کد خبر: ۶۶۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

بهانه جدید لیکود برای انحلال دولت ائتلافی اسرائیل

حزب راستگرای لیکود تهدید کرده در صورتی که حزب آبی-سفید به پیش‌نویس قانون ممانعت از نخست وزیری نتانیاهو رای مثبت و یا حتی ممتنع دهد، نتانیاهو کابینه را منحل کرده و به برگزاری انتخابات زودهنگام روی خواهد آورد.
بهانه جدید لیکود برای انحلال دولت ائتلافی اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

روز سه شنبه روزنامه عبری زبان معاریو فاش کرد که "نیسان هروویچ" عضو پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) به زودی پیش‌نویس قانونی را به کنست ارائه خواهد داد که به موجب آن افراد متهم به پرونده‌های فساد حق تشکیل دولت و نخست وزیری را نخواهند داشت.

هروویچ اظهار داشت که اکثریت در کنست از این قانون حمایت خواهند کرد و بر اهمیت آن واقف هستند و با وجود تصویب چنین قانونی، می‌توان انتخابات چهارم را در عرض یک سال آینده برگزار کرد.

در همین راستا، رادیوی رژیم صهیونیستی صبح امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: چند تن از مسؤولان عالی رتبه لیکود، حزب حاکم در تل آویو با این بهانه جدید بر شدت تهدیدهای خود افزودند و اعلام کردند در صورتی که حزب آبی-سفید به این قانون رای مثبت دهد، بنیامین نتانیاهو نیز به برگزاری انتخابات زودهنگام روی می‌آورد.

این منابع گفتند: حتی اگر حزب آبی-سفید به ریاست بنی گانتس از دادن رای به این قانون امتناع کند، از آنجایی که این رای ممتنع بر خلاف توافق نتانیاهو و گانتس برای تشکیل کابینه ائتلافی است، نتانیاهو احتمالا انتخابات را برگزار می‌کند.

منابع اسرائیلی مختلف اظهار کردند: حزب آبی-سفید که با کاهش شدید محبوبیت مردمی مواجه است، تلاش می‌کند حزب "یش عتید" (آینده‌ای وجود دارد) را که اعلام کرده امروز پیش نویس این قانون را برای تصویب ارائه می‌کند، تشویق کند طرح این قانون را دستکم تا هفته آینده به تعویق اندازد تا مشخص شود تصویب بودجه رسمی دو سال آتی تل‌آویو به کجا می‌رسد؛ چرا که نتانیاهو با تصویب بودجه دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مخالف بوده و بر تمدید بودجه تا پایان سال جاری میلادی اصرار دارد.

در صورتی که بودجه تل‌آویو تا تاریخ ۲۵ اوت جاری تصویب نشود، طبق قانون این شرایط به انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام منجر خواهد شد.

اظهارات اخیر نتانیاهو به ویژه افزایش تحریک رسانه‌ها، دستگاه قضایی، پلیس و مخالفان او نشان می‌دهند که آنها به دنبال "کودتا" علیه دولت هستند زیرا نتانیاهو قصد ندارد توافق ائتلاف دولتی با حزب آبی-سفید را اجرایی کند و به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام یا در دسامبر آتی در صورت عدم تصویب بودجه و یا در اوایل مارس ۲۰۲۱ در صورت تمدید بودجه تا پایان سال جاری میلادی است.

برخی کارشناسان احتمال می‌دهند نتانیاهو نمی‌خواهد به نوامبر ۲۰۲۱، تاریخ جابه‌جایی با گانتس در پست نخست وزیری برسد، لذا به دنبال بهانه‌ای برای انحلال کابینه و برگزاری انتخاباتی جدید است به این امید که تعداد کرسی‌های احزاب راستگرای حامی او افزایش یافته و از مجموع ۱۲۰ نماینده کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دستکم اکثریت ۶۱ نماینده را به دست آورد و به این ترتیب بتواند قوانینی را تصویب کند که به او در محاکمه‌ای که قرار است ژانویه ۲۰۲۱ برای بررسی اتهام‌های فساد، خیانت در امانت و کلاهبرداری علیه او آغاز شود، مصونیت بخشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین