کد خبر: ۶۶۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

حربه جدید سوداگران؛ پیش‌فروش واکسن کرونا

واکسن کرونا هنوز به صورت رسمی کشف نشده، پیش‌فروش‌اش در ایران توسط عده‌ای سودجو آغاز شده است. از زمان همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بسیاری از مراکز علمی در دنیا عزم خود را برای ساخت واکسنی که بتواند در مقابل این ویروس نامریی قدعلم کند، جزم کردند تا شاید بتوانند با کمک آن سایه شوم این ویروس را از سر جهانیان کم کنند. در ادامه این تلاش‌ها برخی از کشورها مدعی شدند به موفقیت‌هایی نیر در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

اواخر تیرماه امسال از دانشگاه آکسفورد خبر رسید که تحقیقات و آزمایش‌های گسترده پژوهشگران این دانشگاه روی واکسن کرونا به نتیجه رسیده است. براساس اطلاعات منتشر شده، واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد «بی‌خطر» است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند و تزریق این واکسن به ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افزایش گلبول‌های سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است. نتایج امیدبخش این واکسن باعث شد که دولت انگلیس پیش‌تر ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش دهد.

البته واکسن دانشگاه آکسفورد اولین واکسنی نبود که به این مرحله رسیده باشد، پیش از آن نتایج مشابهی در آمریکا و چین منتشر شده‌‌ بود. به عنوان مثال شرکت آمریکایی مدرنا پیش از اعلام دانشگاه آکسفورد با استفاده از بخشی از فرمول ژنتیکی ویروس کرونا واکسنی را آزمایش کرد که نتایجش امیدوارکننده‌ای داشت. اما فعلا آن هم در همین مرحله متوقف شده است.

حربه جدید سوداگران؛ پیش‌فروش واکسن کرونا

روسیه تولید واکسن کرونا را آغاز کرد

چند روز پیش روسیه نیز به جمع کشورهای مدعی کشف واکسن کرونا پیوست و به صورت رسمی و توسط ولادیمیر پوتین اعلام کرد که به واکسن کرونا دسترسی پیدا کرده و حتی دختر پوتین نیز از آن استفاده کرده است. وزارت بهداشت روسیه می‌گوید که تولید واکسن جدید کرونا را آغاز کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این واکسن تا پایان ماه جاری عرضه می‌شود.

پژوهشگاه گامالی مسكو این واکسن را تولید کرده و می‌گویند «ایمنی پایدار» در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند. این واکسن به افتخار اولین ماهواره جهان، اسپوتنیک وی ( Sputnik V) نامگذاری شده است.

با وجود این‌که پوتین اعلام کرده آزمایش‌های ضروری روی واکسن کرونای تولیدی این کشور انجام شده است. اما در روسیه، یک نظرسنجی مستقل نشان داده که بیش از نیمی از کادر درمانی گفته‌اند از آن جایی که به این واکسن اطمینان ندارند، برای تزریق آن آماده نیستند.

به‌رغم تمام ادعاها در زمینه ساخت واکسن کرونا، اما هنوز هیچ واکسن یا دارویی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد، تهیه و وارد بازار نشده است، اما از آنجا که برخی در کشور همواره به دنبال فرصتی برای سودجویی از مردم هستند، شروع به پیش‌فروش واکسن کرونا در فضای مجازی با هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند. واکسنی که هنوز وارد کشور نشده و وجود خارجی ندارد و حتی تردیدهایی در مورد تاثیرگذاری آن از سوی سازمان بهداشت جهانی وجود دارد.

روشن است اگر واکسن‌های که ادعای ساخت‌شان از برخی از کشورها بلند شده است با استانداردهای دارویی سازمان بهداشت جهانی همخوانی داشت، اکنون این سازمان آن را تایید کرده بود تا مراحل تولید انبوه آن شروع شود.

واکنش وزارت بهداشت به پیش‌فروش واکسن کرونا

دیروز وزارت بهداشت نیز به پیش‌فروش واکسن کرونا در فضای مجازی واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در شرایطی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه زمانی دسترسی به واکسن کرونا محقق می‌شود، چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش خرید کنند.

سیما سادات لاری درباره آگهی فروش واکسن کرونا در سایت‌های اینترنتی، به ایسنا گفت: باید توجه کرد که تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی در جهان برای بیماری کووید -۱۹ مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. بنابراین ادعاها یا مباحثی که در سایت‌ها در زمینه تهیه یا فروش یا پیش‌فروش واکسن یا داروی کرونا مطرح می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

وی افزود: حتی سوالات فراوانی در زمینه میزان اثربخشی واکسن کرونا در جهان وجود دارد و مشخص نیست که حتی اگر واکسنی ساخته شود، این واکسن تا چه بازه زمانی اثربخشی دارد.

لاری تاکید کرد: در عین حال نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی می‌توان به واکسن دسترسی داشت. با این وضعیت چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش خرید کنند. این موارد چیزی به جز سودجویی و سوء استفاده از شرایط نیست.

مراکز پیش‌فروش واکسن کرونا غیر واقعی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درخصوص آگهی پیش‌فروش واکسن کووید ۱۹ در تهران توضیحاتی را ارائه کرد. منان حاجی محمدی درباره شایعات منتشر شده در خصوص پیش‌فروش واکسن کرونا در تهران، به برنا گفت: در حال حاضر مرکزی که اعلام کرده است واکسن کرونا را پیش‌فروش می‌کند، نشانی و آدرس دقیقی ندارد و غیر واقعی است و این موضوع تخلف بوده و حتی ممکن است قاچاق باشد که حتما مورد پیگیری و بررسی قرار خواهد گرفت. مردم نباید تحت تاثیر مکر و حیله سوءاستفاده‌گران قرار بگیرند.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: پیش‌فروش دارو و واکسن کرونا شایعه‌ای بیش نیست و تنها کار افراد سودجو است که با این کار می‌خواهند به منافع خود دست پیدا کنند.

پلیس فتای ناجا نیز در این خصوص اعلام کرده است: از زمان شیوع ویروس کرونا متاسفانه در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی در فضای مجازی ادعای فروش داروهای مربوط به کرونا را داشتند.

این افراد از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شده‌اند، در بازجویی از آنان مشخص شد که یا دارویی که ادعا کرده بودند تقلبی و جعلی بوده یا این‌که اصلا دارویی در کار نبوده و صرفا به قصد سودجویی و کلاه‌برداری دست به چنین اقدامی زده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین