کد خبر: ۶۶۶۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

آیا توافق اسرائیل و امارات به دورنمای انتخاباتی ترامپ کمک می‌کند؟

اعلام عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات مورد تحسین سیاستمداران و کارشناسان در آمریکا قرار گرفته است: آیا این اتفاق به رئیس جمهور آمریکا برای پیروز شدن مجدد در انتخابات ریاست جمهوری کمک خواهد کرد؟
آیا توافق اسرائیل و امارات به دورنمای انتخاباتی ترامپ کمک می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری میدل ایست آی نوشته است: امارات و اسرائیل مدتی طولانی است که روابطی نزدیک داشته‌اند.

اوایل سال جاری میلادی دو هواپیما حال کمکهای پزشکی مستقیما از ابوظبی به تل آویو رفتند. در ماه ژوئن، دو طرف به اعلام یک شراکت خصوصی برای مبارزه با کروناویروس پرداختند. اسرائیل به نمایشگاه مشهور World Expo ۲۰۲۰ در شهر دبی که به دلیل همه گیری کرونا به تعویق افتاد، دعوت شده بود.

مقامهای رده بالای اسرائیل از سال ۲۰۱۸ علنا به امارات متحده عربی سفر داشته‌اند در حالی که رهبران دو طرف به طور ضمنی وجود یک ائتلاف منطقه‌ای میان خودشان و آمریکا علیه ایران را تصدیق کرده‌اند.

بنابراین زمانی که کاخ سفید در یک بیانیه مشترک با اسرائیل و امارات در روز پنجشنبه اعلام کرد که دو طرف بر سر عادی سازی رسمی روابطشان توافق کرده‌اند بسیاری به زمانبندی تبدیل روابط موجود بین آنها به روابطی رسمی فکر کردند.

این بیانیه ۸۲ روز قبل از آنکه روز انتخابات برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فرابرسد و در جریان رقابت انتخاباتی که بر طبق نتایج نظرسنجی‌ها دارد او را به سمت باخت می‌برد، اعلام شد.

خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز عربی واشنگتن دی.سی اظهار کرد، بیانیه کاخ سفید مثل یک "اعلامیه کمپین انتخاباتی" است که هدفش بخشیدن پیروزی به دولت ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات سوم نوامبر است. او به میدل ایست آی تصریح داشت: من فکر می‌کنم آنها تلاش دارند این مساله را یک گردهمایی انتخاباتی جلوه بدهند.

در بیانیه مذکور عنوان شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل "اعلام حاکمیت" بر بخشهایی از کرانه باختری را به حال تعلیق در می‌آورد (اشاره به طرح الحاق) و هیاتهای دو طرف در هفته‌های آینده دیدار خواهند کرد تا جزئیات توافق دیپلماتیک را هماهنگ کنند.

دولت آمریکا بعدا تایید کرد که نشستهایی نیز قرار است در کاخ سفید برگزار شوند.

جهشان خاطرنشان می‌سازد: آنها بر سر هیچ چیز توافق نکرده‌اند به جز این اصل که بیایید این کمپین را به جهت نجات دادن دوستمان از فراموشی داشته باشیم.

وی افزود، ترامپ از این نشست به عنوان "موقعیت عکاسی" به جهت کمک به کمپین انتخاباتی‌اش استفاده خواهد کرد؛ اتفاقی که همچنین به نفع نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که در داخل با اعتراضاتی بی سابقه و اتهامات فساد مواجه شده نیز خواهد بود.

آریل گولد، از مدیران گروه ضدجنگ زنانه Code Pink نیز اظهاراتی مشابه با جهشان مطرح ساخته و گفت، هدف این توافق تقویت جایگاه سه رهبری است که در آن دخیل هستند.

وی عنوان کرد، دونالد ترامپ می‌خواهد توجه عمومی آمریکایی‌ها را از تلفات فزاینده همه گیری کرونا منحرف کند؛ محمد بن زاید، ولیعهد اماراتی می‌خواهد توجه عمومی را از سواستفاده‌های حقوق بشری کشورش منحرف کند و نتانیاهو هم می‌خواهد تظاهرات علیه دولت خود را فروبنشاند.

گولد به میدل ایست آی تصریح ساخت: بنابراین این یک توافق برد-برد برای هر سه نفر آنهاست اما بازنده‌های بزرگ آن مردم فلسطین هستند.

کارشناسان می‌گویند، اگر هدف این توافق این است که وضعیت ترامپ قبل از نوامبر خوب به نظر برسد نتایج اولیه آن دلگرم کننده است. با این حال این اقدام همچنان بعید است که تاثیر پایداری بر رای دهندگان داشته باشد.

کارشناسان رسانه‌ای و حتی سیاستمداران دموکرات آمریکا از این توافق ستایش کرده‌اند. توماس فریدمن، ستون نویس نیویورک تایمز اعلام این توافق را یک "زلزله ژئوپلتیکی" توصیف کرد که به نفع "اسلام حامی آمریکا و حامی میانه‌روها و به نفع کمپ حامی پایان دادن به درگیری با اسرائیل یک بار برای همیشه" تمام می‌شود.

همچنین فارن پالسی هم در این باره نوشت: توافق اسرائیل-امارات اولین موفقیت دیپلماتیک بی ابهام ترامپ است. رسانه ان.بی.سی نیوز هم تصریح ساخت: کارشناسان می‌گویند توافق امارات و اسرائیل اولین موفقیت واقعی سیاست خارجی ترامپ است.

جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ روز جمعه محور توجه رسانه‌ها در صحبت درباره توافقی که او به مطرح شدنش به عنوان یک "دستاورد تاریخی" کمک کرد، قرار داشت.

کوشنر به کریستین امانپور، مجری سی ان ان اظهار کرد: بیایید تنها بر آنچه که عملا بر مردم تاثیر می‌گذارد تمرکز کنیم. من فکر می‌کنم این توافق خاورمیانه را برای مردم آمریکا امن‌تر خواهد کرد. این توافق ضرورت اینکه ما نظامیانی را در منطقه داشته باشیم کمتر می‌سازد.

او در ادامه گفت، روابط دیپلماتیک میان امارات و اسرائیل به کاستن از تهدید "جهادی‌گری" کمک خواهد کرد و استدلال کرد گروه‌های شبه نظامی از درگیری اسرائیل و فلسطین برای "رادیکال کردن" جوانان استفاده کرده‌اند.

در این میان خارج از حباب تحلیلگران سیاست خارجی و سیاستمداران حامی اسرائیل در واشنگتن، مردم عادی آمریکا با واقعیتهای فوری همه گیری بیماری و بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جهشان خاطرنشان می‌کند، سیاست خارجی مرتبط با خاورمیانه عموما بیش از حد پیچیده است که بتوان از آن برای تغییر توازن در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرد.

او ادامه داد: شما نمی‌توانید یک کمپین انتخاباتی را بر مبنای آن قرار دهید. بنابر این من تردید دارم که دولت ارزشی را که انتظارش را دارد از این وضعیت به دست بیاورد اما قطعا آن را تا سر حد مرگ خواهد دوشید.

گولد در ادامه تاکید کرد، رای دهندگان بیشتر به مسائل داخلی علاقه دارند. او گفت، حتی یهودیان آمریکا که از اسرائیل حمایت و این توافق را تحسین می‌کنند عمدتا رای دهندگان حامی قابل اعتماد دموکراتها هستند.

او به میدل ایست آی تصریح ساخت: من لزوما معتقد نیستم که این به ترامپ کمک می‌کند. من فکر می‌کنم این توافق دارد برای مدتی فرصتی خوب به ترامپ می‌دهد تا با هزینه کردن از فلسطینی‌ها توجهات را منحرف کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین