کد خبر: ۶۷۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۴
گزارش خبری-تحلیلی آفتاب

نگرانی حامیان دولت از طرح شعار «نجات ملی»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب -یونس زرتاک: روزنامه‌های «کیهان» و «رسالت» در سرمقاله‌های شماره روز سه‌شنبه 29 آبان‌ماه خود نسبت به طرح شعار «نجات ملی» از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس واکنش نشان دادند و با طرح نگرانی‌های خود در این‌زمینه، تلاش کردند میان نیروهای اصلاح‌طلب اختلافاتی را تصویر کنند.

روزنامه «رسالت» دراین‌باره نوشت: اخيرا برخى ازگروه‌هاى افراطى دوم خرداد با طرح شعار «نجات ملي» عملا وارد فاز اشتباهى شده‌اندکه در دوم خرداد 76 يک بار از اين سوراخ گزيده شده بودند.

این روزنامه در ادامه این پرسشها را مطرح کرد که «انگيزه پنهان پس اين شعار چيست؟ بحرانى جلوه دادن وضعيت کشور و پرستيژ منجى به خود گرفتن چه پيامدى مى‌تواند براى اين گروه‌ها داشته باشد؟ آيا طراحان اين شعار تخريبى انديشيده‌اند که روزى جعبه سياه انتخابات مجلس هشتم براى مردم بازخوانى مى‌شود وهمان بيمارى اى که در چند دور گذشته به آن مبتلا شده‌اند، مجددا تکرار خواهد شد؟ آيا افراطيون حاضرند هزينه رويگردانى اقبال عمومى از جريان دوم خرداد را بپردازند؟».

رسالت افزود: طرح اين شعار بار ديگر راى‌دهندگان را نسبت به دوم خردادى‌ها بى‌اعتماد مى‌سازد. اعتداليون جبهه دوم خرداد به صراحت و کرات اعلام کرده‌اند کشور در شرايط ويژه قرار ندارد. اين موضوع توسط برخى ازجمله کروبى ،انصارى و... در چند روز گذشته بارها مورد تاکيد واقع شده است. مضاف بر اينکه فحول دوم خرداد با وقوف بر قابليت‌هاى اين جريان طرح شعار منجى را چيزى جز شکست محتوم قلمداد نمى‌کنند.

در پایان این سرمقاله، توصیه‌ای هم به طیفی از اصلاح‌طلبان شده است:«گروه‌هاى معتدل دوم خردادى نبايداجازه دهند پس از انتخابات وقتى جعبه سياه رقابت‌ها باز مى‌شود افکار عمومى بار ديگر شاهد دو رويى‌هاى استراتژيکى باشد که حتى بازى‌ با منافع وامنيت ملى را به بهاى تصاحب چند صندلى در مجلس مجاز مى‌شمارد».

اما «کیهان» هم در یادداشت‌روز خود با عنوان «پدرخوانده‌ها و شرایط ویژه» نوشت: پدرخوانده ‌ا مدتهاست مانند كسي كه روي آتش ايستاده يا كك به جانش افتاده باشد، با هيجان تمام هشدار مي‌دهند شرايط كشور ويژه و بحراني است، اوضاع خطرناك است، مملكت در كام خطر است و بايد با شعار نجات ملي، «ائتلاف گسترده براي نجات كشور» تشكيل داد.

کیهان تاکید دارد: آنها كه با همه سوءاستفاده‌ها، نه به هاشمي رفسنجاني رحم كردند و نه به خاتمي و كروبي، حالا ادعا مي‌كنند كه بايد حتي از جبهه اصولگرا هم يارگيري كرد.

در ادامه این سرمقاله آمده است: بيراه نمي‌گويند پدرخوانده‌ها. آنها شامه تيزي دارند و تجربه‌اي طولاني. خوب فهميده‌اند كه وضعيت قرمز است. اما وضعيت بحراني براي آنهاست نه براي ملت و كشور. با اين وجود بايد مثل هميشه محملي بسازند و سپر بلايي بچينند از كشور و ملت و رجال سياسي، شايد اين بار هم از خطر بجهند.

سابقه طرح شعار «نجات ملی» و «شرایط ویژه» از سوی منتقدان دولت
گفتنی است پیش از این، «عبدالواحد موسوی لاری» رییس شورای سیاستگذاری ائتلاف اصلاح‌طلبان در اولین گردهمایی رؤسای استانی و اعضای این ستاد گفته بود: شرایطی كه كشور ما به خصوص در حوزه مدیریتی كشور دارد، شرایط ویژه‌ای است هم در تعامل با خارجی‌ها و هم در سیاست‌های داخلی و هم برنامه‌هایی كه باعث شده است حتی نزدیك‌ترین افراد به مدیران اجرایی، امروز به این نتیجه برسند كه پاره‌ای از تصمیم‌گیری‌ها اشتباه بوده است. آنچه در كشور ما رخ می‌دهد و آینده‌ای كه در پیش روی كشور ما است ضرورت ائتلاف را تكلیف كرده است، اینكه اكثریت احزاب اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده‌اند كه باید ائتلاف كنند، احساس مسئولیت درستی است كه به آینده دارند. [اینجا]

در همین گردهمایی، «سید محمد خاتمی» رییس جمهور سابق كشورمان تاكید كرده بود:« هدف اصلاح‌طلبان تنها جذب رای نیست بلكه خدمت به كشور است؛ كشور ما در معرض تهدیدهای بزرگی است و متاسفانه نگرانی جدی وجود دارد كه با مشكلات بزرگتری روبرو شود». [اینجا]

همچنین، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت خاتمی پیشنهاد کرده بود: «ائتلافی فراتر از جناح اصلاح‌طلب و متشکل از همه دلسوزان نظام اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان تحت عنوان ائتلاف برای نجات کشور تشکیل شود.» عبدالله رمضان‌زاده در پی اظهارات سیدمحمد خاتمی در گردهمایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و دلیل این هشدار وی نسبت به وجود خطرهای بزرگ برای کشور به خبرنگار سیاسی آفتاب گفته بود: «همه کسانی که دستی در اطلاعات و اخبار خارج از کشور دارند و از ماجراها مطلع هستند این نگرانی را به شکل عمیق دارند. پیش از این آقای هاشمی در این باره هشدار داد. امروز آقای خاتمی و هرازگاه دیگران در این باره سخن گفته‌اند». [اینجا]

«عبدالله ناصری» سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاسی آفتاب از طرح شعار «نجات ملی» از سوی این جناح خبر داده بود:« شعار یا شعارهای ملی ائتلاف مبتنی بر همان اصول کلی برنامه‌ها که در راستای خروج از بحران ملی و بین‌ المللی است و در این رهگذر شعار «نجات ملی»‌می‌تواند قابل تامل باشد. برای اصلاح‌طلبان نجات کشور و خروج از بحران‌ها جدی فعلی بسیار مهم‌تر از صرف پیروزی در انتخابات است». وی درعین‌حال افزوده بود:« نگاه ما به مساله هسته‌ای همانست که در دولت اصلاحات و شورای عالی امنیت ملی آن زمان تعقیب می‌شد. یعنی تامین مصالح و منافع ملی. البته توجه داشته باشید اصلاح‌طلبان بی‌توفیقی دو سال گذشته دولت نهم را که نتوانست مانع تصویب دو قطعنامه در شورای امنیت شده دستاویزی برای تبلیغات و پیروزی در انتخابات قرار نمی‌دهند و به مساله هسته‌ای به عنوان موضوع انتخاباتی نگاه نمی‌کنند». [اینجا]

البته علاوه بر اصلاح‌طلبان، جریان‌های اعتدالی نیز بارها بر ویژه بودن شرایط کنونی کشور و اهمیت انتخابات آتی در رفع این بحران تاکید کرده‌اند. پس از آنکه بارها، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر حسن روحانی بر این موضوع انگشت گذاردند، دکتر «محمد باقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در مقاله‌ای تشریح کرد که «چرا شرایط کشور ویژه است؟». [اینجا]

حتی، حجت‌الاسلام کروبی دبیرکل حزب اعتمادملی که ظاهرا رسانه‌های راستگرا بر مبنای یک جمله ایشان، اختلاف‌افکنی تازه میان منتقدان دولت را در پیش گرفته‌اند، گرچه عبارت «شرایط ویژه» را دقیق نمی‌داند، اما در مورد حساس و خطرناک بودن وضعیت کنونی با دیگر اصلاح‌طلبان همصداست. کروبی دیروز گفته بود:« شرایط کشور خطرناک و حساس است ولی اینکه بگوییم شرایط ویژه است، اینگونه نبوده. حرکت‌هایی وجود دارد که باید از آنها غافل نشویم». [اینجا]

با توجه به این سوابق، مشخص نیست رسانه‌های جناح راست بر چه مبنا سعی در نشان دادن دوگانگی در مواضع منتقدان دولت در عرصه سیاست‌خارجی و پرونده هسته‌ای دارند و روی اسب کدام «اصلاح‌طلب معتدل» شرط بسته‌اند؟ به نظر می‌رسد این رسانه‌ها بهتر است به جای کشف «پدر خوانده‌ها» و القای اختلاف در مواضع منتقدان، کمی در پی یافتن راه‌حلی منطقی و همسو در مساله هسته‌ای میان مسؤولان باشند تا به قول مهندس باهنر، به مرحله «بن‌بست» میان آقایان لاریجانی و احمدی‌نژاد نرسند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین