کد خبر: ۶۷۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸

سیستم ایمنی بدن می‌تواند از افسردگی پیشگیری کند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند نقش سیستم ایمنی بدن را در پیشگیری از افسردگی و حفظ سلامت روحی نشان دهند.
سیستم ایمنی بدن می‌تواند از افسردگی پیشگیری کند
آفتاب‌‌نیوز :

 پژوهشگران "دانشگاه ییل"(Yale University) در بررسی جدید خود دریافتند که یک واکنش خودایمنی التهابی در سیستم عصبی مرکزی شبیه به آنچه در بیماری‌هایی مانند ام‌اس رخ می‌دهد، در نخاع افراد سالم نیز اتفاق می‌افتد. آنها سلول‌های سیستم ایمنی بیماران مبتلا به ام‌اس و افراد سالم را با یکدیگر مقایسه کردند و دریافتند که این سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش مهمی در محافظت از بدن مقابل مهاجمان میکروبی و حفظ سلامت روحی ما داشته باشند.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نوعی از سلول‌های ایمنی "اینترفرون گاما"(Interferon gamma) می‌توانند به تحریک و تعدیل واکنش‌های سیستم ایمنی کمک کنند و نقش مهمی در پیشگیری از بروز افسردگی در افراد سالم داشته باشند.

"دیوید هافلر"(David Hafler)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مشاهده نتایج جالب مربوط به نخاع عادی، ما را شگفت‌زده کرد.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که متوقف کردن اینترفرون گاما و سلول‌های تی می‌تواند نشانه‌هایی مشابه افسردگی در موش‌ها ایجاد کند.

هافلر گفت: افسردگی، یکی از عوارض جانبی است که در بیماران مبتلا به ام‌اس که با نوع متفاوتی از اینترفرون درمان می‌شوند، به وجود می‌آید.

پژوهشگران با استفاده از یک فناوری جدید و قوی که امکان بررسی جامع سلول‌ها را فراهم می‌کند، نشان دادند که اگرچه ویژگی سلول‌های تی در نخاع افراد سالم شبیه به بیماران مبتلا به ام‌اس است اما این سلول‌ها، توانایی تکثیر ندارند و به واکنش التهابی آسیب‌زا منجر می‌شوند که معمولا در بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس رخ می‌دهد.

هافلر ادامه داد: در حقیقت می‌توان گفت که سیستم ایمنی مغز همه افراد آماده است تا یک واکنش التهابی را ایجاد کند و شاید این واکنش، کاری بیش از دفاع از بدن در برابر پاتوژن‌ها باشد.

وی افزود: سلول‌های ایمنی، هدف دیگری را نیز دنبال می‌کنند که ممکن است بتواند به حفظ سلامت روحی کمک کند.

هافلر و همکارانش در نظر دارند تا نحوه واکنش سیستم ایمنی را در سیستم عصبی مرکزی بررسی کنند و تاثیر آن را بر بیماری‌هایی مانند ام‌اس دریابند.

این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین