کد خبر: ۶۷۲۰۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

نکاتی درباره استفاده از لنزهای تماسی چشم در دوران شیوع کرونا

به گفته پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و بر اساس توصیه آکادمی چشم پزشکی آمریکا؛ منطقی آن است که افراد اگر می توانند، میزان استفاده از لنزهای تماسی خود را کاهش داده یا استفاده از آن‌ها را متوقف کنند. اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از لنز هستند، رعایت بهداشت دست، عدم تماس صورت و ضدعفونی کردن لنز طبق دستور پزشک و یا شرکت سازنده الزامی است.
نکاتی درباره استفاده از لنزهای تماسی چشم در دوران شیوع کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

از آن‌جا که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق تماس دست‌ها با سطوح آلوده و سپس لمس چشم، دهان و بینی است، پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که در چنین شرایطی آیا می‌توان از لنزهای تماسی چشم استفاده کرد؟

همواره دهان و بینی به عنوان نقاط ورودی احتمالی ویروس مورد توجه قرار می گیرند، اما میکروب‌ها به راحتی می‌توانند از طریق چشم‌ها نیز به بدن وارد شوند. در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر وجود خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق استفاده از لنزهای تماسی وجود ندارد اما در شرایط کنونی منطقی آن است که میزان استفاده از لنزهای تماسی کاهش یافته و یا استفاده از لنز متوقف شود. ضمن اینکه استفاده از عینک در حال حاضر می تواند تا حدودی به عنوان یک محافظ چشم عمل کند.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از لنز تماسی هستید، حتما قبل از قرار دادن و یا بیرون آوردن آن، دست‌های خود را به خوبی بشویید و از لمس کردن چشم‌ها، به خصوص در محیط‌های پرخطر خودداری کنید.

این کمیته به نقل از آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا در صورت لزوم استفاده از لنز، موارد زیر را توصیه می کند:

- رعایت بهداشت دست‌ها قبل و بعد از استفاده؛

- عدم استفاده از لنز در صورت داشتن علایم بیماری کرونا و حتی سرماخوردگی و آنفلوانزا؛

-عدم لمس صورت با دست‌های آلوده؛

- عدم تماس چشم با دست آلوده در صورت خارش چشم.

- در صورت استفاده از لنزهای یکبار مصرف روزانه باید آن‌ها را دورانداخته و اگر از لنزهای غیر یکبار مصرف استفاده می‌شود باید طبق دستورالعمل سازنده و یا چشم‌پزشک، لنزها ضدعفونی شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین