کد خبر: ۶۷۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

چند درصد جامعه ایرانی مصرف‌کننده دائمی موادمخدر هستند؟

یک روانشناس تربیتی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معادل سه درصد جامعه درگیر اعتیاد شده و مصرف کننده دائمی هستند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تفننی مصرف می کنند.
چند درصد جامعه ایرانی مصرف‌کننده دائمی موادمخدر هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر "علی روحی" درباره مصرف موادمخدر در جامعه اظهار کرد: از ده ها سال قبل دنیا تلاش می کند تا بحث مواد مخدر را از عرضه تا مصرف کاهش بدهد اما نتوانسته این مسئله را به صفر برساند.

وی افزود: در ایران نیز در پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد مخدر فعالیت های مختلفی صورت می گیرد و مقام معظم رهبری همه دستگاه ها را موظف کردند در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.

روحی با اشاره به اینکه طرح "یاریگران زندگی" توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با هدف همگانی کردن فعالیت های پیشگیری به اجرا در آمده، تصریح کرد: ایجاد حس مسئولیت در میان مردم و گروه های مختلف اجتماعی به منظور پیشگیری در محیط های هدف در طرح یاریگران دنبال می شود و از طرح های اجتماع محور است و در دنیا کار و نتیجه مثبتی از آن دیده شده است.

این روانشناس تربیتی با بیان اینکه نتیجه موردنظر اجرای این طرح زندگی توام با سلامتی، نشاط و امید به آینده عاری از مواد مخدر و اعتیاد است اظهار کرد: سرمایه انسانی از سرمایه های مهم برای رشد یک کشور است و طرح یاریگران زندگی در سه سطح پیشگیری از اعتیاد، درمان و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان اجرا می شود.

روحی تصریح کرد: همه تلاشمان را انجام می دهیم اولین مصرف اتفاق نیفتد و وظیفه همه دستگاه هاست و باید هر کدام با تکنیک هایی که آموزش می بینند، تلاش کنند که اولین مصرف مواد اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد خانواده های ما پاک هستند، بیان کرد: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معادل سه درصد جامعه درگیر اعتیاد شده و مصرف کننده دائمی هستند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تفننی مصرف می کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بیش از ۷۰ میلیون نفر جامعه پاک است و اگر همه تلاش و برنامه را بگذاریم این افراد سالم بمانند، از موفق ترین طرح هاست زیرا پیشگیری در همه بخش ها مقرون به صرفه و موجب ارتقاء سلامت اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه اعتیاد دغدغه خیلی از افراد نیست و منتظر هستند امداد غیبی این آسیب را حذف کند تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها فرزند خود را رها کرده و امید دارند مدرسه، جامعه و ... او را حفظ کند. باید اولویت اول خانواده ها پیشگیری از اعتیاد باشد و در خانواده ای که اختلاف وجود دارد و مدیریت نیست، مشکل پیش می آید و دلایل آسیب اعتیاد در سبک فرزندپروری و تربیت است.

روحی با اشاره به اینکه هزینه پیشگیری بسیار کمتر از آسیب های بعد از اعتیاد فرد است، تصریح کرد: ما مشکل مالی نداریم و دولت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی هزینه زیادی می کند این در حالی است که نیاز به پول زیادی نداریم و به عنوان مثال اگر یک دهم سرمایه گذاری در ورزش حرفه ای را در اعتیاد و پیشگیری می آوردیم، در ورزش حرفه ای موفق تر بودیم اما دغدغه نیست.

این روانشناس تربیتی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد اعتبارات شورای مبارزه با مواد مخدر در پیشگیری از اعتیاد و فرهنگسازی هزینه می شود و هیچ وقت در تامین این اعتبار کوتاهی نشده اما پیشگیری از اعتیاد با اعتبار دولتی حل نمی شود.

وی تاکید کرد: باید همه افراد جامعه به کمک بیایند و هر کس از جمله پدر، مادر، معلم و ... بداند چه کمکی در زمینه پیشگیری از اعتیاد می تواند انجام بدهد و یکی از جاهائی که هر فرد می تواند کمک و حتی نذر کند، حوزه پیشگیری از اعتیاد است اما هنوز این مسئله به باور اجتماعی تبدیل نشده است.

روحی با اشاره به اینکه خیّران می توانند در این زمینه همکاری داشته باشند، عنوان کرد: مردم باید پای کار باشند و نباید بی تفاوت باشیم. همه ما مسئول هستیم و هر کاری از دستمان بر می آید، باید انجام بدهیم که آن موقع می توانیم بگوییم پیشگیری از اعتیاد همگانی شده و باید دغدغه همه کاهش مصرف مواد مخدر باشد.

وی در ادامه درباره صیانت از بهبودیافتگان اعتیاد بیان کرد: افراد زیادی برای درمان اعتیاد اقدام می کنند اما مشکل اصلی وابستگی روانی به مواد است که تا پایان عمر همراه فرد است و تمایل به مصرف می ماند و باید عوامل متعددی دست به دست هم بدهند تا فرد در درمان بمانند.

این روانشناس تربیتی با اشاره به اینکه مواد مخدر موجب تغییرات مغزی در فرد می شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین کارهای طرح یاریگران کمک به بهبودیافتگان است تا در درمان باقی بمانند و به جامعه برگردند و این کار با رسیدگی به نیاز آنها و مراقبت اجتماعی دنبال می شود و در این زمینه همه باید کمک کنند.

وی افزود: باید نگاهمان را نسبت به افرادی که دچار اعتیاد شده اند، اصلاح کنیم و نگرش علمی به عنوان یک انسان باشد و کمک کنیم این افراد در درمان بمانند.

روحی در بخش دیگری از سخنانش درباره استفاده دانش آموزان از تلفن همراه بیان کرد: فضای مجازی می تواند هم آسیب و هم تهدید باشد. استفاده از تلفن همراه به قوانین منزل برمی گردد و برخی قوانین قابل مذاکره است و باید متناسب با سن فرزندان خرید تلفن همراه صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پدر و مادر می توانند فضای مجازی و ساعات استفاده از تلفن همراه را مدیریت کند، گفت: تلفن همراه آسیب های مغزی زیادی برای فرزندان کمتر از دو سال و تا پنج سال دارد و اعتیادآور است و متاسفانه فرصت داده نشد خانواده ها قبل از فرزندان نسبت به این موارد آگاهی پیدا کنند.

روحی با اشاره به اینکه باید در زمان ضرورت بچه ها از گوشی استفاده کنند، گفت: برنامه شاد قابلیت اجرا روی لپ تاپ را دارد و حتما نیاز به گوشی تلفن نیست. باید استفاده از گوشی ساعت خاصی داشته باشد زیرا ساعت آموزش مشخص است و خانواده باید بیشتر در برنامه های فضای مجازی حضور پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین