کد خبر: ۶۶۶۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

پسر سعد الجبری از ریاض درباره سرنوشت خواهر و برادرش توضیح خواست

پسر سعد الجبری، افسر اطلاعاتی سابق عربستان پس از طرح شکایت پدرش از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و چهره‌های نزدیک به او به اتهام دوبار تلاش برای ترور او، از مسؤولان ریاض خواست سرنوشت دو برادر بازداشتی‌اش را مشخص کنند.
پسر سعد الجبری از ریاض درباره سرنوشت خواهر و برادرش توضیح خواست
آفتاب‌‌نیوز :

خالد الجبری، پسر سعد الجبری، مسؤول سابق سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز آمریکا ضمن ابراز بی‌اطلاعی از سرنوشت خواهر و برادر بازداشتی خود و اینکه آیا آنها هنوز در قید حیات هستند یا نه، اظهار کرد: خانواده الجبری از دولت عربستان می‌خواهند مدرکی ارائه دهد که نشان دهد سارة و عمر، دو فرزند بازداشتی این خانواده هنوز زنده هستند.

خالد الجبری با تاکید بر اینکه سارة و عمر گروگان گرفته شده‌اند، گفت: بازداشت کودکان به هیچ شکلی قابل توجیه نیست.

او در ادامه آنچه برای دو خواهر و برادرش اتفاق افتاده را کابوسی دنباله‌دار توصیف کرد و گفت: این منطقی نیست که دولت عربستان اعلام نکند حال ساره و عمر خوب است.

این عضو خانواده الجبری درباره ماجرای ربوده شدن خواهر و برادرش گفت: ۱۶ مارس گذشته تلفن‌های همراه ساره و عمر به صورت غیر عادی خاموش شدند، کمی بعد اخباری از همسایه‌ها و شاهدان عینی به ما رسید که ساعت شش صبح آن روز حدود ۲۰ دستگاه خودرو وارد خانه شده‌اند و آن دو را بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

وی افزود: در این خصوص ما با رفتار عجیب عربستان و عدم پاسخگویی آن مواجه شدیم، سوالی که در اینجا مطرح است و ما را نگران کرده این است که اگر آنها زنده هستند، چرا آنها را تحویل نمی‌دهند؟

پیشتر خانواده الجبری که سال‌ها است خارج از عربستان زندگی می‌کنند، ریاض را متهم کردند که با بازداشت ساره و عمر قصد دارد پدر خانواده یعنی سعد الجبری را برای بازگشت به عربستان تحت فشار بگذارد.

چندی پیش سعد الجبری شکایتی را علیه بن سلمان و چند تن دیگر از مسؤولان ریاض در دادگاه فدرال واشنگتن ارائه و آنها را به تلاش برای ترور خود متهم کرد که به دنبال این طرح شکایت، وزارت خارجه آمریکا از ریاض خواست فرزندان الجبری را آزاد کند.

خالد الجبری روز چهارشنبه نیز با انتشار سلسله توییت‌هایی به ریما دختر بندر بن سلمان آل سعود، سفیر عربستان در آمریکا درباره بی‌توجهی و سکوت در برابر خواسته انسانی خود یعنی آزادی خواهر و برادرش ساره و عمر هشدار داد.

او توییت کرد: عربستان نیاز ندارد سالانه هشت میلیون دلار به شرکت‌های روابط عمومی آمریکا بپردازد تا وجهه خود را بهبود بخشد، کافی است عمر و ساره را نزد خانواده‌شان بازگرداند.

خالد الجبری در توییت دیگری خطاب به ریما دختر بندر آل سعود نوشت: سکوت تو در برابر خواسته انسانی‌ام حامل خبرهای زیادی است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی در توییت دیگری که عکسی از ساره و عمر را ضمیمه آن کرده بود، از سفیر عربستان در آمریکا خواست برای آزادی آنها تلاش کند.

همچنین محمد العُمَری، از فعالان عربستانی در گفت‌وگو با الجزیره ضمن اشاره به این نکته که این اولین باری است که دولت عربستان (در دادگاهی) مقابل فردی می‌ایستد، اظهار کرد: اینکه دولت عربستان بیرون مرزهای خود مورد محاکمه قرار گیرد، یک پیروزی فردی برای الجبری محسوب می‌شود.

العمری افزود: الجبری یک کارمند رسمی بوده و تردید درباره شفافیت فعالیت او در واقع تردید درمورد دوره پادشاهی ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان است.

در مقابل اسعد بشارة، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: در واقع سعد الجبری با طرح این شکایت حقوقی در دستگاه دادگستری آمریکا تلاش می‌کند بر فساد مالی که در آن مشارکت داشته، سرپوش بگذارد و با این حال عربستان پاسخ حقوقی را درباره موضوع شکایت به دادگاه آمریکا ارائه خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسؤول عالی رتبه در دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرد: ریاض در حال آماده‌سازی پاسخ خود به شکایتی است که الجبری در واشنگتن ارائه کرد.

این مسؤول عربستانی در ادامه الجبری را به فساد متهم کرده و مدعی شد: الجبری در پرونده‌های فساد چند میلیارد دلاری در طول دوره فعالیتش در وزارت کشور دست داشته است.

او افزود: الجبری بسیاری از پرونده‌های فساد را هرگز نمی‌تواند افشا کند چرا که خود نیز در آنها دست دارد.

این مسؤول دفتر پادشاهی عربستان در ادامه گفت: شکایتی که الجبری علیه ولیعهد عربستان مطرح کرده، پوچ و بی‌اساس است و ممکن است روابط ریاض و واشنگتن را مسموم کند.

الجبری در شکایت خود بن سلمان را متهم کرد گروه "النمر" (ببر) را برای ترور او به شیوه ترور جمال خاشقجی به کانادا فرستاده است. همچنین برای ترور او در شهر بوستون آمریکا که پیش از پناهندگی به کانادا در آنجا اقامت داشت، تلاش کرده است.

به دنبال این شکایت، دادگاه فدرال واشنگتن دستور احضار بن سلمان و ۱۳ تن دیگر از جمله سعود القحطانی، احمد عسیری و بدر العساکر را برای پاسخ به اتهامات مطرح شده صادر کرد.

سعد الجبری، مسؤول امنیتی سابق عربستان و معاون دست راست شاهزاده محمد بن نایف بود که سال ۲۰۱۷ از ولیعهدی کنار گذاشته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین