کد خبر: ۶۶۹۴۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰

عراقچی: اعضای برجام تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را بلا اثر دانستند

معاون وزیر امور خارجه گفت: یک بار دیگر همه اعضای برجام تاکید کردند که آمریکا را به عنوان کشور عضو برجام و مشارکت کننده به رسمیت نمی شناسند و تلاش این کشور در نیویورک برای فعال کردن مکانیسم ماشه را غیرقانونی و بلااثر دانستند.
عراقچی: اعضای برجام تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را بلا اثر دانستند
آفتاب‌‌نیوز :

سید عباس عراقچی در وین در گفت وگو با خبرنگاران حاضر در هتل محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: همان طور که انتظار می رفت مهمترین بحث در نشست امروز مربوط به اقدام آمریکا در شورای امنیت برای بازگرداندن قطعنامه های گذشته یا به اصطلاح مکانیسم ماشه بود. اکثریت اعضای برجام که عضو دائم شورای امنیت نیز هستند، در مخالفت با قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی و نامه آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها مواضع قاطع نشان دادند.

وی ادامه داد: یک بار دیگر همه اعضای برجام تاکید کردند که آمریکا را به عنوان کشور عضو برجام و مشارکت کننده نمی شناسند و تلاش آن کشور در نیویورک را غیر قانونی می دانند و تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه را بلااثر دانستند و این پیام یکپارچه این نشست به جامعه بین الملل بود. البته جامعه بین الملل در سطح سازمان ملل نیز به این مساله اشراف دارند.

وی گفت: همچنین درباره ابعاد اقدامات احتمالی آمریکا در شورای امنیت و اقداماتی که ممکن است در آینده انجام شود در این نشست صحبت شد.

معاون ظریف تاکید کرد: از نظر اعضا، برجام دستاورد دیپلماسی است و باید حفظ شود و با هرگونه تضعیف آن موافق نیستند. آنها خواهان اجرای کامل برجام هستند و ما هم طبیعی است این انتظار را داریم. البته در زمینه اقدامات کاهشی ایران و متقابلا اجرا نشدن تعهدات اعضا در چارچوب برجام اختلاف نظر است اما تصمیم بر آن شد که درباره این موضوع بحث نشود و درباره اقدامات در شورای امنیت متمرکز شویم.

عراقچی اظهار کرد: همه اعضای برجام و قاطبه اعضا جامعه بین الملل مخالف یکجانبه گرایی و تضعیف چندجانبه گرایی آمریکا هستند و از اقدامات آمریکا شاکی هستند. آمریکا فقط از برجام خارج نشد از یونسکو، پیمان آب و هوای پاریس، بهداشت جهانی و غیر خارج شده است و این از سوی جامعه بین الملل پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد برای هماهنگی ها در ادامه مسیر ایده هایی مطرح شد. اعضای دائم شورای امنیت یک جور با هم در ارتباط هستند و سایر اعضا به شکل دیگر و ما نیز مسیرهای ارتباطی و رایزنی خود را داریم و همه مراقب هستند اراده آمریکا به روند اجرای برجام و نیز بر روابط بین الملل تحمل نشود.

معاون وزیر امور خارجه درباره دیدارش با گروسی گفت: یکی از بحث ها در نشست کمیسیون درباره همکاری ایران و آژانس بود و همه از اینکه دو طرف موفق شدند راه حلی را مورد توافق قرار دهند از آن به عنوان تحول مثبت یاد کردند. و به نوعی بر این اعتقاد بودند که آمریکا را در شورای امنیت این توافق خلع سلاح کرد. همچنین لازم بود با آقای گروسی دیداری دیگر در ادامه مذاکرات تهران و توافقی که امضا شد، داشته باشم و روابط ما به یک رابطه عادی و معمولی بازگردد.

وی ادامه داد: خواسته های ما برآورده شده است و آژانس هم راضی است و گام های بعدی را مرور کردیم. فهم جدیدی میان دو طرف ایجاد شده و امیدواریم دو سه موضوع مطرح را که داریم همکاری می کنیم به سرعت حل و فصل کنیم و رابطه عادی با آژانس را شاهد باشیم.

وی درباره اظهارات نماینده چین درباره همکاری با روسیه در قالب اینستکس گفت: اینستکس راه کار اروپایی بود الان دو سال است که از شروع این ایده گذشته و وجود درد و اولین تبادل مالی انجام شد و چندتای دیگر هم در دستور کار است اما واقعیت این است که بسیار کمتر از انتظارات ما موثر بوده و اروپایی ها هم این را قبول دارند.

یکی از ایده ها این است که اینستکس را به روی چین و روسیه باز کنند. دیگر اینکه سهام داران را بیشتر کنند و موانع اداری را رفع کنند و اگر بتوانند منابع مالی جدید برای آن تعریف کنند. ما امیدواریم به این مرحله برسد البته اتکا و اعتماد به این ساز و کار نداریم و سیستم تجاری و بازرگانی کشور به روش های که بلدیم کارش را ادامه می دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
قبل از اینکه حرف بزنی بر جام رو بخون تا سی ام ضایع نشی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین