کد خبر: ۶۶۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
تبلیغات

خانه های تاریخی تبریز

تبریز با حدود 800 خانه تاریخی هر سال گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند. اگر به تبریز سفر کردید، تماشای خانه شهریار، شاعر گرانقدر و بی‌نظیر تبریزی و خانه پروین اعتصامی بانوی شاعر بلندمرتبه ایرانی را ازدست ندهید.
آفتاب‌‌نیوز :

اگر شما هم ازآن‌دسته افراد علاقه‌مند به تاریخ و بناهای جذاب برجامانده از سلسله‌های پادشاهان قدیم هستید، احتمالا نام خانه‌های تاریخی را شنیده‌اید. بخش مهمی از میراث تاریخی هر سرزمین، خانه‌های تاریخی آن است. خانه‌هایی که با معماری مخصوص دوران خود و حفظ حال‌وهوای زمان‌شان، گویی همین حالا از ماشین زمان آمده‌اند تا گوشه‌وکنار جامانده از تاریخ را به ما نشان دهند. خانه‌هایی که اغلب متعلق به افراد مشهور دوران خود بوده و همان‌طور دست‌نخورده مانده‌اند.

این خانه‌ها میان ساخت‌وساز شهری عصر کنونی مانند نگینی می‌درخشند و با جزئیات بی‌نظیر خود که از روزگاران دور به‌یادگار دارند، ما را مبهوت جذابیت خود کنند. منازل تاریخی در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران به‌چشم‌ می‌خورند. خانه‌هایی متعلق به بزرگان شهر که اکنون برای بازدید مردم خود را به‌نمایش می‌گذارند. یکی‌از مهم‌ترین شهرهای تاریخی که چندصد خانه تاریخی را دربرمی‌گیرد شهر باستانی و زیبای تبریز است. اگر علاقه‌مند به تماشای خانه های تاریخی تبریز هستید، می‌توانید با رزرو هتل تبریز قبل از سفر، محل اقامتی نزدیک به خانه های تاریخی مشهور این شهر انتخاب کنید تا به‌راحتی از تماشای جاذبه‌های گردشگری تبریز بهره‌مند شوید. درادامه قصد داریم به معرفی خانه های تاریخی تبریز بپردازیم.

خانه های تاریخی تبریز

تبریز، شهر فرازونشیب‌ها

تبریز شهری که در ادوار مختلف تاریخ نقش مهمی را در اجرای سیاست و حکومت پادشاهان ایفا کرده با ویرانی‌های مختلف طبیعی و غیرطبیعی زیادی روبرو بوده است. پس‌ از هر خرابی که شهر را به ویرانه تبدیل کرده، تبریز باز هم غبار فتنه دوران را از تن تکانده و به‌سمت آبادانی، حرکت خود را ادامه داده‌ است. تور تبریز شما را در سفر به شهر تاریخی و پرجاذبه تبریز همراهی می‌کند. تبریز شهری واقع‌در شرق و جنوب‌شرقی جلگه‌ای با همین نام در شمال‌غربی کشور ایران قرار دارد. شهر تبریز ازنظر جمعیت رده چهارم و ازلحاظ مساحت رتبه سوم را بین کلان‌شهرهای ایران کسب کرده ‌است. البته در دورانی از عصر صفویه هم تبریز لقب پنجمین شهر بزرگ جهان را ازآن خود کرد. در دوران‌های مختلف تاریخی، این شهر پهناور فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده و می‌توان گفت در دوران ایلخانان بر بلندای شکوه و عظمت ایستاد. شاید با گذشت زمان و روی‌کار آمدن برخی سلسله‌ها، پادشاهان توجه کمتری به این شهر نشان دادند؛ ولی در دوران قاجار دوباره به رونق و جلال خود بازگشت.

اگر قصد سفر به شیراز دارید بخوانید: درباره هتل چمران شیراز بیشتر بدانید

تبریز از لحاظ خانه‌های تاریخی دومین شهر ایران است. خوب است بدانید که در آغاز دوره قاجار زمین‌لرزه‌ای هولناک شهر تبریز را ویران و اکثر خانه‌ها را به تلی از خاک تبدیل کرد. همه خانه‌های تاریخی تبریز که اکنون برجای مانده به‌جز چند بنای محکم که پس از این حادثه تلخ پابرجا ماندند مانند بازار تبریز، ارک علیشاه، مسجد جامع، مسجد کبود و... برای دوران پس از این زلزله و زمان حکومت قاجار است. با رزرو هتل تبریز خاطره‌ای به‌یادماندنی از بازدید خانه‌های تاریخی را همراه با اقامتی راحت تجربه کنید. درادامه این مطلب معروف‌ترین خانه های تاریخی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه مشروطه

کم‌تر کسی است که پس از دیدن خانه های تاریخی تبریز خانه مشروطه را از یاد ببرد. خانه مشروطه دراصل خانه یکی از تجار بازار تبریز به‌نام حاج مهدی کوزه کنانی بوده که که در سال 1247 ساختش را به دستان هنرمند حاج ولی معمار تبریزی سپرد. حاج ولی معمار این بنا را با بیش‌از 1000 مترمربع زیربنا و در دو طبقه به‌سبک معماری دوره خود یعنی قاجار ساخت. دست سرنوشت خانه حاج مهدی را با تاریخ دوران مشروطه پیوند زد. این تاجر بزرگ از حامیان مالی انقلاب مشروطه بود و وقتی مجلس را به‌توپ بستند، خانه خود را به محلی برای برگزاری جلسات سران مشروطه ازجمله ستارخان و باقرخان تبدیل کرد. ازاین‌رو این بنای زیبا را با منبت‌کاری‌ها، نورگیرها و... که همگی یادآور سبک‌وسیاق معماری قاجار هستند، خانه مشروطه نامیدند. در سال 57 خانه مشروطه را به موزه مشروطه تبدیل کردند تا با نمایش وسایل شخصی رهبران این جنبش مانند اسلحه کمری ستارخان، رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم برای حفظ انقلاب مشروطه را به آیندگان نشان دهند.

خانه های تاریخی تبریز

خانه حیدرزاده

با رفتن به محله قدیمی مقصودیه با یک تیر چند نشان می‌زنید. در گوشه‌وکنار این محله خانه‌های تاریخی به حیات خود ادامه می‌دهند. با رزرو هتل تبریز نزدیک این محل می‌توانید از خانه‌های تاریخی زیادی بازدید کنید. یکی از این منازل، خانه حیدر زاده است که همسایگی آن چند خانه تاریخی معروف دیگر مانندخانه قدکی و خانه گنجه‌ای‌زاده به‌چشم‌ می‌خورد. حاج حبیب لک معمار این عمارت دو طبقه با مساحتی حدود 900 مترمربع بوده ‌است. نقشه خانه دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که عمارت دو طبقه آن‌ دو را به‌هم متصل می‌کند. خانه حیدرزاده هم با قدمتی حدود 130 سال به دوران قاجار تعلق دارد. شیشه‌های رنگی، پنجره‌های چوبی، حوض و فواره در زیرزمین و... تداعی‌کننده سبک خانه‌سازی در آن دوران هستند.

هتل های تبریز را میشناسید؟ درباره هتل گسترش تبریز بیشتر بخوانید

خانه امیرنظام گروسی

خانه امیرنظام گروسی با مساحت سه هزار مترمربع و زیربنای 1500 مترمربع همراه 16 ستون که در ایوان این بنای دوطبقه خودنمایی می‌کنند، یکی از زیباترین خانه‌های باقی‌مانده از عصر قاجار به‌شمار می‌رود. این عمارت بزرگ چندین حوض و باغچه دارد و اکنون به‌عنوان موزه قاجار از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند.

تبریز با حدود 800 خانه تاریخی هر سال گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند. اگر به تبریز سفر کردید، تماشای خانه شهریار، شاعر گرانقدر و بی‌نظیر تبریزی و خانه پروین اعتصامی بانوی شاعر بلندمرتبه ایرانی را ازدست ندهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین