کد خبر: ۶۶۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

صدور مجوز فعالیت مهدها در مناطق قرمز/شروط

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی در بهزیستی افزایش پیدا کرده است، گفت: مراکز بهزیستی اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده را از بازار آزاد تهیه می‌کنند!
صدور مجوز فعالیت مهدها در مناطق قرمز/شروط
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت مراکز شبانه‌روزی بهزیستی و نگهداری از معلولان و سالمندان در پیک دوم کرونا در کشور گفت: سازمان بهزیستی بیش از یک ماه قبل از اینکه اولین مورد بیماری کرونا در کشور شناسایی شود، برنامه‌ریزی خاصی در کمیته بیماری‌های واگیردار برای پیشگیری از بیماری کرونا داشت و از ابتدای بهمن‌ماه دستورالعمل‌ و پروتکل‌های خاصی برای مراکز ابلاغ شده بود. همچنین با هماهنگی وزارت بهداشت پروتکل‌های خاصی مخصوص هر مرکز با توجه به نوع فعالیت‌شان تدوین و ارسال شد.

وی ادامه داد: در پیک اول خوشبختانه درگیری مراکز ما کمتر بود به دلیل اینکه ما چند روز قبل از اینکه موارد ابتلا اعلام شود، مراکزمان را در یک قرنطینه خودخواسته بردیم و تعداد مرگ و میر ما در مراکز سالمندان و معلولان نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر بود و میزان مرگ و میر که در مراکز ما بود تقریبا یک درصد کل فوتی‌های کشور بود.

ثابت ماندن آمار مرگ و میر در مراکز بهزیستی پس از فروکش کردن پیک اول

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بعد از فروکش کردن پیک اول آمار و ارقام ما نیز ثابت ماند، اما از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه دوباره مراکز ما آلوده شدند و معمولا این آلودگی از پرسنل به مراکز ما منتقل می‌شدند و نقطه ضعف ما رفت و آمد پرسنل بود، چراکه سالمندان و معلولان به خارج از مراکز رفت و آمدی نداشتند و حتی ما ملاقات‌ها را در مراکز کم کرده و همچنین پذیرش‌ها به جز پذیرش با دستور قضایی کاملا محدود و ممنوع شده بود. البته در ایامی که بیماری فروکش کرده بود، ما اجازه دادیم مراکز پذیرش‌های جدید نیز داشته باشند، اما اولین نقطه ضعف ما تردد پرسنل بود و کرونا از خارج آسایشگاه‌ها وارد مراکز ما می‌شد و بعد از آن بیماری از طریق پذیرش‌های جدید و افرادی که از مرخصی بازگشته بودند، به مراکز منتقل شد.

تغییر روند تعطیلی مراکز بهزیستی در پیک دوم

نفریه با بیان اینکه در پیک دوم کرونا روند تعطیلی مراکز تغییر کرد، خاطرنشان کرد: در پیک اول تعطیلی مراکز به صورت کشوری اعلام می‌شد و مدیریت مراکز ما و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت آنها به ستادهای استانی با توجه به وضعیت استان‌ها سپرده شد. در مناطق قرمز مراکز آموزشی و گروه ۴ و ۵ شغلی و مراکز روزانه و مهدهای کودک تعطیل می‌شوند، اگرچه آموزش‌های مجازی ادامه پیدا می‌کند و در مناطقی که اینترنت و رایانه در دسترس نیست، برنامه آموزش به والدین تحویل داده می‌شود تا با مددجویان تمرین کنند. در واقع در مناطق قرمز عملا حضور در مراکز ممنوع است، اما همانطور که گفتم آموزش‌ها تعطیل نشده است و مراکز روزانه در مناطق سفید و زرد می‌توانند به فعالیت‌شان ادامه دهند.

ممنوعیت پذیرش مددجویان در مراکز شبانه‌روزی در استان‌های قرمز

وی با بیان اینکه در مناطق قرمز پذیرش مددجویان ممنوع است، تاکید کرد: در مناطق سفید و زرد پذیرش مددجویان جدید نیز تحت پروتکل خاص و انجام تست‌های pcr انجام می‌شود و پس از پذیرش مددجو به مدت دو هفته در اتاق قرنطینه است و پس از آن وارد سایر بخش‌ها و فضای عمومی می‌شود. در مناطق سفید و زرد که به مناطق قرمز نیز تبدیل شده‌اند قطعا از پذیرش جدید مددجو به جز افرادی که با حکم قضایی پذیرش می‌شوند و شامل افراد مجهول‌الهویه هستند، ممانعت می‌شود.

گزارشاتی از فعالیت مهدهای غیرمجاز داشتیم

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این ممنوعیت پذیرش باعث ایجاد تشکیل مراکز غیرقانونی و به اصطلاح زیرزمینی نمی‌شود، گفت: در مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان و سالمندان و مراکز توانبخشی ما با چنین مشکلی مواجه نیستیم، اما در خصوص مهدهای کودک گزارشاتی در این زمینه داشتیم و ما با تدوین پروتکل‌های بسیار سخت اجازه فعالیت به مهدها در مناطق قرمز را داده‌ایم، اما همانطور که گفتم در پیک دوم کرونا تصمیم به صورت استانی در خصوص مراکز اتخاذ می‌شود. در بسیاری از استان‌های قرمز فعالیت مهدهای کودک ممنوع است، اما در برخی از استان‌های قرمز نیز پذیرش در مهدهای کودک با محدودیت انجام می‌شود و کودکانی پذیرش می‌شوند که پدر و مادر شاغل دارند.در مجموع مدیریت ملی در خصوص این مراکز اعمال نمی‌شود و استان‌ها تصمیم‌گیرنده هستند.

آلودگی برخی از کمپ‌ها در پی جمع‌آوری معتادان متجاهر

نفریه در پاسخ به این سوال که آیا در پیک دوم با افزایش مبتلایان در مراکز بهزیستی نسبت به پیک اول مواجه هستیم، گفت: در پیک دوم کرونا تغییر خاصی در میزان مبتلایان در مراکز ما نسبت به پیک اول که در اسفند و فروردین ماه داشتیم، مشاهده نمی‌شود و تعداد مرگ و میر زیاد نیست و آن پیکی که در میزان مرگ و میر مراکز سالمندان و معلولان در دیگر کشورها شاهد بودیم، در کشور ما اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز دوباره آغاز شده است و کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ نیز فعال شدند، البته برخی از کمپ‌ها نیز آلوده شدند و اینکه گفته می‌شود معتادان نمی‌گیرند شایعه‌ای بیش نبود و بسیاری از این معتادان هم به کرونا مبتلا شدند، اما با این حال با توجه به فعالیت برخی از مراکز روزانه و پذیرش‌های محدودی که داشتند، آمار مبتلایان ما قابل توجه نبوده است.

وی ادامه داد: ما میزان مرگ و میر در مراکز را نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین نسبت به سه ماهه قبل از آن مقایسه می‌کنیم خوشبختانه در بررسی‌هایی که داشتیم درصد افزایش مرگ و میر ما یا صفر است یا آنچنان ناچیز است که با توجه به اینکه درصد تعداد مددجویانی که پذیرش شده‌اند افزایش پیدا کرده است اما مرگ و میر تفاوتی نکرده است. البته درصدی از آمار فوتی‌های ما در مراکز مربوط به بیماری‌های تنفسی وکرونا هستند اما آمارها زیاد نیست.

درخواست از وزارت بهداشت برای تامین واکسن آنفولانزا در فصل پاییز

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ما تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در مراکز بهزیستی داریم، ادامه داد: این تفاهم‌نامه مدت‌هاست بین ما و وزارت بهداشت وجود دارد و هرساله پرسنل و مددجویان ما شامل کودکان زیر ۶ سال، سالمندان بالای ۶۰ سال و معلولان برای پیشگیری از بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند. با توجه به هشدارهایی که وزارت بهداشت در خصوص همزمانی پیک کرونا و آنفولانزا در پاییز اعلام کرده است، ما مجددا چندین مکاتبه با وزیر بهداشت انجام دادیم و همچنین مکاتباتی برای تامین بودجه لازم برای واکسیناسیون مددجویان و پرسنل با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم. سازمان برنامه و بودجه ما را به وزارت بهداشت ارجاع داد، اما هنوز پاسخ مستقیمی از وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم، البته قطعا مانند سال‌های گذشته این مطالبه را در نظر خواهند گرفت. ما نیز با استان‌ها مکاتباتی داشتیم تا برای واکسیناسیون مانند سال‌های گذشته با شبکه‌های بهداشت هماهنگی لازم را داشته باشند، اما این دغدغه را داریم که اگر واکسن آنفولانزا به میزان کافی به ما نرسد و این دو بیماری با هم همزمان شوند، ممکن است میزان مرگ و میر ما نیز افزایش پیدا کند.

بودجه‌ای برای حمایت از مراکز شبانه‌روزی نداریم

نفریه ادامه داد: با گذشت ۶ ماه از شیوع بیماری همچنان تجهیزاتی مانند ماسک، گان، مواد ضدعفونی کننده در اختیار مراکز ما قرار نگرفته است و ما مانند سایر مردم عادی از بازار و به قیمت روز این اقلام را تهیه می‌کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم با قیمت‌های مصوبی که برای مراکز اعلام می‌شود ماسک و مواد ضدعفونی کننده‌ را تامین کنیم و حتی در این مراکز نیز با همان قیمت آزاد این اقلام را تهیه کرده‌ایم که این برای ما جای تعجب است. متاسفانه هزینه مراکز در این شرایط زیاد شده و در حقیقت مشکلات مالی مراکز افزایش پیدا کرده است، البته ما در دو الی سه نوبت توانستیم حمایت‌های لازم را از مراکز داشته باشیم، اما بودجه‌ای برای حمایت از مراکز در اختیار نداریم، البته مکاتبات متعددی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت داشته‌ایم.

وی افزود: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مراکز و پرسنل بهزیستی سدی برای عدم مراجعه مددجو به بخش درمان هستند و اگر ما کوتاهی داشته باشیم، ممکن است، بار بیماری به وزارت بهداشت افزوده شود. بنابراین بهتر است از مراکز ما در سازمان بهزیستی که ده‌ها هزار نفر را که اکثرا مجهول‌الهویه و یا از خانواده‌های کم‌بضاعت هستند نگهداری می‌کند، حمایت شود.

یارانه مراکز به موقع پرداخت می‌شود

وی تاکید کرد: یارانه مراکز در سر موعد مقرر به مراکز پرداخت می‌شود، اما بودجه برای کمک به مراکز با توجه به افزایش هزینه نداریم. همانطور که با توجه به افزایش هزینه‌های وزارت بهداشت بودجه‌ای برای آنها در نظر می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که هزینه‌های سازمان بهزیستی نیز افزایش پیدا کرده و باید بودجه‌ای علاوه بر بودجه سازمان به ما داده شود تا بتوانیم مشکلات مراکز را برطرف کنیم. در ابتدای بیماری مقدار کمی دولت به ما کمک کرد، اما بیشتر هزینه‌های اضافی مراکز را خیرین، بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام کمک کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین