کد خبر: ۶۶۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

هشدارِ کارشناسان آمریکایی نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های حاوی متانول

کارشناسان آمریکایی نسبت به مصرف ضدعفونی کننده‌های دستِ آلوده به متانول هشدار دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

"انجمن مراکز کنترل سموم" آمریکا اخیرا نسبت به مصرف مواد ضدعفونی کننده دست که حاوی متانول (متیل الکل) هستند، هشدار داده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز پیش از این هشدار داده بود که برخی از مواد ضدعفونی کننده دست به متانول آلوده هستند.

با توجه به نیازی که اخیرا به علت شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا ایجاد شده، شمار زیادی از مردم به دنبال اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای خود هستند که البته در برخی موارد تقاضای بالا از سمت مشتریان، منجر به سودجویی‌هایی از فضای کرونایی شده است.

صحبت از دو محلول به نام اتانول و متانول است که ظاهرا تنها تفاوتشان در حروف اول نوشتاری آن‌هاست ولی در باطن یکی از آن‌ها سمی و آسیب رسان و دیگری با درصد خاصی از غلظت می‌تواند درجهت ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده شود.

اتانول یا الکل اتیلیک در واقع با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی، میکرو ارگانیسم‌های آن‌ها را از بین می‌برد. البته این عمل فقط در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌ها مؤثر است.

این در حالیست که متانول در بین الکل ها، ضعیف‌ترین خاصیت میکروب کشی را دارد و لذا به ندرت بدین منظور استفاده می‌شود. علاوه براین، متانول ترکیبی است که وقتی از طریق پوست جذب شود یا به صورت خوراکی مصرف شود، می‌تواند مسمومیت زا باشد. همچنین مصرف آن به شکل خوراکی ممکن است جان فرد را به خطر اندازد.

این ماده سمی همچنین ممکن است فرد را دچار نابینایی کند چرا که می‌تواند به اعصاب چشمی آسیب بزند.

به گفته کارشناسان، بسته به غلظت متانول و میزان جذب آن ممکن است بیمار با علائمی همچون حالت تهوع ، استفراغ و درد شکم مواجه شود. از دیگر علائم می‌توان به سردرد، احساس گیجی و سرگیجه اشاره کرد.

به گزارش هلث دی نیوز، مواد ضدعفونی کننده آلوده به متانول ممکن است حاوی مقادیر مختلفی از متانول باشد به این مفهوم که برخی از آنها به شدت سمی است و ممکن است فرد به کما رفته، دچار مشکلات تنفسی، تشنج، نابینایی و حتی مرگ شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین