کد خبر: ۶۶۸۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

آیا در آینده به اختلالات روانی مبتلا خواهید شد؟

محققان کالج سلطنتی جراحان در ایرلند (RCSI) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه آزمایش خونی شده‌اند که توسط آن می‌توانند پیش‌بینی کنند که آیا افراد در آینده به اختلالات روانی مبتلا خواهند شد یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :

حققان در این مطالعه نشان داده‌اند که با اندازه‌گیری مقدار پروتئین‌هایی خاص در خون هر فرد می‌توانند پیش‌بینی کنند که آیا افراد در معرض خطر ابتلا به روان‌پریشی در آینده قرار دارند یا خیر.

روان‌پریشی یا سایکوز ( Psychosis) به معنای وضعیت روانی غیرطبیعی‌ای است که در روانپزشکی برای بیان حالت «از دست رفتن توانایی تشخیص واقعیت از خیال» به کار می‌رود. بر اساس معیارهای خاصی مانند علائم روان‌پریشی خفیف یا مختصر، برخی از افراد از نظر بالینی در معرض خطر ابتلا به یک اختلال روانی مانند اسکیزوفرنی قرار دارند. با این حال، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از این افراد به یک بیماری روانی مبتلا می‌شوند.

آیا در آینده به اختلالات روانی مبتلا خواهید شد؟

محققان طی این مطالعه نمونه خون گرفته‌شده از افرادِ در معرض خطر اختلال روانی را تجزیه و تحلیل کردند. این افراد برای چندین سال مورد پیگیری محققان بودند. چراکه محققان قصد داشتند دریابند چه کسی دچار اختلال روانی شده و چه کسی نشده است. دانشمندان بعد از ارزیابی پروتئین‌های موجود در نمونه‌های خون و استفاده از یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها، توانستند الگوی پروتئین‌ها را در نمونه‌های اولیه خون پیدا کنند که می‌تواند به آنها کمک کند تا پیش‌بینی کنند چه کسی در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارد.

بسیاری از این پروتئین‌ها با التهاب همراه هستند و این نشان می‌دهد افرادی که در معرض ابتلا به یک بیماری روانی قرار دارند، تغییرات اولیه در سیستم ایمنی بدن آنها نمایان می‌شود.

دقیق‌ترین آزمایش بر اساس ۱۰ پروتئین پیش‌بینی‌کننده انجام شده است. محققان توسط آزمایش خون مذکور توانستند با دقت بسیار بالا ۹۳ درصد از افرادی را ‌که در معرض ابتلا به اختلالات روانی در آینده قرار داشتند، شناسایی کنند و آنهایی را که در معرض ابتلا به این اختلالات نبودند نیز با دقت ۸۰ درصد شناسایی کردند.

پروفسور دیوید کوتتر (David Cotter)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حالت ایده‌آل ما می‌خواهیم از بروز اختلالات روانی جلوگیری کنیم، اما این امر نیازمند این است که بتوانیم دقیقاً افرادی‌که در معرض خطر هستند را تشخیص دهیم. تحقیقات ما نشان داده است که با کمک یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل سطح پروتئین در نمونه‌های خون می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه کسی واقعاً در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارد. ما اکنون به منظور تایید این یافته‌ها باید این نشانگرها را در افراد دیگر در معرض خطر روانپریشی بررسی کنیم.

یافته‌های این مطالعه در مجله "JAMA " منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین