کد خبر: ۶۷۲۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

تشدید رویکرد ضد چینی؛ ترامپ به دنبال چیست؟

دونالد ترامپ بخش عمده سخنرانی روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به اتهام‌زنی و حملات پی در پی علیه چین اختصاص داد و اکنون این سوال مطرح است که رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات این کشور با چه هدفی، رویکرد ضدچینی خود را تشدید کرده است.
تشدید رویکرد ضد چینی؛ ترامپ به دنبال چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناسان و تحلیلگران با زیر نظر گرفتن نطق سالانه روز گذشته (سه شنبه) ترامپ در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آن را حمله ای تند علیه پکن دانستند که در آن رئیس جمهوری آمریکا تلاش داشت تا بخصوص ناکارآمدی خود در مقابله با ویروس کرونا را نزد افکار عمومی آمریکایی ها منحرف سازد.

مجمع عمومی، تریبونی برای تبلیغات انتخاباتی ترامپ

کارشاناسان رسانه های آمریکا از مدتی پیش سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را یکی از سود جستن های تبلیغاتی وی در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا عنوان کردند، امتیازی که رقیب دموکرات وی جو بایدن از آن بی بهره است.

انحراف افکاری عمومی و ابتلاء ۷ میلیون آمریکایی به کرونا

ترامپ در نطق روز گذشته خود، ویروس کرونا را رسما یک «ویروس چینی» نامید. ترامپ در این نطق با اقدامی فرافکنانه و با حمله به طرف چینی، پکن را مسبب انتشار کووید-۱۹ در سطح جهان و در کشورش معرفی کرد و مدعی جوابگویی چین درباره انتشار این ویروس در جهان شد.

ترامپ با استفاد ابزاری از تریبونی که روز گذشته در اختیار وی قرار گرفته بود برای پاک کردن کارنامه مخدوش خود در زمینه همه گیری ویروس کرونا در کشورش، در ادامه فرافکنی و سمت و سو دادن به افکار عمومی رای دهندگان آمریکایی، از سازمان ملل خواست تا چین را در این زمینه پاسخگو بداند.

همه گیری ویروس کرونا در آمریکا هم اکنون از ۷ میلیون مبتلا عبور کرده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز جان باخته اند.

کارشناسان بهداشت و درمان در آمریکا که میزان بالای ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را متوجه سوءمدیریت ترامپ می دانند و این آمار روزانه بطور فزاینده رو به فزونی است،

ترامپ و نفرت افکنی در آمریکا نسبت به چین

تحلیلگران رسانه های غربی به این موضوع اشاره داشتند که حمله صریح ترامپ به چین در نطق هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل که آن را کارکردی تبلیغاتی در جهت دهی به افکار عمومی خواندند، در همین حال ترامپ با آگاهی از میزان نفرت رو به افزایش آمریکایی ها نسبت به چین بنابر نظرسنجی های صورت گرفته، تلاش کرد تا هرچه بیشتر برای مساله مانور دهد.

کارشناسان می گویند از سال ۲۰۱۷ میلادی و از زمان ورود ترامپ به کااخ سفید و در نتیجه اتخاذ سیاست های خارج از عرف وی در قبال پکن، همچون راه انداختن جنگ تجاری که با اعمال تعرفه های گمرکی استارت آن زده شد و واکنش پکن به این موضوع، طی این سال ها بر نگرش منفی آمریکایی ها به چین افزوده شده که اکنون با همه گیری ویروس کرونا و اظهارات ترامپ که انتشار این ویروس منشا چینی داشته، این نگرش منفی شدت گرفته است.

نظرسنجی های چه می گویند؟

ترامپ درحالی روز گذشته در عرصه بین الملل به چین حمله برد که نتایج اخیر موسسات نظرسنجی آمریکایی همچون پیو و گالوپ درباره افکار عمومی شهروندان آمریکا به چین روندی منفی داشته است.

موسسه نظرسنجی گالوپ در یک بررسی سالانه گزارش داد که میزان انزجار آمریکایی ها نسبت به چین، پس از سال ۱۹۸۸، اکنون به بالاترین میزان خود رسیده است.

گالوپ نشان داده که میزان نظر منفی آمریکایی ها نسبت به چین در سال ۲۰۲۰ در مجموع به ۶۷ درصد رسیده است، این درحالی بود که در سال ۱۹۸۸ میزان انزجار آمریکایی ها از چین به ۷۲درصد رسیده بود.

درهمین حال دیگر موسسه نظرسنجی آمریکایی «پیو» نیز با توجه به پارامترهایی همچون جنگ تجاری آمریکا با چین و به تازگی نیز همه گیری ویروس کرونا که بر روابط بین دوکشور تاثیر بسزایی داشته، از عوامل نگرش منفی شهرواندن آمریکایی به پکن بوده است.

آمار نظرسنجی موسسه پیو نیز همانند گالوپ است، نظرسنجی پیو هم نشان می دهد نگرش منفی آمریکایی ها نسبت به طرف چینی در۲۰۲۰ به ۶۶ درصد رسیده است که این میزان انزجار به چین درمیان جمهوریخواهان با ۷۲درصد نسبت به ۶۲درصد دموکرات ها، بالاترین میزان خود را دارد.

 

فرافکنی ترامپی؛ پکن مقصر گرمایش زمین

ترامپ همچنین روز گذشته در نطق خود در زمینه علیه چین مدعی شد؛ میزان آلایندگی که از چین صادر می‌شود، فزاینده است در حالیکه من بطور یک جانبه از پیمان اقلیمی پاریس خارج شدم، میزان تولید تولید دی اکسید کربن آمریکا کاهش یافت. وی تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید چین را پاسخگو سازد. علاوه بر آن، چین میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی را در اقیانوس رها کرد و گستره بزرگی از زندگی دریایی را از بین برد.

ترامپ درحالی این اظهارات را در تریبون سازمان ملل بیان می کند که آمریکا با خارج شدن ا از پیمان آب و هوایی پاریس در هفته های نخست ریاست جمهوری، بزرگترین ضربه را به این پیمان و اجماع جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی زد.

بسیاری از تحلیلگران عامل ادامه آتش‌سوزی‌های مهیب در غرب آمریکا و بی‌توجهی واشنگتن به این فاجعه زیست محیطی را که دود آن در چشم مردم ایالت های غربی این کشور می رود، ناشی از سیاست‌های مخرب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حوزه محیط زیست می‌دانند.

مقامات ایالت کالیفرنیا به دنبال آتش سوزی های مهیب و بی سابقه در این بخش از آمریکا خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته اند که این نتیجه گرمایش زمین و تغییر آب و هوایی است.

ترامپ به منافع شخصی اهمیت قائل است

«مایلز تیلور» (Miles Taylor) تحلیلگر مسائل امنیت ملی در تفسیری پیرامون نطق روز گذشته ترامپ در مجمع عمومی به شبکه خبری سی ان ان گفت: آنچه که محرز است، ترامپ نشان داده که همواره بر منافع شخصی خود ارجحیت قائل بوده تا منافع و امنیت ملی آمریکا.

اکنون ترامپ که تنها حدود ۴۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳ آبان ماه فرصت دارد، به مانند دانش آموزی که کل سال تحصیلی را به بازی گوشی پرداخته و اکنون شب امتحان فرا رسیده است، با داشتن کارنامه ای پر از بحران سازی های بین المللی و داخلی آماده است تا برای پیروزی مجدد، دست به هر اقدامی زند.

آمریکا منزوی در جهان

رسانه های آمریکایی همچون نشریه واشنگتن پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته و پیش از برگزاری سخنرانی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل که بصورت تله ویدئو برگزار شد، در تحلیل های خود آمریکا را به علت شکست «فجیع» سیاست های دولت ترامپ، منزوی شده در جهان دانستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین