کد خبر: ۶۷۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

گوشی های هوشمند و خطراتی که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند!

در این ایام که با آغاز سال تحصیلی جدید، همچنان محوریت آموزش و پرورش رسمی در مدارس کشور بر بستر فضای مجازی است لذا ضرورت آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش آموزان و خانواده ها بیش از گذشته احساس می شود.
گوشی های هوشمند و خطراتی که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند!
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی خیامی، کارشناس ارشد حرکات اصلاحی با تاکید بر اینکه ثبات و سکون بیش از ۱۷دقیقه در هر نوع مفصلی به ویژه مفاصل گردنی به تدریج باعث بروز سازگاری های مضر و تغییرات ساختار مفصلی می شود، تصریح کرد: دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلیل قدرت عضلانی کمتر نسبت به افراد بزرگسال به مراتب بیشتر در معرض آسیب مفاصل گردنی هستند لذا اولیا، دانش آموزان و همچنین نظام آموزشی باید در این خصوص آموزش های لازم را دریافت کنند تا از بروز ناهنجاری های احتمالی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه ضعف عضلات گردنی در افراد کم سن و سال باعث می شود مفاصل گردنی فشار بیشتری را متحمل شوند، چون در بافت استخوانی کودکان به صورت کامل کلسیفیکاسیون» یابه اصطلاح رسوب کلسیم صورت نگرفته و برخی بافت های استخوانی حالت غضروفی دارند منجر به پر ریسک تر شدن می شود.

خیامی اظهار کرد: کاربران گوشی های هوشمند به صورت میانگین گردن خود را تا زاویه ۴۸درجه به جلو خم می کنند که این کار نیرویی معادل ۲۲۰ نیوتون را به دیسک، ستون فقرات و مهره های گردن وارد می کند که به دلیل حجم و جرم کمتر مهره های گردنی در مقایسه با سایر مهره های ستون فقرات این نیروی ۲۲۰نیوتنی باعث تخریبو آسیب مهره های گردنی می شود.

این کارشناس یکی از ناهنجاری های محتمل در استفاده نادرست از تلفن همراه را عارضه »سر به جلو« عنوان و خاطرنشان کرد: این عارضه باعث قرار گرفتن سر در موقعیتی جلوتر از تن می شود که به دلیل مرتبط بودن ساختار های مختلف بدن با یکدیگر، این اختلالات در سر به ستون فقرات، شانه و اندام های فوقانی منتقل می شود.

وی ادامه داد: از دیگر ناهنجاری های شایع در استفاده تلفن همراه را می توان به عارضه »شانه گرد« اشاره کرد که در آن شانه به سمت جلوحرکت و به سمت قدام چرخش پیدا می کند که می تواند منجر به اختلال در سیکل های تنفسی، کاهش حجم ریه و کاهش کنترل عصبدهی در اندام فوقانی شود.

خیامی با بیان اینکه بهترین درمان در حوزه حرکات اصلاحی پیشگیری است، خاطرنشان کرد: کاربران گوشی های هوشمند می توانند با اقدامات ساده ای نظیر جلوگیری از ثبات گردن در یک حالت برای مدت طولانی و همچنین تنظیم ارتفاع مناسب برای گوشی به صورتی که دقیقا مقابل صورت قرار گیرد و نیز مدیریت میزان استفاده از تلفتن همراه به صورت قابل ملاحظه ای از بروز ناهنجاری های ناشی از استفاده نا درست از تلفن همراه جلوگیری می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین