کد خبر: ۶۷۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

آیا علائم کرونا و آنفلوآنزای فصلی در کودکان متفاوت است؟

با نزدیک شدن به فصل پاییز، بیمارستان‌های کودکان شاهد کودکان مبتلابه آنفلوآنزای فصلی نوع A و نوع B هستند. همزمانی آنفلوآنزا و کووید-۱۹ تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر و پیشگیری از کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به دلیل کمبود اطلاعات منتشرشده که به‌طور مستقیم ویژگی‌های بالینی کودکان مبتلابه کووید-۱۹ را با آنفلوآنزای فصلی مقایسه کند، محققان بیمارستان ملی کودکان ایالات متحده تصمیم به انجام مطالعه بر اساس داده‌های سابق از این بیماری‌ها با دو گروه مختلف گرفتند.

به گزارش مدیکال نیوز، این مطالعه که در مقاله‌ای تحت عنوان "مقایسه ویژگی‌های بالینی کودکان مبتلابه کووید-۱۹ ایالات‌متحده با آنفلوانزای فصلی نوع A و B " منتشرشده است، ازنظر آماری تفاوت معنی‌داری در میزان بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و استفاده از دستگاه تنفسی بین دو گروه نشان نداده است.

آیا علائم کرونا و آنفلوآنزای فصلی در کودکان متفاوت است؟

محقق اصلی این تحقیق، دکتر شیوان سونگ اظهار کرد: از دیگر یافته‌های غیرمنتظره این بود که بیشتر بیماران مبتلابه کووید-۱۹ نسبت به مبتلایان به آنفلوانزای فصلی در هنگام تشخیص، تب، سرفه، اسهال یا استفراغ، سردرد، بدن‌درد یا درد قفسه سینه گزارش کردند.

دکتر سونگ، مدیر مرکز کنترل عفونت و اپیدمیولوژی ملی کودکان از سال ۲۰۰۷ تاکنون و استاد امراض اطفال در دانشکده پزشکی و علوم سلامت جورج واشنگتن می‌گوید: " انتظار چنین نتایجی را با جمع‌آوری داده‌ها نداشتم و مدت‌زمان زیادی طول کشید تا بر اساس داده‌ها متقاعد شوم. "

با توجه به اینکه درباره کووید-۱۹ موارد ناشناخته زیادی وجود دارد، کشف محققان در مورد این‌که کودکان مبتلابه این بیماری در زمان تشخیص علائم بیشتری دارند، یافته‌ای ارزشمند است.

دکتر سونگ می‌گوید: "این مورد از دیدگاه پیشگیری و برنامه‌ریزی نشانه خوبی است. همیشه بر تشخیص زودهنگام و قرنطینه زودهنگام کووید-۱۹ تاکید می‌کنیم. داشتن تصویر بالینی به پزشکان کمک می‌کند تا بیماران با علائم ویروس کرونا را تشخیص دهند."

این مطالعه شامل ۳۱۵ کودک مبتلابه کووید-۱۹ تایید شده آزمایشگاهی بین ۲۵ مارس ۲۰۲۰ و ۱۵ مه ۲۰۲۰ و ۱۴۰۲ کودک از اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۶ ژوئن ۲۰۲۰ با آنفلوآنزای فصلی تشخیص داده‌شده توسط آزمایشگاه در مرکز ملی کودکان بود. بیماران بدون علامت که آزمایش کووید-۱۹ را در قبل از پذیرش یا غربالگری قبل از آن داشتند از مطالعه خارج شدند.

از ۳۱۵ بیمار که آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند، ۵۲ درصد مذکر بودند و سن متوسط ‌آن‌ها ۸.۴ سال بود. از این بیماران، ۵۴ نفر (۱/۱۷ درصد) در بیمارستان بستری شدند، ۱۸ نفر (۷/۵ درصد) در بخش مراقبت ویژه (ICU) و ۱۰ نفر (۲/۳ درصد) تحت درمان با دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور قرار گرفتند.

از بین ۱۴۰۲ بیمار که ازنظر آنفلوآنزا A یا B مثبت بودند، ۵۲ درصد مذکر، سن متوسط آنان ‌۳.۹ سال بود و ۲۹۱ نفر (۲۱.۲ درصد) در بیمارستان بستری شدند. ۱۴۳ نفر آنفلوآنزای A و ۱۴۸ نفر به آنفلوآنزای B مبتلا بودند. ۹۸ بیمار (۷ درصد) در ICU پذیرفته شدند و ۲۷ نفر (۱.۹ درصد) از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کردند.

این مطالعه تفاوت کمی در سن کودکان بستری مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به بیماران بستری آنفلوآنزای فصلی را نشان داد. بیماران بستری با کووید-۱۹ دارای سن متوسط ‌۹.۷ سال در مقایسه با بیمارانی که با آنفلوانزای فصلی بستری‌شده‌اند و سن متوسط ‌آن‌ها ۴.۲ سال بود.

در هر دو گروه، بیشترین علائم گزارش‌شده در زمان تشخیص تب و به دنبال آن سرفه بود. نسبت بیشتری از بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به بیماران بستری با آنفلوآنزای فصلی تب (۷۶ درصد در مقابل ۵۵ درصد)، سرفه (۴۸ درصد در مقابل ۳۱ درصد)، اسهال یا استفراغ (۲۶ درصد در مقابل ۱۲ درصد)، سردرد (۱۱ درصد در مقابل ۳ درصد)، بدن‌درد / دردعضله (۲۲ درصد در مقابل ۷ درصد) و درد قفسه سینه (۱۱ درصد در مقابل ۳ درصد) گزارش کردند.

بیشتر بیماران بستری با کووید-۱۹ نسبت به بیماران مبتلابه آنفلوآنزای فصلی، گلودرد یا گرفتگی (۲۲ درصد در مقابل ۲۰ درصد) و تنگی نفس (۳۰ درصد در مقابل ۲۰ درصد) گزارش‌ کردند، اما تفاوت‌ها ازنظر آماری معنی‌دار نبودند.

طی دوره مطالعه، محققان پس از تعطیلی مدارس محلی در اواسط ماه مارس و اجرای طرح خانه‌نشینی برای مقابله با گسترش کووید-۱۹ در جامعه، متوجه کاهش ناگهانی موارد ابتلا به آنفلوآنزا در مرکز ملی کودکان شدند.

دکتر سونگ می‌گوید: تاثیر تعطیلی مدارس بر شیوع کووید-۱۹ در میان کودکان، زمینه بعدی مطالعه گروه تحقیقاتی وی است.

وی ادامه داد: "ما می‌خواهیم تاثیر کمّی تعطیلی مدارس را ارزیابی کنیم تا بتوانیم تعیین کنیم که تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی در کاهش انتقال کووید-۱۹ و فشار کمتر بر سیستم بهداشتی درمانی تا چه اندازه مفید است. "

دکتر سونگ از اعضاء جامعه می‌خواهد در درجه اول آرامش خود را حفظ کرده و قوی باشند.

وی گفت: ما هرروز چیزهای جدید و ارزشمندی در مورد این ویروس می‌آموزیم که به‌نوبه خود مراقبت از بیماران را بهبود می‌بخشد. هم‌زمانی آنفلوآنزا و کووید-۱۹ در پاییز می‌تواند به معنای افزایش بستری شدن اطفال باشد، به همین دلیل مهم است که واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، زیرا می‌تواند کمک کند حداقل یک ویروس تنفسی از گردش خون خارج شود. "

نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Network Open منتشرشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین