کد خبر: ۶۶۶۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
اگر قاضی مرتکب جرم شود رد صلاحیت می شود/یکی از مصیبت‌های تمام ادارات پاسکاری است

رئیس دیوان عالی: اگر قوه قضائیه اصلاح شود، کل کشور اصلاح می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور گفت: فعالیت دستگاه های قضایی باید براساس واقعیت های اجتناب ناپذیر بوده و حب و بغض در آن وجود نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم پنجشنبه۲۳ مردادماه در آیین رونمایی از سامانه ارزشیابی آرای بدوی به نام ساآب در دادگستری همدان، تبیین کرد: این سامانه برنامه خوبی است اما ممکن است نقدهایی نیز به دنبال داشته باشد، چه تضمینی دارد دادگاه تجدیدنظر اشتباه نکند؟ بنابراین باید فعالیت ها به نحوی باشد که براساس واقعیت های اجتناب ناپذیر باشد و حب و بغض در آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دیوان عالی کشور علاوه بر ارزیابی پرونده های فرجامی، نظارت هایی است که ما به صورت استانی آغاز کردیم. ارزیابی آراء در تمامی محاکم امر بسیار مهمی است و درصدد هستیم آراء را به صورت کاربردی ارزیابی کنیم.

رئیس دیوان عالی: اگر قوه قضائیه اصلاح شود، کل کشور اصلاح می‌شود

مرتضوی مقدم با بیان اینکه قضات دادگاه های تجدیدنظر باید از نظر علمی، استعداد و تجربه کاری دارای مقبولیت باشند، توضیح داد: در دادگاه دیوان عالی کشور ارزیابی بسیار مهم است اما آنچه برای ما مهم است خروجی دادگاه ها است و اینکه آیا این خروجی عدل است یا خیر؟ احکام باید به صورت مستند قابل ارائه باشند.

وی در رابطه با تعداد زیاد پرونده ها در دستگاه قضایی بیان کرد: این همه فرآیند قضایی چرا باید در دادگاه ها باشد؟ ایراد و ضعف ما کجاست؟ ما که یک حق رأی بیشتر نداریم پس چرا این همه تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه وجود دارد؟

مرتضوی مقدم با بیان اینکه دو کار مهم باید در دستگاه قضایی انجام شود و آن اتقان و تقریب آراء است، ادامه داد: آراء باید متقن باشند یعنی از هر طرف بررسی کنیم ببینیم استدلال و تحقیقات آن درست و مطابق حق است.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه اگر قاضی رأی اشتباه دهد باید سلب صلاحیت شود، توضیح داد: این کار باعث دقت می شود چراکه کسی که به حق حکم نکند، صلاحیت قضاوت ندارد.

وی با اعلام اینکه تقریب آراء باید در دستگاه قضایی وجود داشته باشد، بیان کرد: مگر حکم سلیقه ای است که این همه تفاوت آراء وجود دارد؟ ما قضات شایسته بسیار داریم اما همان تعداد اندک نیز زیاد است. اگر افرادی پیدا شوند که بخواهند انحراف از عدل داشته باشند با آنها جدی برخورد می شود.

وی ادامه داد: کوچکترین خطا و اشتباه در دستگاه قضا قابل اغماض نیست چراکه با عدل، آبرو و مال مردم در ارتباط است. اگر قاضی مرتکب جرم شود رد صلاحیت می شود.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه اگر دستگاه قضا اصلاح شود کل کشور اصلاح می شود، توضیح داد: خدای نکرده اگر دادگاه ها جولانگاه دلالان شود و در دادرسی اعمال نفوذ کنند، فساد جامعه را می گیرد. اگر سیستم قضایی اصلاح شود همه کشور اصلاح می شود.

وی در پایان بیان کرد: برای کم کردن فساد باید چند کار انجام دهیم؛ باید در کار تسریع کنیم تا فرد برای حل سریع آن به دنبال راه های دیگر نرود و نباید پاسکاری کنیم چراکه یکی از مصیبت های موجود در تمام ادارات پاسکاری است. دستور باید شفاف داده شود و تکلیف شفاف روشن شود که در این مورد مسئله آموزشی نیز وجود دارد چراکه کارآموز و منشی می بیند و این کارها همه در دفع فساد موثر است و باید کارهای اضافی را حذف کنیم‌.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین