کد خبر: ۶۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

بیماران آلزایمری نسبت به بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیر هستند

یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را رایج‌ترین شکل زوال عقل عنوان کرد و گفت: بیماران مبتلا به این بیماری نسبت به بیماری‌های عفونی بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند.
بیماران آلزایمری نسبت به بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیر هستند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدحسین آقامیری اظهارداشت: یکی از بارزترین نشانه های زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است این بیماری نگران کننده و غیر قابل درمان است.

وی افزود: بیماری آلزایمر یا فراموشی نوعی زوال عقل محسوب شده و به شدت عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار می دهد. مهم‌ترین علایم این بیماری از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به ویژه حافظه موقت در دوران پیری است.

متخصص مغز و اعصاب با بیان این که زوال عقل یک اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی است خاطرنشان کرد: از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل به شمار می آید.

آقامیری، معمولا آلزایمر و یا انواع مختلف زوال عقل در سنین بالا و به صورت تدریجی شروع می شود.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی با یادآوری این که معمولا آلزایمر در افراد بالای ۶۰ رخ می دهد، توضیح داد: زوال عقل بیماری است که به صورت تدریجی ایجاد شده و هرگز ناگهانی رخ نمی دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بیماری آلزایمر قابلیت شناختی را خنثی می کند و فرد مبتلا به تدریج تغییرات و توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه تجربه می کنند، به عنوان مثال، انجام برخی وظایف ساده مانند پیگیری وضعیت حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل برای آنها به فعالیتی بسیار پیچیده تبدیل می شود.

آقامیری کناره گیری از فعالیت های اجتماعی یا کاری را یکی از نشانه های ابتلا به آلزایمر ذکر کرد و اظهار داشت: هنگامی که یک نفر چالش های شناختی که به واسطه زوال عقل شکل می گیرند را تجربه می کند، ممکن است به تدریج خود را از فعالیت های کاری یا اجتماعی کنار بکشد و بخشی از این کناره گیری و انزوا ممکن است با تغییرات شخصیتی، ترس، یا عدم پذیرش مرتبط باشد.

وی یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و یا آلزایمر را رعایت اصول سبک صحیح زندگی دانست و افزود: درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یا هر گونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد بنابراین دارو درمانی گزینه ای در دسترس است که امکان تسکین برخی نشانه ها را فراهم می کند.

فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته های مغزی، پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل فشار خون، کلسترول، و قند خون در سطوح مناسب، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش کردن، حفظ وزن مناسب و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی را از جمله راهکارهای پیشگیری از آلزایمر دانست.

آقامیری با بیان این که خبر تاسف برانگیز، غیر قابل درمان بودن آلزایمر است، گفت: اگر شخصی مبتلا به این بیماری شود، صرفا می توان سیر بیماری را با تجویز دارو کندتر کرد و در اکثر موارد درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: رعایت و پیروی از سبک درست زندگی می تواند یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته های مغزی با بیان این که بیماران مبتلا به آلزایمر و یا زوال عقل بسیار نسبت به بیماری های عفونی حساس و آسیب پذیر هستند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر یک شخص سالم با یک عفونت ساده ادارای فقط دچار تب شود، بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است با همان عفونت ادارای دچار کاهش سطح هوشیاری شده و یا به کما برود.

آقامیری افزود: در شرایطی که با اپیدمی کرونا مواجه هستیم باید مراقب باشیم که درمان های بیماران و افرادی که مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر هستندتاجایی که ممکن است توسط روش های مجازی و آنلاین انجام دهیم تا حضور این افراد در جامعه به پایین ترین سطح خود برسد.

وی گفت: معمولا حافظه طولانی افرادی که دچار اختلال حافظه هستند تا مراحل انتهایی بیماری دست نخورده باقی می ماند برای مثال این بیماران بیشتر از گذشته ها صحبت می کنند چون حافظه اخیر این بیماران پاک شده و هیچ حافظه و دیدگاهی نسبت به اتفاقاتی که در ساعات و روزهای اخیر افتاده ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با پیشرفت بیماری، حافظه طولانی مدت بیماران مبتلا به آلزایمر هم از دست می رود.

آقامیری با بیان این که نباید اختلال در تمرکز با آلزایمر را اشتباه گرفت، افزود: بیشتر علل اختلال حافظه دلایل کم اهمیت و درمان پذیر هستند و عواملی همانند اختلالات متابولیک، کم کاری تیروئید یا اختلالات ناشی از استرس و اضطراب می تواند از جمله این دلایل باشد.

وی افزود: برای مثال شخصی که به دنبال اضظراب، استرس گاهی دچار فراموشی های گذرا می شود این مورد آلزایمر محسوب نمی شود، درحالی که فرد مبتلا به آلزایمر تقریبا نمی تواند حتی شماره تلفنی را حفظ کند و یا آدرس های جدید را به یاد بیاورد.

به گزارش ایرنا، ۳۰ شهریورماه برابر با ۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر است؛ آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت‌های کلامی و قضاوت، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین