کد خبر: ۶۷۱۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

نقش رانندگان تاکسی در قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا

محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه تحقیقات سلامت توصیه می‌کنند رانندگان تاکسی حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. ضدعفونی مکرر دست‌ها و سطوح پرتماس، عدم استفاده از پول نقد تا حد امکان، استفاده از جداکننده‌های پلاستیکی برای جداکردن فضای بین راننده و مسافرین، اجباری کردن استفاده از ماسک توسط مسافران و سوار کردن فقط دو نفر در صندلی عقب تاکسی ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :

ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به دلیل تردد بالای مسافران، به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شوند و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به مبتلا شدن بیشتر مسافران و رانندگان تاکسی و در نهایت سایر شهروندان به این بیماری منجر شود. در چنین شرایطی رعایت اصول ایمنی می‌تواند رانندگان وسایل نقلیه عمومی را در برابر خطر ابتلا به ویروس کرونا حفظ نماید.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه تحقیقات سلامت با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که رانندگان تاکسی چه اقداماتی انجام دهند تا به کووید-۱۹ مبتلا نشوند؟

نقش رانندگان تاکسی در قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا

طبق شواهد موجود، استفاده از ماسک توسط مسافران و رانندگان تاکسی برای جلوگیری از شیوع ویروس اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه مشخص شده نسبتی از افراد آلوده به ویروس فاقد علامت هستند، استفاده فراگیر از ماسک امری ضروری است. در برخی از کشورها، سازمان‌های مربوط به تاکسیرانی، ضدعفونی‌کننده دست، اسپری ضدعفونی سطوح و ماسک در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌دهند.

گندزدایی و ضدعفونی کردن تاکسی‌ها به صورت روزانه و همچنین توزیع ماسک و تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بخشی از خدمات این سازمان‌ها است. در صورتی که چنین خدماتی وجود نداشته باشد، رانندگان به صورت شخصی وسائل حفاظتی را تهیه می‌کنند.

علاوه بر رانندگان تاکسی‌ها، خود مسافران نیز باید فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا مانع از شیوع ویروس کرونا شوند. در همین راستا، استفاده از پوشش‌های پلاستیکی مخصوص می‌تواند فضای بین راننده و مسافران را از هم جدا کند. این جداکننده‌های پلاستیکی باعث می‌شود اگر راننده یا مسافران عطسه و سرفه کنند قطرات تنفسی به سمت سایرین منتشر نشود و بیشتر از همه می‌تواند رانندگان را محفوظ نگه دارد.

همچنین، مناسب است از سوار شدن کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و یا دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری شود. یکی از موارد پیشنهادی، سوار نکردن بیش از دو مسافر در صندلی عقب خودرو است که می‌تواند در پیشگیری از شیوع کرونا موثر باشد.
به طور کلی نکاتی که رانندگان تاکسی‌ها باید رعایت کنند، به شرح زیر است:
- در صورت داشتن تب و سرفه سر کار نروند؛
- هنگام کار و حضور مسافر در تاکسی، از ماسک استفاده کنند؛
- در صورت امکان از دستکش لاتکس استفاده کنند؛
- هرگز صورت خود و به خصوص چشم‌ها و بینی را با دست‌های آلوده لمس نکنند؛
- هر روز و به صورت مکرر تمام سطوح پر تماس تاکسی به خصوص دستگیره‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده یا الکل ۷۰ درصد، ضد عفونی کرده و در صورت لزوم ضدعفونی‌کننده را در اختیار مسافرین نیز قرار دهند؛
- تا حد امکان از گرفتن اسکناس و سکه و تحویل آن به مشتری خودداری کنند؛
- دست‌های خود را به طور مکرر بشویند.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ از آنجا که تاکسی‌ها به دلیل تردد بالای مسافران به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شوند، رعایت نکات بهداشتی برای رانندگان تاکسی امری ضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین