کد خبر: ۶۷۲۲۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

چرا دست کاری گوش بعد از استحمام اشتباه است؟

یک متخصص گوش، حلق و بینی، عدم توجه به بهداشت گوش را یکی از عوامل ایجاد عفونت دانست و اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد اصرار دارند بعد از استحمام گوش خود را تمیز و خشک کنند، در حالی که مکانیزم گوش به گونه ای است که خودش خودش را تمیز می کند.
چرا دست کاری گوش بعد از استحمام اشتباه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیه رشیدشمالی عفونت گوش را شامل عفونت گوش خارجی و عفونت گوش میانی دانست و اظهار کرد: عفونت گوش خارجی معمولا در فصل گرم سال شایع تر است و رطوبت هوا این بیماری را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه قارچ و باکتری عامل ایجاد عفونت گوش خارجی است، افزود: این بیماری با درد شروع می شود و احساس پُری در گوش ایجاد می کند و با وزوز و کاهش شنوایی همراه است لذا دستکاری گوش زمینه را برای تشدید عفونت گوش خارجی فراهم می کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی، از جمله علائم عفونت گوش خارجی را خارج شدن ترشحات از گوش دانست و تصریح کرد: عفونت های قارچی گوش خارجی در صورت درمان نشدن، موجب پارگی پرده گوش می شود. به ویژه در بیماری های زمینه ای مانند دیابت، درمان سخت تر است.

رشیدشمالی، با بیان اینکه درمان پارگی پرده گوش در برخی از موارد به جراحی ختم می شود، گفت: عفونت گوش خارجی معمولا در همه سنین وجود دارد و برخی از رشته های ورزشی مانند شنا بیشتر افراد را درگیر عفونت گوش خارجی می کند. همچنین بیماری های پوستی و آلرژی نیز می تواند موجب ایجاد و تشدید عفونت در گوش شود.

وی عدم توجه به بهداشت گوش را یکی از عوامل ایجاد عفونت دانست و اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد اصرار دارند بعد از استحمام گوش خود را تمیز و خشک کنند، در حالی که مکانیزم گوش به گونه ای است که خودش خودش را تمیز می کند و نیازی به دستکاری با اشیای خارجی مانند گوش پاک کن نیست. اگر بعد از استحمام آب داخل گوش رفت، بهترین روش استفاده از باد خنک سشوار برای خشک کردن است.

این متخصص گوش، حلق و بینی، درمان عفونت گوش خارجی را نیازمند تخلیه ترشحات عفونی توسط پزشک دانست و تاکید کرد: برای درمان بیشتر از داروهای موضعی مانند قطره و پماد استفاده می کنیم و بیماران با مصرف درست و منظم این داروها خیلی راحت خوب می شوند؛ البته باید بهداشت گوش را بعد از استحمام رعایت کنند و اجازه ندهند آب وارد گوش شود، زیرا رطوبت عفونت را بدتر می کند. همچنین در مدت زمان درمان روزانه حدود پنج بار از سشوار باد خنک استفاده شود.

وی عفونت گوش میانی را یک بیماری شایع در کودکان دانست و یادآور شد: بعد از عفونت های تنفسی، عفونت گوش میانی بیشتر کودکان را تهدید می کند. این بیماری با درد گوش و تب و بی حالی در کودکان خودش را نشان می دهد و لذا والدین گوش درد کودکان را جدی بگیرند.

رشیدشمالی، عفونت گوش میانی را موجب ایجاد کاهش شنوایی دانست که در صورت درمان نشدن ماندگار می شود و اظهار کرد: التهاب، عفونت و آلرژی می تواند در عملکرد شیپور استاش اختلال ایجاد کند و سبب گوش درد شود. در چنین مواردی حتما باید نوار گوش و شنوایی سنجی از کودک گرفته شود و در صورت درمان نشدن تا بزرگسالی مشکل ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، خاطرنشان کرد: برای درمان عفونت های گوش در بیماران دیابتی از آنتی بیوتیک استفاده می کنیم و لذا این بیماران باید کنترل قند خون داشته باشند تا داروها عمل کند، اما سایر بیماران تنها با داروهای موضعی خوب می شوند.

این متخصص گوش، حلق و بینی، سرگیجه را زنگ خطر عفونت های گوش دانست و اضافه کرد: معمولا عفونت های ویروسی باعث ایجاد سرگیجه می شوند و یک علامت مهم برای عفونت گوش هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین