کد خبر: ۶۷۲۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

مراسم جنجالی سفارت آمریکا برای یک حزب راستگرا در هلند

مقامهای هلندی خواستار پاسخگویی سفیر آمریکا در این کشور از بابت گزارشهایی شدند که بیان می‌کند این منصوب دونالد ترامپ اوایل ماه جاری میلادی یک مراسم خصوصی برای یک حزب سیاسی راستگرای نوظهور و حامیان مالی آن در محل سفارتخانه آمریکا در شهر لاهه برگزار کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از واشنگتن پست، روز دوشنبه یک نشریه هلندی در مقاله‌ای جزئیاتی درباره گردهمایی مذکور به تاریخ ۱۰ سپتامبر که در آن گروه بزرگی از اعضای حزب راستگرای موسوم به "مجمع برای دموکراسی" (FvD) و حامیانش در جامعه تجار حضور یافتند، منتشر کرد که باعث جلب توجه گسترده به آن شد.

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست برای اظهارنظر در مورد این گزارش پاسخ نداد. مقامهای آمریکایی به رسانه‌های هلندی گفتند این مراسم چیز غیرعادی نبوده اما قانونگذاران استدلال کردند، این مراسم از مرز یک مراسم عادی سفارتخانه فراتر رفته و مشابه یک مراسم جذب کمکهای مالی برای حزب FvD بوده که این نقض بالقوه قوانین بین‌المللی که مداخله در امور سیاست داخلی کشورها را ممنوع ساخته‌اند، به حساب می‌آید.

چند شرکت کننده از حزب مذکور در این مراسم به نشریه هلندی گفتند که کارآفرینان، حدود ۴۰ درصد جمعیت شرکت کننده را تشکیل می‌دادند و برخی از آنها قبلا هم حامی ملی حزب FvD بوده‌اند و دعوتنامه‌ها شامل اطلاعات تماس جویس واستنهوو، کسی که نامش با عنوان "رئیس جذب اعتبار" برای حزب در لینکدین فهرست شده، بوده‌اند.

بر طبق ارزیابی نشریه هلندی، این دعوتنامه به مهمان‌ها این احساس خاص را داده که "این مراسمی که در سفارت آمریکا به عنوان خاک این کشور برگزار شده یکی از اهدافش تامین بودجه حزب FvD بوده است".

سیورد ویمر سیوردسما، یک نماینده پارلمان هلند و سخنگوی سیاست خارجی حزب لیبرال هلندی "دموکراتهای ۶۶" به عنوان یک حزب حاضر در دولت ائتلافی هلند، در پارلمان این کشور خواستار تحقیقات وزارت امور خارجه درباره این که آیا "پیت هوکسترا"، سفیر آمریکا در هلند "به تسهیل یک مراسم جذب کمک مالی برای یک حزب سیاسی پرداخته" شد.

سیوردسما در پیامی به واشنگتن پست با اشاره به کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین که آمریکا و هلند امضاکننده‌اش هستند، عنوان کرد: این کار نقض معاهده وین به حساب می‌آید.

همچنین سون کوپمانز، نماینده حزب موسوم به "حزب مردم برای آزادی و دموکراسی" (VVD) که سخنگوی امور خارجی آن است، اظهار کرد، بسیاری از احزاب سیاسی با هوکسترا در ارتباط با مراسم‌ها همکاری داشته‌اند اما اگر "سفارت آمریکا برای مراسم جذب کمک مالی برای حزب FvD مورد استفاده قرار بگیرد یا اینکه این حزب از دعوت سفیر برای اهداف جذب اعتبارات کمکی بهره گرفته باشد این چیز مناسبی نیست."

چند قانونگذار هلندی دیگر نیز صراحتا از این اتفاق انتقاد کردند. برام وان اوجیک، یک نماینده پارلمان هلند از حزب "چپ سبز" نیز به یک شبکه خبری هلندی اظهار کرد: این مداخله در امور انتخاباتی ما است.

مواضع جنجالی حزب FvD در هلند به همراه روابط تیره هوکسترا با برخی از سیاستمداران هلندی احتمالا هر چه بیشتر به این واکنش منفی دامن زده است. این حزب با اتحادیه اروپا مخالف بوده و خواستار اعمال محدودیت هر چه بیشتر برای مهاجرت شده است. تی یری بائودت، رهبر آن یکی از معدود حامیان صریح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پارلمان هلند است.

هر چند که حزب FvD تنها دو کرسی در پارلمان هلند با ۱۵۰ کرسی در اختیار دارد در انتخابات منطقه‌ای ۲۰۱۹ شاهد جهش در آرایش بود. نظرسنجی ها نشان داده اند این حزب می تواند در انتخابات پارلمانی بعدی به تاریخ ماه مارس تعداد کرسی‌هایش را به ۱۰ تا افزایش دهد.

طبق گزارش نشریه هلندی، هوکسترا در مراسم مذکور سخنرانی کرده و به عدم محبوبیت ترامپ در هلند پرداخته است. بائودت همچنین درباره استراتژی کمپینش صحبت کرده و ویدیویی که در آستانه کمپین انتخابات ۲۰۲۱ ساخته شده و در آن هلند در سال ۲۰۴۰ تصور شده را پخش کرده است.

نمایندگان سفارت آمریکا در لاهه اینکه این مراسم هدفش جذب کمک مالی بوده را رد کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین