کد خبر: ۶۷۲۰۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

آسوشیتدپرس: آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران بازگشته؛جهان با بی‌حوصله‌گی خمیازه می‌کشد!

آسوشیتدپرس در یادداشتی خبری-تحلیلی به قلم خبرنگار ارشد خود از مخالفت گسترده کشورهای جهان و حتی متحدان اروپایی آمریکا از احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خبر داد.
آسوشیتدپرس: آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران بازگشته؛جهان با بی‌حوصله‌گی خمیازه می‌کشد!
آفتاب‌‌نیوز :

«متیو لی» خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس در یادداشتی با عنوان : «ایالات متحده می‌گوید همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شدند اما جهان (با بی‌حوصلگی و خستگی در برابر این اقدام آمریکا) خمیازه می‌کشد» به ادعای آمریکا درباره احیای تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از جمله محدودیت تسلیحاتی پرداخت و نوشت:

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه غرب آسیا ادعا کرده و گفت: «امروز، آمریکا از بازگشت عملاَ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند».

پمپئو مدعی شد: تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم آگوست، ایالات متحده درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش، به رئیس شورای امنیت اطلاع داد. این اطلاعیه، فرایند ۳۰ روزه‌ای را آغاز کرد که منجر به بازگشت تحریم‌های پیشتر لغو شده سازمان ملل شد...این یعنی که از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود خبر داد، «کاخ سفید در نظر دارد روز دوشنبه (فردا) یک فرمان اجرایی برای تشریح چگونگی اقدام ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های احیا شده (علیه ایران) صادر کند و احتمال دارد وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری چگونگی مجازات تخطی افراد و کسب و کارهای خارجی از این تحریم‌ها را شرح دهند».

این رسانه آمریکایی بلافاصله بعد از این جمله به سراغ مخالفت‌های بین‌المللی با اقدام واشنگتن در کلید زدن مکانیسم ماشه رفت و نوشت: «اما اقدام ایالات متحده با مخالفت شدید دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مواجه می‌شود؛ اعضایی که وعده داده‌اند این اقدام را نادیده می‌گیرند».

در گزارش متیو لی آمده است: «آنها (دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل) می‌گویند که وقتی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و تحریم‌های امریکا علیه ایران را دوباره اعمال کرد، ایالات متحده حق قانونی برای کلید زدن مکانیسم بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را از دست داد».

او نوشت: «حتی قبل از بیانیه ایالات متحده (درباره ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران)، همکارانش در شورای امنیت سازمان ملل گفتند که چنین بیانیه‌ای هیچ وجهه قانونی ندارد و توانایی این کشور برای اجرای مکانیسم بازگشت را زیر سوال برده بودند. مکانیسم بازگشت یعنی اینکه تحریم‌های بین‌المللی که بر اساس توافق هسته‌ای رفع یا برداشته شده بودند، دوباره اعمال شوند و باید توسط کشورهای عضو سازمان ملل اجرا شوند؛ تحریم‌هایی که شامل مجازات ایران به خاطر غنی سازی اورانیوم در هر سطحی، فعالیت موشک بالستیک و خرید یا فروش سلاح‌های متعارف می‌شوند».

در گزارش آسوشیتدپرس می‌خوانیم: «این محدودیت‌ها یا برداشته شدند و یا طبق مفاد توافق (برجام) قرار است منقضی شوند؛ توافقی که در آن به ایران در ازای کاستن از دامنه برنامه هسته‌ای این کشور میلیاردها دلار اعطا شد».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «به طور خاص، چین و روسیه در رد مواضع ایالات متحده سرسخت بوده‌اند اما متحدان ایالات متحده هم در (مخالفت با مواضع واشنگتن) خِجِل نبوده‌اند. بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نامه فرستادند، سه کشور اروپایی مشارکت‌کننده در برجام که متعهد به آن باقی مانده‌اند و در این نامه گفتند که بیانیه ایالات متحده (درباره کلید زدن مکانیسم ماشه) "فاقد اثر قانونی است نتیجه آنکه، هر گونه تصمیم و اقدام که بر اساس این رویه یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شده باشند نیز فاقد تأثیرات قانونی خواهند بود" بنابراین این سه کشور گفتند که رفع تحریم‌های مبتنی بر توافق هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی خواهند بود».

نویسنده این گزارش ادامه داد: «مقام‌های ایالات متحده درباره نیاتشان برای تضمین اجرای تحریم‌ها سرسختانه صحبت کرده‌اند اما همچنان مشخص نیست که دولت (دونالد ترامپ) چگنه به نادیده گرفتن این تحریم‌ها پاسخ خواهد داد به ویژه نادیده گرفتن آنها از سوی متحدان اروپایی خودش که وعده داده‌اند توافق هسته‌ای را زنده نگهدارند».

او هشدار داد: «رد کامل مواضع ایالات متحده (در قبال احیای ادعایی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) می‌تواند سبب اعمال فشار به دولت شود؛ دولتی که پیش از این از چندین نهاد و ارگان‌های سازمان ملل و معاهدات خارج شده است و بیش از قبل (آمریکا) را از جامعه بین‌المللی دور کند».

خبرنگار ارشد آسوشیتدپرس ادامه داد: «در بحبوحه کارزار پر سر و صدای انتخاباتی، ترامپ در نظر دارد در سخنرانی روز سه شنبه خود برای نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع ایران بپردازد. مقام‌های (دولت ترامپ) می‌گویند که او به موضوع میانجیگری‌هایش برای توافقات بین اسرائیل و امارات عربی متحده و بحرین برای عادی سازی روابط اشاره خواهد کرد؛ توافقاتی که بخشی از هدف آن تقویت یک سنگر منطقه‌ای علیه ایران است».

به نوشته متیو لی، «ترامپ در حالی که پیشاپیش انتخابات به دنبال نشان دادن دستاوردهای حکمرانی خودش است، او یک مولفه دیگری از بلاتکلیفی را به مجموعه قبلی مواضع خود افزوده و تهدید به تلافی "هزار برابر" سخت‌تر علیه ایران در صورت حمله آن به پرسنل ایالات متحده در خارج از کشور را مطرح کرد».

او ادامه داد: «ایران روز شنبه (دیروز) هشدار داد که شاید هنوز هم در انتقام‌جویی کشتن یک ژنرال ارشد ایرانی در حمله هوایی آمریکا، به منافع ایالات متحده حمله کند اما فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشور گزارش منتشر شده مبنی بر توطئه ایران برای ترور سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی را مسخره کرد و گفت که پاسخ ایران هدف قرار دادن افرادی خواهد بود که مستقیم یا غیر مستقیم در کشتن این ژنرال نقش داشتند».

از نظر این خبرنگار ارشد آمریکایی، «در بحبوحه تردیدها و بلاتکلیفی (در زمینه مواضع آمریکا در قبال ایران)، ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل و همه ۱۹۵ کشور عضو سازمان ملل به جز ۵ کشور می‌گویند که خروج بیش از دو سال قبل ترامپ از توافق هسته‌ای (برجام) سبب شد که ایالات متحده حق قانونی اقدام در زمینه تحریم‌های ایران را از دست بدهد».

او افزود: «پمپئو ۲۰ آگوست به سازمان ملل رفت تا رسما شورای امنیت سازمان ملل را مطلع کند که ایالات متحده مکانیسم ماشه را کلید زده است چرا که (به ادعای این کشور) ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند نبوده است».

در پایان گزارش آسوشیتدپرس می‌خوانیم: «او (پمپئو) گفته که مکانیسم ماشه "تنها کار درست دولت قبل (باراک اوباما)" در توافق هسته‌ای بود؛ توافقی که ترامپ آن را به عنوان فاجعه‌بارترین توافق مذاکره شده تقبیح کرده است. البته، بجز اسرائیل و (برخی) کشورهای عربی خلیج (فارس)، تقریبا هیچ کشوری در جهان با ایالات متحده موافق نیست».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین