کد خبر: ۶۶۶۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

اتحادیه اروپا اعمال تحریم علیه بلاروس را در نظر می‌گیرد

نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مسائل خارجی و راهبرد امنیتی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که مورد موافقت وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت، اظهار کرد، اتحادیه اروپا باور ندارد انتخابات ریاست جمهوری اخیر بلاروس آزاد یا عادلانه بوده و حالا به دنبال راه‌هایی برای اعمال تحریم علیه افرادی است که مسئول خشونت پلیس بعد از پایان رأی‌گیری هستند.
اتحادیه اروپا اعمال تحریم علیه بلاروس را در نظر می‌گیرد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری تاس، این بیانیه می‌افزاید: انتخابات در بلاروس، نه آزاد و نه عادلانه بوده است. مقامات دولتی خشونت نامتناسب و غیرقابل ‌قبولی ایجاد کردند که دست‌کم یک مرگ و تعداد بسیاری زخمی به جا گذاشته است. هزاران نفر بازداشت شدند و سخت‌گیری نسبت به آزادی تجمعات، رسانه و ابراز عقیده تشدید شد. ما از مقامات بلاروس می‌خواهیم تمام بازداشت‌شدگان را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

در بیانیه "جوزف بورل" آمده است: این موضوع، خلاف این پیش‌زمینه است که ما اقدامات مقامات بلاروس را برای رسیدگی به اوضاع فعلی و بررسی عمیق روابط اتحادیه اروپا با بلاروس، ارزیابی خواهیم کرد. این ممکن است شامل اقداماتی علیه افراد مسئول در خشونت مشاهده شده، دستگیری‌های بدون توجیه و تحریف نتایج انتخابات باشد.

سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا باور دارد "علاوه بر این‌ها، گزارش‌های معتبر مشاهده‌کنندگان داخلی نشان می‌دهد فرآیند انتخابات مطابق با استانداردهای بین‌المللی که از کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا انتظار می‌رود، نبوده است. مردم بلاروس لایق بهتر از این‌ها هستند".

بورل یادآور شد که اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ چند گام بزرگ برای برداشتن تحریم‌هایی برداشت که در سال ۲۰۰۴ علیه مینسک وضع شده بودند. از زمان آزادی زندانیان سیاسی در سال ۲۰۱۵، رابطه بین اتحادیه اروپا و بلاروس، بهبود پیدا کرده بود "اما بدون پیشرفتی در حقوق بشر و حاکمیت قانون، رابطه اتحادیه اروپا و بلاروس، فقط بدتر خواهد شد."

این آژانس دیپلماتیک در پایان تأکید کرد: ما از رهبر سیاسی بلاروس می‌خواهیم برای جلوگیری از خشونت بیشتر، گفت‌وگوی واقعی و جامعی را با جامعه وسیع‌تر آغاز کند. اتحادیه اروپا به حمایت از بلاروس دموکراتیک، مستقل، با اقتدار، مرفه و باثبات، ادامه خواهد داد.

با وجود این، بیانیه بورل معین نکرده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا کی قصد دارند به بررسی و ارزیابی مجدد روابط با بلاروس پرداخته و تحریم‌های احتمالی را در نظر بگیرند. چنان که یک منبع دیپلماتیک در بروکسل پیش‌تر به خبرگزاری تاس گفته بود، دیپلمات‌های رده‌بالا ممکن است خشونت اتفاق افتاده در بلاروس پس از انتخابات این کشور را، در نشست غیررسمی در برلین در تاریخ‌ ۲۷-۲۸ اوت (۶ و ۷ شهریور)، بررسی کنند. این منبع تأیید کرد که این نشست ممکن است "پیشنهادات برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌ها" را در نظر بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین