سوابق متفاوت و ارتباطات او می‌تواند حمایت بخشی از چهره‌های سیاسی را جلب کند.

درباره بنیاد مستضعفان چه می‌دانیم؟

بنیاد مستضعفان در ۹ اسفند ۱۳۵۷ با فرمان امام خمینی با اموال مصادره‌‌شده از خانواده شاه، وابستگان حکومت پهلوی و برخی صاحبان کارخانجات و تجار شکل گرفت و هدف آن کمک به مستضعفان بوده است. گفته شده بنیاد در سال ۱۳۶۸ صاحب ۸۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی بوده و طی سال‌ها تغییراتی در این تعداد ایجاد شده است.

در سایت بنیاد، فعالیت‌های اقتصادی زیر عنوان شده است:

۱-حمل‌ونقل و خدمات (بانک سینا، هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا، هلدینگ سیاحتی، مراکز تفریحی و حمل و نقل پارسیان، گروه گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات سینا)

۲-ساختمان و انرژی (هلدینگ عمران و مسکن ایران، هلدینگ پایا سامان پارس، هلدینگ انرژی‌گستر سینا، گروه برق و انرژی صبا، شرکت آزادراه تهران شمال)

۳-صنایع و معادن (هلدینگ گسترش پایا صنعت سینا، هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس، شرکت نفت بهران)

۴- صنایع غذایی (هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس، هلدینگ صنایع غذایی سینا، هلدینگ زمزم ایران، شرکت کشت و صنعت شهید مطهری)

همچنین۳۲ شرکت مجموعه بنیاد در بورس حضور دارند و تا پایان سال به ۵۰ شرکت می‌رسد. این بنیاد سال گذشته ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات داده و سال گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در زمینه فولاد، سیمان، برق و نهاده‌های کشاورزی صادرات داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
3
2
انقلابی یعنی ایشون، در هرجایی منشا برکت بوده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین