کد خبر: ۶۷۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶

جزییات تجارت ایران با ۲۷ کشور اروپایی/ اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران کدام کشور است؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به ارائه آمارهایی از وضعیت تجارت ایران با کشورهای اروپایی در هفت ماهه سال میلادی جدید پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :

برآوردها نشان می‌دهد که در هفت ماهه سال جاری میلادی، میزان تجارت انجام شده میان ایران و ۲۷ کشور اروپایی به مرز دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون یورو رسیده است. این عدد در مقایسه با هفت ماهه نخست سال قبل، کاهشی ۹ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش از این افت تجارت مشترک ایران و اروپا، تحت تاثیر تحریم‌های جدید ترامپ در آمارهای قبل خود را نشان داده بود و از این رو بخش قابل توجهی از این کاهش جدید تحت تاثیر شیوع کرونا بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که در ژانویه ۲۰۲۰ که هنوز خبری از انتشار ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان نبود، میزان تجارت ایران و اروپا بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است اما این آمار در ماه دوم کاهش یافته و از ماه سوم منفی شده است. بیشترین کاهش ثبت شده در این تجارت مشترک به ماه جولای بازمی‌گردد که همکاری‌ها حدودا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

جزییات تجارت ایران با ۲۷ کشور اروپایی/ اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران کدام کشور است؟

در حوزه صادرات، فعالیت ایران در دو ماه ابتدایی سال جدید بسیار مثبت بوده و طبق آمارهای به ثبت رسیده در ماه نخست بیش از ۴۵ و در ماه دوم بیش از ۴۲ درصد صادرات ایران به اروپا افزایش یافته است اما این عدد در ماه‌های بعدی منفی شده و در آوریل رکورد منفی ۶۴ درصد را به ثبت رسانده است. با این وجود در دو ماه اخیر، بار دیگر صادرات ایران به اروپا رشد داشته است.

در حوزه واردات نیز تنها در ماه‌های ژانویه و آوریل، روند واردات ایران از اروپا مثبت بوده و در سایر ماه‌ها نسبت به عملکرد سال ۲۰۱۹، کاهش را نشان می‌دهد. در مجموع نیز میزان واردات ایران از اروپا بیش از ۱۱ درصد کاهش یافته اما با این وجود بخش قابل توجهی از کل تجارت دو طرف به شمار می‌آید و تراز تجاری ایران در معامله با اروپا با فاصله‌ای زیاد منفی است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که مانند سال‌های گذشته، آلمان اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران به شمار می‌رود و به تنهایی بیش از ۴۱ درصد از کل تجارت میان دو طرف را به خود اختصاص داده است. پس از آن ایتالیا، هلند، اسپانیا و فرانسه قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین