کد خبر: ۶۷۰۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

"نیروهای کانادا از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ در عربستان مستقر هستند"

پایگاه خبری "دیسدنس وویس" از تبانی نظامی محرمانه میان عربستان و کانادا پرده برداشت و افشا کرد، نیروهای نظامی این کشور از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ در عربستان مستقر بوده و همچنان نیز در این کشور سرکوبگر حضور دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

این پایگاه خبری در گزارشی از پژوهشگر آنتونی وتون آورده است: "از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون گروهی از سربازان کانادایی زیر نظر آمریکا در یکی از پایگاه‌های هوایی عربستان با هواپیماهای جاسوسی "آواکس" کار می‌کنند.

نیروهای مستقر در پایگاه هوایی "شاهزاده سلطان" نزدیکی ریاض نمونه‌ای دیگر از رابطه نظامی کانادا با عربستان مستبد و متخاصم است. کشتی‌های کانادا در گشت‌های چندملیتی با همتایان سعودی خود در منطقه مشارکت دارند، کانادا خلبانان سعودی را در پایگاه‌های آلبرتا و ساسکاچوان (دو استان در کانادا) آموزش می‌دهد، شرکت CAE که مقرش در مونترآل کانادا قرار دارد هم خلبان‌های سعودی را در چندین مناطق آموزش داد و اسلحه‌ها و خودروهای زرهی ساخت کانادا به رژیم سلطنتی مستبد منتقل شد.

طبق اطلاعات به دست آمده، استقرار نیروهای کانادایی در عربستان از ۲۷ فوریه ۲۰۰۳، چهار هفته قبل از جنگ عراق تحت رهبری آمریکا شروع شد و تقریبا مسلم است که این نیروهای مستقر در ریاض برای حمایت از جنگ و اشغالگری آمریکا اعزام شده‌اند.

همچنین نمونه دیگر از همدستی کانادا در جنگی که اتاوا ظاهرا با آن مخالفت کرد این است که اخیراً گزارش شد آژانس‌های اطلاعاتی کانادا اختلاف خود را با گزارش‌های سیاسی سازمان اطلاعات آمریکا در مورد عراق پنهان کردند.

کانادا به طرق مختلف از جنگی که آمریکا در عراق رهبری کرد، حمایت کرد. ده‌ها تن از نیروهای کانادایی در یگان‌های آمریکایی که در عراق جنگیدند، ادغام شدند. اتاوا به جنگنده‌های آمریکا در مسیرشان به عراق سوخت رسانی کرد. خلبانان کانادایی در ماموریت آموزش شرکت داشتند و سه ژنرال این کشور بر ده‌ها هزار نیروی بین‌المللی در عراق نظارت داشتند. کمک‌های کانادا در حمایت از سیاست آمریکا به عراق سرازیر شد و با توجه به اینکه کشتی‌های کانادا رهبری تلاش‌های ممنوعیت دریایی روبروی سواحل عراق را برعهده داشت، اتاوا این نظر قانونی را داشت که به لحاظ فنی در وضعیت جنگی با عراق بود.

کانادا با وجودی که تظاهر کرد حامی جنگ عراق نیست، به دلایلی که به انتخاباتی برمی‌گردد که در آن زمان در اتاوا برگزار می‌شد، محرمانه از این جنگ حمایت کرد و پنجمین یا ششمین حامی بزرگ این جنگ بود که آمریکا در عراق به راه انداخت.

استقرار نیروهای کانادا در عربستان، رابطه نظامی با این کشور و جنگ در خاورمیانه را روشن می‌کند و تناقض سیاست خارجی کانادا را که مدعی خیرخواهی است، نشان می‌دهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین