کد خبر: ۶۶۹۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

جنجال اظهارات ترامپ درباره سربازان کشته‌شده آمریکایی

دونالد ترامپ با موج جدیدی از انتقادها نسبت به اظهاراتش درباره سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ روبرو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این سخنان را تکذیب کرده اما نشریه آتلانتیک و همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس به طور مستقل سخنان او را منتشر کرده‌اند که طی آن رئیس جمهوری آمریکا سربازان کشته شده در جنگ جهانی را "بازندگان" خوانده است.

روز جمعه (چهارم سپتامبر) همزمان با تکذیب این اظهارات از سوی ترامپ، وزیر دفاع آمریکا هم گفت رئیس جمهوری "بالاترین احترامات" را برای ارتش آمریکا قایل است. با وجود این، چند کانون سربازان سابق ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌هایی به شدت از ترامپ انتقاد کرده‌اند.

جنجال اظهارات ترامپ درباره سربازان کشته‌شده آمریکایی

ووت‌وتس، موسسه ترقی‌خواه آمریکایی ویدیویی از اعضای خانواده سربازان کشته شده در جبهه جنگ منتشر کرد که یکی از آنها می‌گوید: "تو چه می‌دانی فداکاری و از جان گذشتگی چیست؟"

پال ریکوف، از انجمن سربازان سابق جنگ‌های عراق و افغانستان در توییتر نوشت: "چه کسی واقعا از انتشار این اظهارات شگفت‌زده شد؟"

هم‌زمان تحلیلگران در رسانه‌های آمریکا می‌گویند این ماجرا می‌تواند به دونالد ترامپ ضربه بزند آن هم در جایی که او به رای نظامیان برای پیروزی در انتخابات آتی نیاز مبرم دارد.

مجله آتلانتیک در گزارشی نوشت، ترامپ در سال ۲۰۱۸ بازدید از یک قبرستان سربازان آمریکایی در خارج از پاریس را لغو کرد و گفت که "این قبرستان پر از بازندگان است." این ادعاها از آن زمان توسط دو مقام ارشد نظامی در گزارشی در خبرگزاری آسوشیتدپرس تأیید شده است.

اما رئیس جمهوری آمریکا در یک توییت این ادعاها را "ساختگی و خبر جعلی" دانسته است.

ترامپ در سفر خود به فرانسه در سال ۲۰۱۸ بازدید از قبرستان آمریکایی آیز-مارن را لغو کرد و در آن زمان کاخ سفید دلیل این امر را آب و هوای "نامناسب" اعلام کرد. با این حال چهار منبع به مجله آتلانتیک گفتند که ترامپ ایده بازدید را رد کرد زیرا باران موهای او را آشفته می‌کرد و او احترام گذاشتن به کشته‌شدگان جنگ را مهم نمی‌دانست.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در کنار موج انتقادی که علیه ترامپ شکل گرفته، جو بایدن، رقیب او و نامزد حزب دموکرات گفته این اظهارات نشان می‌دهد که دونالد ترامپ برای رهبری این کشور "صلاحیت" ندارد.

او گفت: "اگر این گزارش‌ها درست باشد که با در نظر گرفتن اظهارات دیگر دونالد ترامپ به نظر می‌رسد درست باشد، این یک افتضاح کامل است."

تمی داکورس، سناتور دموکرات که خود مجروح جنگی است و دو پایش را در جنگ عراق از دست داده است، گفت دونالد ترامپ "دوست دارد ارتش آمریکا را فقط در جهت خودخواهی خود به خدمت بگیرد."

اما ترامپ قویا این گزارش‌ها را رد کرده و آن را "خبر جعلی" رسانه‌های مخالف خودش خوانده است.

او گفت: "با آن همه کاری که من برای ارتش کرده‌ام که هیچ کسی نکرده، بودجه ارتش را افزایش داده‌ام، حقوق سربازان را بالا برده‌ام، این که من درباره ارتش و قهرمانان جنگ سخنی منفی گفته باشم حتی قابل تصور هم نیست... این یک قضیه ننگین است که یک مجله، یک مجله افتضاح به بار آورده است."

دونالد ترامپ قبلا هم به خاطر اظهاراتش در مورد کهنه‌سربازان آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته بود. او در سال ۲۰۱۵ قهرمانی جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه را که در جریان جنگ ویتنام اسیر شده بود، زیر سوال برد.

او در مصاحبه‌ای در این باره گفت: "من افرادی را که اسیر نشده‌اند، دوست دارم."

گفته می‌شود ترامپ در طول جنگ ویتنام پنج بار معافیت از اعزام به جنگ ویتنام دریافت کرده است؛ چهار مورد به دلایل آکادمیک و یک مورد به دلیل مشکل در پاشنه پای خود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین