کد خبر: ۶۶۶۱۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
چرا بایدن کاملا هریس را برای پست معاونت انتخاب کرد؟

کامالا هریس کیست و چه مواضعی در قبال مسائل خاورمیانه دارد؟

کامالا هریس، هوادار سرسخت اسرائیل و منتقد عربستان سعودی است. بایدن در صورت ریاست‌جمهوری با ۷۷ سال سن پیرترین رئیس‌جمهوری امریکا خواهد بود. در نتیجه، هریس به عنوان معاون او نقش فعال‌تری در دولت خواهد داشت. احتمالا یکی از موارد ایفای نقش فعال او در زمینه سیاستگذاری‌های مرتبط با خاورمیانه است. در مورد ایران، او موافق برجام است و از خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای با فرمان ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی انتقاد کرده بود و آن را ناقض منافع ملی و امنیت امریکا دانسته بود.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره نامزد‌های مختلف احتمالی برای کسب منصب معاونت ریاست جمهوری از سوی "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در نهایت یک نامزد معاونت زن یعنی "کامالا هریس" را انتخاب کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی درباره علت انتخاب این سناتور از کالیفرنیا برای سمت معاونت توسط بایدن می‌نویسد: "اگر می‌خواهید ترامپ به هر قیمتی و با هر هزینه‌ای شکست بخورد هریس انتخاب خوبی است و می‌تواند به بایدن برای رسیدن به پایان خط کمک کند. نامزد‌های احتمالی دیگر هر یک مشکلات خاص خود را داشتند. برای مثال، سناتور "الیزابت وارن" از ماساچوست به شدت از سوی جناح راست مورد سوء ظن قرار داشت و در سطح ملی شانس بالایی برای کسب محبوبیت و جلب آرا به سوی خود نداشت.

کاملا هریس کیست و چه مواضعی در قبال مسائل خاورمیانه دارد؟

"سوزان رایس" مشاور سابق امنیت ملی اوباما با راست افراطی و چپ‌های افراطی بر سر موضع‌گیری‌هایش در سیاست خارجی مشکل داشت. "استیسی ابرامز" نماینده سابق جورجیا که نتوانسته بود فرماندار شود بیش از اندازه نزدیک به سبز‌ها به نظر می‌رسید. هریس، اما خود توانسته بود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کارزار انتخاباتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد. با انتخاب هریس بایدن می‌تواند نشان دهد که عزمی راسخ برای مقابله با تبعیض نژادی در آمریکا دارد و راه را برای رسیدن یک زن به مقامی بلندپایه، چون معاونت و یا شاید در آینده ریاست‌جمهوری هموار کرده است. همچنین، هریس این قابلیت را دارد که رای مستقل‌ها و میانه‌رو‌ها و حتی برخی از اعضای جریان راست میانه را نیز به نفع بایدن جذب کند. یکی از موارد مهم برای میانه‌رو‌ها مقاومت هریس در برابر چپ‌های افراطی است. در مورد موضوع آزادی حمل اسلحه، "هریس" خواستار ممنوعیت واردات سلاح‌های خطرناک شده، اما خواستار ممنوعیت کامل حمل و فروش اسلحه نیست. در نتیجه، او می‌تواند رای راست‌های میانه را نیز جلب کند. در مورد تعرفه سنگین ترامپ بر کالا‌های چینی و جنگ تجاری با چین، او مخالف موضع ترامپ است و می‌تواند رای مستقل‌ها را جلب کند.

سایت "میدل ایست آی" نیز نگاهی داشته به مواضع "کامالا هریس" اصالتا هندی - جامائیکایی‌تبار و زاده اوکلند کالیفرنیا، فارغ التحصیل حقوق و دادستان سابق درباره مسائل و مناقشات خاورمیانه.

این سایت در توصیف موضع "هریس" در قبال خاورمیانه می‌نویسد: "او هوادار سرسخت اسرائیل و منتقد عربستان سعودی است. بایدن در صورت ریاست‌جمهوری با ۷۷ سال سن پیرترین رئیس‌جمهوری امریکا خواهد بود. در نتیجه، هریس به عنوان معاون او نقش فعال‌تری در دولت خواهد داشت. احتمالا یکی از موارد ایفای نقش فعال او در زمینه سیاستگذاری‌های مرتبط با خاورمیانه است. در مورد ایران، او موافق برجام است و از خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای با فرمان ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی انتقاد کرده بود و آن را ناقض منافع ملی و امنیت امریکا دانسته بود.

هریس معتقد بود خروج امریکا از برجام باعث انزوای امریکا و دوری آن کشور از متحدان اش خواهد شد. پس از ترور سردار سلیمانی در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی هریس خواستار تصویب قانونی برای جلوگیری از کمک مالی به پنتاگون با هدف بازداشتن وزارت دفاع امریکا از اقدام نظامی محرک جنگ با ایران شد. او در آن زمان گفت که تصمیم ترامپ تنها باعث تشدید تنش و بی ثباتی در خاورمیانه می‌شود. در مورد منازعه اسرائیل و فلسطین او هوادار اسرائیل بوده است و در نشست سالانه لابی ایپک که حامی منافع اسرائیل در امریکاست نیز سخنرانی داشت و پیوند میان امریکا و اسرائیل را ناگسستنی خوانده بود. او اطمینان داده بود تا تمام توان اش را به کار گیرد و از امنیت اسرائیل و آن چه "حق دفاع از خود" اسرائیل خوانده بود دفاع کند. او در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی در زمره نمایندگان دموکراتی بود که علیه طرحی رای دادند که باور داشتند مشوق تحریم اسرائیل است.

البته همانند اکثر دموکرات‌ها، هریس نیز مخالف طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل است؛ طرحی که از سوی دولت نتانیاهو مطرح شده است. او این اقدام را یکجانبه و مضر خوانده است.

در مورد عربستان، اما "هریس" موضعی سرسختانه دارد و خواستار پاسخگویی و شفافیت حکومت آن کشور شده است. پس از قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی توسط عوامل دولت عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، هریس ریاض را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی عربستان به دولت امریکا شد. او قتل خاشقجی را یک تراژدی خواند. او در سال ۲۰۱۹ میلادی به نفع پایان دادن کمک امریکا به عربستان در جریان حمله آن کشور به یمن رای مثبت داد و خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان شد طرحی که از سوی ترامپ وتو شد. هریس در آن زمان گفت تحولات یمن فاجعه بار است و هر هفته صد نفر کشته می‌شوند از جمله کودکان بسیاری به دلیل گرسنگی و قحطی جان باخته‌اند. او البته گفته بود امریکا و عربستان باید علیه تروریسم با یکدیگر همکاری کنند، اما اشاره کرده بود که امریکا باید از اهرم‌هایش برای فشار بر عربستان در راستای دفاع از ارزش‌های امریکایی و منافع امریکا استفاده کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
کوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
19
5
سگ زرد برادر شغاله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
همه بد هستن تو خوبی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
8
22
مثل اینکه ستاد انتخاباتی بایدن در ایران زودتر از آمریکا راه اندازی شده
پاسخ ها
کلید ساز
| Sweden |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
صحیح می فرمائید. به قول معروف، در خانه داماد خبری نیست اما در منزل عروس بزن و بکوب برپاست!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
آینده را نمی توان دید ولی اگر دمکراتها انتخاب بشوندبرای ایران در ظاهر خوب بهتره و شاید انتخاب دمکراتها وشروع دوباره برجام برای منافع ملی بدنباشه.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
15
10
قطعا این هم مثل بقیه آمریکایی ها دنبال منافع آمریکا و ضربه به ایرانه. وگرنه هیچ گربه ایی واسه خدا موش نمیگیره.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین