کد خبر: ۶۶۷۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
تبلیغات

کاربرد درب اتاقی در صنعت ساختمان‌سازی

برای خرید درب برای هر قسمت از منزل و یا محل کارتان باید به نوع دکوراسیون آن قسمت دقت کنید. سبک‌های در‌های داخلی ساختمان به طور کلی به دو قسمت تقسیم می‌شوند:
کاربرد درب اتاقی در صنعت ساختمان‌سازی
آفتاب‌‌نیوز :

درب‌هایی که در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، درب اتاقی خوانده می‌شوند که معمولا در بازار با تنوع طرح و رنگ‌های مختلف به راحتی یافت می‌شود. معمولا برای درب اتاقی از درب‌هایی با چوب خام یا رنگ نشده یا درب‌هایی که دارای پوشش PVC هستند، استفاده می‌شود. درب لابی نیز جزئی از درب‌های اتاقی ساختمان به حساب می‌آید. در هنگام سفارش ساخت درب می‌توانید چرخش درب را تعیین کنید که به راست یا چپ باشد. شما می‌توانید مشخص کنید لولا‌ها و دستگیره‌ها کجا قرار گیرند و درب در هنگام باز و بسته شدن به چه سمتی بچرخد. به طور ایده آل، چرخش یک درب هرگز نباید به سمت راهرو یا سالن باشد.

برای خرید درب برای هر قسمت از منزل و یا محل کارتان باید به نوع دکوراسیون آن قسمت دقت کنید. سبک‌های در‌های داخلی ساختمان به طور کلی به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

- درب‌های سنتی و معمولی

- سبک‌های مدرن و جدید

دسته اول که اغلب در خانه‌های سنتی یا بنا دیده یافت می‌شود، خیلی ساده هستند و جزئیات جالب توجهی ندارند. اما دسته دوم طراحی درب‌های داخلی جدید، خود شاخه‌ای از هنر محسوب می‌شود و طراح درب بنا به سبک دکوراسیون داخلی خانه‌ی شما انواع مدل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های درب رادر اختیار شما قرار می‌دهد.

در مورد اندازه درب داخلی ساختمان باید اول ببینید چقدر اجازه دست بردن به اسکلت واحد را دارید.

• ابعاد چهارچوب درب‌های یک لنگه: ۲۱۰*۶۰ تا ۲۱۰*۱۲۰ سانتی‌متر
• ابعاد درب‌های یک لنگه: ۲۰۵ * ۵۳ تا ۱۱۳ سانتی‌متر
• ابعاد چهارچوب درب‌های یک و نیم‌لنگه: ۲۱۰*۱۰۳ تا ۲۱۰*۱۴۳ سانتی‌متر
• ابعاد درب‌های یک و نیم لنگه: ۲۰۵* (۷۳ و ۲۳ تا ۹۳ و ۴۳) سانتیمتر
• ابعاد چهارچوب درب‌های دو لنگه: ۲۱۰* ۱۳۳ تا ۲۱۰* ۲۲۳ سانتی‌متر
• ابعاد درب دو لنگه: ۲۰۵ * (۶۳ و ۶۳ تا ۱۱۳ و ۱۱۳) سانتی متر

انواع درب داخلی

بر اساس جنس درب‌های داخلی عبارتند از:
۱- درب تمام چوب
۲- درب پنلی
۳- درب‌هایی با جنس ترکیبی
۴- درب PVC
۵- درب WPC
۶- درب هایگلس
۷- درب شیشه‌ای
۸- درب فلزی

درب چوبی: معمولا از چوب‌های روسی، راش، ماهون، افرا، گردو، گیلاس واکالیپتوس ساخته می‌شوند. درب‌های چوبی نسبتا دوام و استحکام بالایی دارند، اما قیمت بالایی دارند و در مجاور نم و رطوبت قرار بگیرند از عمر آن‌ها کاسته می‌شود.

کاربرد درب اتاقی در صنعت ساختمان سازی

درب پنلی که از دو بخش پنل و کلاف تشکیل شده است. پنل‌ها نرده‌های چوبی هستند که به صورت عمودی و افقی در طرفین درب قرار می‌گیرند. البته جنس پنل‌ها می‌تواند از MDF، HDF و یا شیشه هم باشد. جنس کلاف نیز از فلز یا چوب است. درب‌های پنلی بسیار زیبا و مد روز هستند، اما قیمت آن‌ها نسبت به دیگر درب‌ها بیشتر است. زمان خرید اینگونه درب‌ها بسیار دقت کنید که جنس نامرغوبی خریداری نکنید. نوع با کیفیت و پرکار آن‌ها قیمت نسبتا بالایی دارد، اما جلوه و زیبایی بسیاری به فضا می‌بخشد.

درب‌های ترکیبی نیز از چوب ساخته شده که روکشی از محصولات چوب نظیر MDF، HDF، LDF آن را احاطه کرده است. این درب‌ها با قیمت مناسب و تنوع بسیار زیادی که دارند پر طرفدارند از معایب آن تنها می‌توان به مقاوم نبودنش نسبت به نم و رطوبت اشاره کرد.

درب‌های PVC نیز اگربا فرمول مناسبی تهیه شوند دارای استحکام بالایی هستند و معمولا دارای روکش مستحکم و مرغوبی هستند. درب‌های PVC نیز دارای روکش پلاستیکی هستند و برای مناطق و مکان‌های مرطوب کاملا مناسب است.

درب‌های هایگلاس دارای روکش هایگلاس هستند، سبک زیبا و منحصر به فردی هستند، ولی در برابر ضربه وخط و خش مقاوم نیستند. درب‌های شیشه‌ای با ایجاد ظرافت در طرح‌های مدرن و کلاسیک بسیار زیبا و خاص هستند، اما معمولا قیمت بالایی دارند.

درب فلزی نیز مناسب برای مکان‌های پر رفت و آمد هستند، ولی به دلیل قیمت بالایی که دارند از محبوبیت کمتری برخوردارند.

چارچوب درب داخلی در دکوراسیون منزل

قاب کردن نادرست درب می‌تواند از ارزش یک درب زیبا و گران قیمت بکاهد. استفاده از مصالح ارزان و میانبر‌های ساخت اغلب می‌تواند باعث آسیب زدن به درب و هزینه‌های بیشتر در دراز مدت شود.

درب‌ها هم به صورت قاب‌دار و هم به صورت لوح تنها می‌توانند خریداری شوند. درب‌های قاب دار با لولا به چارچوب شان وصل شده‌اند. اما درب‌هایی که فقط شامل لوح درب هستند، شما باید قاب درب و لولا‌ها را نصب کنید. درب‌های ضد سرقت نیز دارای چهارچوب‌های فلزی با ضخامت ۱.۵ تا ۲ میلی متر می‌باشد.

میزان عایق بودن درب‌های داخلی نسبت به صدا

درب‌های داخلی دارای رتبه‌ی انتقال صدا هستند، که میزان افت صدای عبوری از درب را اندازه می‌گیرد. هرچه این رتبه بالاتر باشد، صدای کمتری از طریق درب انتقال می‌یابد. این شاخص بیش از همه به مصالح درب بستگی دارد. البته درب ساخت درب‌های ضد سرقت ساختمانی از یونولیت به عنوان عایق صدا و حرارت استفاده می‌شود.

درب‌های یک ساختمان علاوه بر کارکردی که دارند می‌توانند به عنوان یکی از بخش‌های دکوراسیون داخلی هم استفاده می‌شود.

درب داخلی ساختمان از انواعی از مدل درب است که در فضای داخلی آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع چوبی، شیشه‌ای و ... موجود هستند که بر اساس محلی که نصب می‌شوند دارای تنوع جنس متنوعی هستند.

بیشترین درب‌های موجود در بازار ایران از کشور‌های ترکیه و چین وارد می‌شوند که در چند سال اخیر با وارد کردن قطعات آن‌ها شرکت‌های ایرانی هم توانسته اند این مدل درب را کیفیت خوبی بسازند. قدیمی‌ترین درب‌های دنیا متعلق به مصر باستان هستند. در آن زمان درب‌ها چوبی و ساده بودند و تنها شامل لولا و کلون بودند. در ایران حدودا ده سال است استفاده از درب‌های ضد سرقت متداول شده است. ساخت درب‌های ضد سرقت با ورق‌های فلزی مستحکم و چهارچوب‌های فلزی بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

بسیاری از درب‌ها در ایرلند رنگارنگ هستند. زیرا زمانی که ملکه ویکتوریا از دنیا رفت، دولت مردم را مجبورکرد تا درب‌هایشان را به نشانه عذاداری به رنگ مشکی درآورند. اما مردم ایرلند به نشانه سرکشی، درب هایشان را به رنگ‌های مختلف رنگ کردند.

معبران خواب معتقد هستند که درب در رویا نشان از تغییرات بزرگ است. زیرا درب با ظاهر زیبایی که دارد بیانگر احساس اشخاص نسبت به تغییرات مثبت است.

در فنگ شویی، از درب به عنوان (دهانه چی) یاد می‌شود. چی در فرهنگ چینی بخش فعال و زنده است که در هر موجود زنده‌ای موجود است. در صورتی که نکات فنگ شویی از قبیل رنگ، موقعیت قرارگیری و زاویه بر روی درب اعمال شود، انرژی مثبت جذب گردیده و محیط خانه را احاطه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین