کد خبر: ۶۶۶۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
طبق دستورالعمل‌های بهداشتی؛

مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع!

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: حرکت دسته و برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است.
مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع!
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام سعید احمدی (۲۶ مرداد) در نشست خبری برای تشریح برنامه‌های محرم ۱۴۴۲ این اداره‌کل، اظهار کرد: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های محرم بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود و همه سعی بر این است که عزاداری با حفظ سلامت مردم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه سیدالشهدا (ع) با سایر اجتماعات قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: مراسم مذهبی و آیینی با بعد روحی و روانی مردم سر و کار دارد و باید تحلیل جامعه‌شناختی، برگزاری این مراسم به نوعی پاسخ به نیازهای معنوی و روحی انسان است و امسال عزاداری‌ها آرایش متناسب با شرایط کرونا به خود می‌گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، با بیان اینکه امسال به دلیل جلوگیری از تجمع مردم برای تماشای مراسم، دسته‌های عزاداری نخواهیم داشت، تاکید کرد: همین‌طور برگزاری تعزیه‌خوانی و برپایی هرگونه مراسم در فضاهایی بسته ممنوع است و هیئت‌های عزاداری برای این کار از حیاط مساجد یا مدارس یا فضای باز مناسب استفاده کنند.

این مسئول ادامه داد: مراسم عزاداری باید در فضای باز، در مدت زمان حداکثر ۱.۵ ساعت، استقرار افراد با فاصله ۲ متر، ضدعفونی محل قبل و بعد از مراسم و مدیریت نحوه ورود و خروج برگزار شود و استفاده از ماسک در طول مراسم اجباری است و افراد از هر نوع پذیرایی در هیئت‌ها خودداری کنند.

وی دریافت مجوز برای فعالیت هیئت‌های مذهبی در ماه محرم از طریق سامانه بیرق را ضروری خواند و گفت: همچنین هیئت‌های مذهبی باید مسئول هیئت، مداح و همیار سلامت به تبلیغات اسلامی معرفی کنند تا با آموزش‌های لازم، مسئولیت نظم و رعایت مسائل بهداشتی را خودشان به دست گیرند.

احمدی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ هیئت مذهبی در استان، عنوان کرد: حدود ۵۰ هیئت خواهران در استان فعالیت دارند. احیای روضه‌های خانگی یکی از رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی است که روضه‌خوان با حضور در منزل افراد برای جمع خانواده روضه‌خوانی می‌کند.

وی یادآور شد: در حوزه تولید محتوا نیز همکاری با صدا و سیما صورت گرفته و حسینیه اشراق صدا و سیما برنامه‌ای ۴۰ دقیقه‌ای با حضور مادحان برای مردمی که در خانه پیگیر مراسم عزاداری هستند، تدارک دیده است؛ همچنین شعرا نیز نقش موثری در تولید محتوا برای بیان ارزش‌های قیام عاشورا دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به تعطیلی برنامه‌های تجمعی و دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم، زینبیه و هیئت فاطمیون، بیان کرد: در بحث محرم نکته‌ای که به آن توجه داریم، این است که باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی عمل شود و سایر هیئت‌ها نیز چنانچه پروتکل‌ها را رعایت نکنند، تعطیل خواهند شد.

این مسئول تصریح کرد: هیچ‌گونه پذیرایی در هیئت‌ها نباید انجام شود. هزینه پذیرایی یا به شکل جیره خشک در قالب کمک‌های مومنانه یا نذر سلامت مصرف می‌شود و نذوراتی که نذر شرعی به حساب نمی‌آیند نیز، به این سمت‌ هدایت شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین